ikona

Zaujímavosti Spotreba v minulosti: Športiaky i ľudové autá

Foto: AUTO BILD

16.8. 2018 10:30 Dnešné emisné normy sú prísne a automobilky sú neustále nútené zvyšovať efektivitu pohonných jednotiek. Sú však autá súčasnosti naozaj o toľko lepšie než tie, na ktorých jazdili naši rodičia či starí rodičia?

Spotreba automobilov a vypúšťané emisie sú dnes vo svete automobilov témou číslo jeden. Striktná direktíva úradov formuje budúcnosť motorizmu a preto sa čoraz viac tlačí na automobily s alternatívnym pohonným ústrojenstvom. Ani tie konvenčné, spaľovacie, však dnes nie sú úplne na zahodenie.

Staré autá nutne nemuseli mať vysokú spotrebu, pomáhala tomu napríklad aj malá hmotnosť či výrazne nižší výkon
Staré autá nutne nemuseli mať vysokú spotrebu, pomáhala tomu napríklad aj malá hmotnosť či výrazne nižší výkon
Zdroj: AUTO BILD

Za posledné desaťročia sa motory výrazne zmenili a tento fakt nejde na vrub len prísnym normám. Pomaly, ale konštantne, stúpajú aj ceny palív a v dobe, keď už benzín či nafta nestoja bagateľ, sa motoristi pri kúpe automobilu rozhodujú aj podľa deklarovanej spotreby. Z toho všetkého vyplýva, že automobily by dnes mali byť úspornejšie než v minulosti. Je to však naozaj pravda?

AUTO BILD odmeral reálnu spotrebu ôsmich desiatok starých automobilov a zoradil ich podľa výsledného apetítu. Medzi “súťažiacimi” sa nájdu aj ľudové klasiky ako napríklad VW Golf prvej generácie, Fiat Nuova 500, Trabant 601 S Universal či Škoda 120 L. Svoje miesto v poradí ale majú aj športovci typu Porsche 911 Carrera 3.2, BMW 2800 CS, Alfa Romeo Montreal či Datsun 280 ZX.


>>> Veľký prehľad spotreby starých áut nájdete v galérii <<<


Apetít každého jedného automobilu sa meral na rovnakej trase s dĺžkou 101 kilometrov, ktorá kombinuje diaľnicu, okresky a mesto. Výsledky porovnávania sú veľmi prekvapivé, veď najúspornejšie vozidlá boli svojho času schopné jazdiť ďaleko pod 5 litrov a napríklad aj spomínaná 911 Carrera 3.2 sa vedela zmestiť pod hranicu 10 l benzínu na 100 kilometrov jazdy.

Mohlo by sa teda zdať, že dnešné autá z pohľadu spotreby veľký pokrok neurobili. Opak je však pravdou. Bežný dvojliter dnes vie vyprodukovať výkon hraničiaci s úrovňou 147 kW (200 k), malé litrové trojvalce zasa bežne prekračujú hranicu 81 kW (110 k). Vtedy sa o takýchto výkonoch ľudovým vozidlám ani nesnívalo. Do rovnice naviac treba započítať aj vyššiu hmotnosť dnešných áut, ktoré so sebou vezú množstvo techniky a bezpečnostných prvkov. Vývoj teda nepochybne ide dopredu, prechod na novú normu WLTP však ukazuje, že v mnohých prípadoch nie dostatočne rýchlo.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia