Peugeot v súčasnosti vlastní koncern Stellantis, ktorý chrlí množstvo dobre vyzerajúcich, no najmä ekologických áut. No boli časy, kedy bola táto francúzska automobilka známa svojimi motoršportovými počinmi. Éra rely skupiny B je jednou z najikonickejších v histórii šampionátu. Bola to doba, vďaka ktorej vznikli viaceré dnes už legendárne automobily. Dnes sa pozrieme na jeden z nich: Peugeot 205 T16.

Medzi najznámejšie špeciály skupiny B bez pochýb patrí Audi Quattro a Lancia 037. Tieto dva neuveriteľné stroje súperili proti sebe počas úžasnej sezóny WRC v roku 1983 a zaslúžili sa o pravdepodobne vizuálne najzaujímavejšie súboje v histórii súťaže. No niektorým špeciálom sa nedostáva zďaleka toľko pozornosti, ako iným. Napríklad práve Peugeot 205 T16.

Zdroj: Peugeot

Toto neuveriteľné malé auto pritom patrilo medzi špičku, pretože dokázalo byť rýchlejšie ako zbožňované Quattro a Lancia 037. Francúzskej automobilke dokonca prinieslo úspech v podobe titulu majstra sveta.

Viac fotografií ikonického auta nájdete v galérii

Zrodenie 205 T16

Verzia T16 je postavená na základoch sériového Peugeotu 205, ktorý je sám o sebe jedným z najlepších malých hatchbackov 80. a 90. rokov. Peugeot by, samozrejme, musel vynaložiť veľa úsilia, aby pripravil civilné auto na vrcholové preteky, preto sa obrátili na novozískanú značku Talbot, ktorá mala s rely omnoho viac skúseností. Celú operáciu viedol Jean Todt, neskorší šéf tímu Ferrari F1.

Zdroj: Peugeot

Ako bolo zvykom, Peugeot musel vyrobiť určitý počet cestných verzií T16, aby bolo možné homologizovať špeciál pre WRC. Vzniklo tak 200 exemplárov, pričom základom bola dvojdverová verzia 205. Motor bol pre lepšie rozloženie hmotnosti presunutý z prednej časti auta dozadu a prevodovka, pôvodom z Citroënu SM, bola uložená priečne. Pridaný bol aj pohon všetkých kolies.