Mal som výnimočnú možnosť otvorene sa porozprávať s vývojovým tímom, ktorý stojí za úspechmi Škoda Motorsport. Objavte so mnou inžiniersku mágiu, ktorá sa skrýva za novým modelom Škoda Fabia RS Rally2 vo viacerých kapitolách tohto obsiahleho článku:

Úspešné roky

Písal sa rok 2009, keď Škoda Motorsport na trh uviedla model Fabia Super 2000. Počas piatich rokov jeho existencie sa predalo 63 kusov rely špeciálu. Automobil bol úspešný, zaznamenal dokonca aj víťazstvo na svetovom šampionáte. Málokto čakal, že o sedem rokov neskôr už produkt Škoda Motorsport bude mať na konte ďalších dvanásť svetových titulov. 

Škoda Fabia Rally2 vyrábaná medzi rokmi 2015 až 2022 bola bezprecedentný predajný hit, na odbyt do celého sveta z Mladej Boleslavi putovalo 474 automobilov, ktoré víkend čo víkend nastupujú na podujatia nielen v Európe, ale napríklad aj v Čile či v exotickom Japonsku. Ja som teraz dostal možnosť nahliadnuť do zákulisia vývoja nového vlajkového produktu značky.

Teraz na trh prichádza Škoda Fabia RS Rally2, nová generácia pretekárskeho špeciálu kategórie Rally2, ktorej sa účastnia automobily vychádzajúce z produktov homologovaných pre bežnú premávku. V tejto pretekárskej špecialite s cenovkou presahujúcou 208 000 eur naozaj nájdete aj gény bežnej Fabie štvrtej generácie. Samozrejme, toto vozidlo má iný motor, odlišný podvozok či kompletne prepracovaný interiér, avšak základ má v sérii.

Vývoj motora

V pretekárskej kategórii R2 súťažia vozidlá, ktoré musia využívať komponenty zo sériovej výroby. Dôvodom je aj fakt, že tu existuje snaha o zachovanie rozumnej cenovky. V prípade, že by sa všetky diely vyrábali prototypovo, autá by zrazu boli omnoho drahšie. Napríklad blok motora v prípade predchádzajúcej ostrej Fabie bol odvodený z koncernového 1,8 TSI.

Škoda Fabia RS Rally2.
Zdroj: Škoda

V minulosti Škoda Motorsport nakupovala 1,8 TSI v čínskom Šanghaji a jeho výhodou bol fakt, že nemal integrované výfukové potrubie. Pozitívom tohto riešenia sú menšie energetické straty pri výmene náplne valca. 

Nový motor pochádza zo sériovej jednotky 2,0 TSI a poháňa napríklad aj Superb, ten však už má integrované výfukové potrubie. Preto sa pri tomto agregáte musela Škoda Motorsport viac sústrediť na odvádzanie prebytočného tepla a chladenie motora. V dôsledku toho má novinka napríklad aj väčší vodný chladič. Chladiaca sústava musí byť silnejšia približne o 30 %.  Mimochodom, hlava valcov tu je hliníková a aj kvôli rozdielom medzi odvádzaním tepla hliníkom a liatinou (blok motora) sa tu muselo viac dbať na efektívne chladenie. 

Škoda Fabia RS Rally2.
Zdroj: Škoda

Nevýhodou Fabie RS Rally2 v porovnaní s konkurenciou je fakt, že skupina Volkswagen nemá aktuálne v sérii pohonnú jednotku s hliníkovým blokom, čo predstavuje hmotnostný hendikep na úrovni 20 kg, čo pri pretekaní je cítiť. Na druhú stranu platí, že tento liatinový blok motora je v podstate nezničiteľný a zákazníci s ním dokážu odjazdiť množstvo ostrých kilometrov. Extra 20 kilogramov vpredu znamená, že ich treba kompenzovať vzadu, aby malo vozidlo optimálne rozloženie hmotnosti.

Výhodou novej pohonnej jednotky je však napríklad prítomnosť vačkového hriadeľa s variabilným časovaním ventilov, ktorý umožňuje zefektívniť spaľovanie. Vďaka tomu je nový agregát príjemnejší pre pilotov - lepšie reaguje v nižších otáčkach.

Pozrite si ostrú Fabiu vo veľkej galérii, kliknite sem

V súťažnej kategórii R2 majú zadané všetky tímy de facto rovnaké množstvo energie, ktoré dokážu dostať z daného množstva paliva. Môže za to restriktor, ktorý vo vysokých otáčkach limituje maximálne množstvo privádzaného vzduchu a ten zasa definuje zloženie zmesi, ktorá poháňa agregát. Pri nízkych otáčkach je zasa definovaný maximálny plniaci tlak, ktorý taktiež pôsobí restrikčne.

Škoda Fabia RS Rally2 l Známe technické údaje
  • Motor: radový štvorvalec
  • Prevodovka: sekvenčná päťstupňová
  • Pohon: všetky kolesá
  • Max. výkon: 214 kW (291 k)
  • Max. krútiaci moment: 430 Nm
  • Max. rýchlosť: približne 200 km/h
  • Objem palivovej nádrže: 82,5 l
  • Spotreba v pretekoch: 60 l/100 km
  • Cena vozidla: 208 000 eur

Preto sa v Škoda Motorsport zamerali na vylepšenie agregátu tak, aby zvýšili jeho efektivitu. Prvé rozdiely sú v sacích kanálikoch, nový motor ich má menšie. Vďaka tomu sa pri zmiešavaní vzduch s palivom premiešava v silnejšom víre, čo zvyšuje účinnosť. Preto mohli vývojári sploštiť spaľovací priestor, tým pádom majú piesty nižší zdvih a menej sa trú o steny valcov - takto sa opäť predchádza zbytočným energetickým stratám. 

Valce sú však širšie, takže zdvihový objem zostal zachovaný. Tieto postupy sa často v rôznej miere pretavia aj do sériovej výroby a tak ovplyvňujú desaťtisíce automobilov, ktoré jazdia po našich reálnych cestách. Upravená je napríklad aj hlava valcov a to tak, aby lepšie usmerňovala zmes paliva a vzduchu tak, aby sa čo najviac koncentrovala čo najbližšie k sviečke.

Článok pokračuje na ďalšej strane.