Reklama

Prenešťastný boxer V12 od Subaru zlyhal v F1, nakoniec však (takmer) uspel v Koenigseggu

Subaru Motori Moderni motor V12

Zdroj: Rolling Steel

Reklama

Subaru malo s unikátnym motorom všetky predpoklady na úspech, no toto je jeden z príbehov, ktoré potvrdzujú, že nestačí mať iba odhodlanie a vyšší počet valcov. Niekedy sa jednoducho neoplatí plávať proti prúdu.

Formula 1 si v 80. a 90. rokoch postupne získavala popularitu. Pre automobilový priemysel to bol prekvitajúci trh, ktorý umožnil efektívnejšiu reklamu značky a oslovenie veľkých davov. Na palubu vzrastajúcej vlny úspechu sa rozhodlo nastúpiť aj Subaru a na splnenie očakávaní si najalo firmu Motori Moderni, ktorá mala vyvinúť výkonný motor.

Od nového agregátu záviselo veľa. Bohužiaľ sa z motora stalo niečo iné, ako japonská značka očakávala. Od začiatku sa agregát s označením 1235 ukázal ako veľmi nespoľahlivý a problémový. Po tom, čo bol vyvinutý a otestovaný prostredníctvom jazdcov Minardi, sa v porovnaní so svojimi súpermi na trati nezdal byť príliš výkonný. Spoločnosti Motori Moderni sa ho síce podarilo naladiť na 414 kW ( 563 k), no stále to bolo o 30 kW nižšie ako ostatné monoposty Formule 1.

Zdroj: Rolling Steel

Subaru Motori Moderni motor V12

V tom čase pritom väčšina tímov ako Ferrari či Honda vyradila z hry 12-valce, aby ich nahradila ľahšími motormi V10 a V8. Čo znamenala táto zmena pre Subaru? Závodný model bolo o 112 kilogramov ťažší od svojich konkurentov a nemal ani dostatok sily na to, aby im stíhal. Väčšina automobilov už v tom čase mala výkon pohybujúci sa medzi 441 kW (600 k) až 515 kW (700 k), no japonský Boxer mal iba neuspokojivých 414 kW (563 k).

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • captions and subtitles off, selected

      Boxer s objemom 3,5-litra debutoval na Veľkej cene USA v roku 1990, motor sa už vtedy ukázal ako zlý spoločník. Jazdec Bertrand Gachot skončil na konci predkvalifikácie po tom, čo mu porucha prevodového stupňa zabránila v dokončení celého kola. Neskôr zlyhal aj na závodoch v Brazílii, San Maríne, Kanade a Silverstone. Aj napriek nešťastným štatistikám však mal jednu výhodu – ťažisko vozidla bolo položené oveľa nižšie, takže podvozok bol tuhší a auto sa lepšie ovládalo. Je ale smutné, že to stále nestačilo na vrchné priečky. Subaru to s ním dokonca vyskúšalo aj v pretekoch skupiny C, no rovnako ako v prípade F1, v skúške ohňom prepadlo.

      Zdroj: Pinterest

      Subaru Motori Moderni motor V12

      Ani to však neznamenalo pre motor 1235 koniec kariéry. V polovici 90. rokov hľadal Christian Von Koenigsegg pohonné ústrojenstvo pre svoje super autá. Cez priateľa poznal chlapov v Motori Moderni a po krachu spoločnosti kúpil práva na boxer od Subaru. Po malom štrajku Taliani nakoniec upravili motor tak, aby produkoval 432 kW (587 k). Dokázali to zvýšením objemu na 3,8-litra a vložením dlhších sacích traktov. Christian sa vtedy rozhodol, že pre jeho výtvor (Prototyp CC) tento motor úplne postačuje.

      Po detailnejšom testovaní však Švédi prišli na to, že motor nemá taký potenciál, aký od neho vyžadovali, nakoniec teda do pozície pohonnej jednotky pasovali modulárny V8 Ford. Dodnes však je uloženie motora modelov Agera pripravené niesť aj prenešťastný japonský agregát. 12-valcový motor od Subaru teda dostal mnoho životných šancí na úspech, no ani v jednej nezažiaril ako absolútny víťaz