Pneumatika je zložená z niekoľkých prvkov, ktoré umožňujú jej správne fungovanie. Aj keď o nej ako užívatelia veľmi nepremýšľame, práve táto guma najviac prispieva k našej bezpečnosti, pohodliu a niekedy aj úsporám. Aj keď sa vám pneumatika zdá ako celkom jednoduchý prvok auta, je výsledkom nespočetného množstva technologických inovácií. Pre niekoho obyčajný kus gumy, pre iného však predstava namáhavého výrobného procesu, pri ktorom sa spája chémia, fyzika a technika do jedného.

Aj keď je guma hlavným materiálom používaným v pneumatikách, existuje veľké množstvo ďalších prvkov, ktoré vytvárajú finálny produkt. Niektoré pneumatiky sú vyrobené až z 200 rôznych surovín. Zloženie gumy je v zásade podobné receptu na koláč, na ktorého výrobu potrebujete zmiešať rôzne prísady za vzniku zlúčenín so špecifickými vlastnosťami. Napríklad, vonkajšia zmes behúňa poskytuje potrebnú trakciu a odolnosť voči vozovke, zatiaľ čo guma umiestnená vo vnútri pneumatiky prilieha k plášťu behúňa a poskytuje tejto oblasti stabilitu.

Z čoho sa skladá pneumatika?
Zdroj: Flickr

V závislosti od výrobcu môže pneumatika obsahovať okrem iného prírodný kaučuk, syntetický kaučuk, oceľové častice, nylon, oxid kremičitý, polyester, sadze a olej. Kombinácia zložiek a chemických procesov vedie k odlišným výkonnostným charakteristikám každého druhu pneumatiky. Každá časť pneumatiky je navrhnutá tak, aby poskytovala výhody špecificky súvisiace s jej funkciou, zatiaľ čo musí spolupracovať s ostatnými komponentmi. Štruktúra pneumatík je ako skladačka, jednotlivé súčasti sú spojené a lisované do jedného celku. Hlavnou funkciou samotného systému je poskytnúť oblasti behúňa potrebnú stabilitu, takže sa menej opotrebúva a lepšie sa s ňou manipuluje.

Pneumatiky sa vyrábajú podľa toho, na aké auto sú určené a na aký účel budú slúžiť. Medzi dôležité parametre, podľa ktorých výrobca určí, aké pneumatiky sú vhodné na daný typ vozidla, patrí váha, výkon, rozmery vozidla a z toho vyvodená odstredivá sila. Všetky spomenuté parametre sa postarajú o bezpečnosť vozidla a komfortnú jazdu. Športové a pretekárske vozidlá majú disky z ľahkých zliatin, ktoré sú ľahké, pevné a pružné. A majú nižšie profilové číslo, aby pri zatáčaní čo najlepšie držali určený smer jazdy. Autá, ktoré jazdia off-road, sú vystavené veľmi náročným podmienkam. Musia zdolávať zložité terény, preto majú väčšie pneumatiky s dezénom, ktorý je dostatočne priľnavý.

Aké sú teda základné časti pneumatiky?

Behúň

Ide o veľmi dôležitú časť plášťa, ktorá má na nesie vzor dezénu. Behúň zabezpečuje trakciu kolesa s vozovkou a jeho hrúbka má vplyv na zahrievanie pneumatiky. Z dôvodov energetickej straty a opotrebenia by mal byť čo najtenší. To však neplatí u nákladných vozidiel, u tých sa väčšinou behúň vyrába tak, aby bol voči poškodeniu odolnejší, takže má väčšiu hrúbku.

Kostra plášťa z kordovej tkaniny

Ide o základnú časť plášťa, ktorá je tvorená kordovými zložkami a ich zloženie určuje základné vlastnosti plášťa. V priebehu histórie automobilov sa menil aj systém ukladania vlákien a používaný materiál. Od krížovej tkaniny, ktorá sa používala na počiatku, sa postupne prešlo k netkaným kordovým vláknam. Práve podľa zloženia rozdeľujeme pneumatiky na radiálne a diagonálne.

Nárazník

Jeho úlohou je stabilizovať behúň v obvodovom smere a zvýšiť odolnosť kostry proti prepichnutiu.

Z akých častí sa skladá pneumatika?
Zdroj: Pixabay

Bočnica

Na bočnej strane pneumatiky sa používa špeciálna gumová zmes, ktorá zvyšuje pružnosť a odolnosť voči poveternostným vplyvom. Niektoré vysoko výkonné pneumatiky môžu tiež obsahovať oceľové alebo nylonové zložky, ktoré zaisťujú rýchlejšiu odozvu riadenia.

Vnútorná gumová vrstva

Ide o špeciálnu vrstvu gumy, ktorá nedovolí vzduchu unikať von. Toto je ale výsada bezdušových pneumatík, v iných prípadoch sa používa klasická duša.

Pätka

Pätka je označenie pre okraj pneumatiky, ktorá sedí na kolese. Skladá sa z veľkých oceľových vlákien navinutých do tvaru pásky. Pätku plášťa tvorí gumová zmes, ktorá je zakomponovaná do tvaru pneumatiky a presahuje do oblasti bočnice. Použitá zmes je húževnatejšia a odolnejšia, pretože musí odolať náročným podmienkam.

Ventil

Ventil je súčasť pneumatiky, ktorá umožňuje manipuláciu s jej náplňou. Ventil môže byť kovový, celokovový alebo kombináciou kovu a gumovej tesniacej vrstvy.