Cieľ iniciatívy Vision Zero je dosiahnuť, aby nedochádzalo k žiadnym usmrteniam akýchkoľvek účastníkov cestnej premávky. Tak aj organizácia Euro NCAP neustále sprísňuje svoje požiadavky. Aby si automobilka Škoda udržalo svoje výborné hodnotenia, musí neustále zdokonaľovať aktívne, ale aj pasívne prvky bezpečnosti vo vozidlách.

Stredový airbag.
Zdroj: Škoda

Význam aktívnych systémov je za pomoci radarov, kamier a senzorov nehode predchádzať. Pasívne prvky zasa prichádzajú na rad, ak sa už zrážka stala a ich úlohou je minimalizovať jej následky. Sem patrí aj stredový airbag. Aktuálne je dostupný pre najnovšiu generáciu modelu Octavia a je súčasťou štandardnej výbavy pre Enyaq iV a Enyaq Coupé iV.

Užívateľ ho môže nájsť v oblasti opierky sedačky šoféra, konkrétne na jej boku, nad stredovou konzolou. Prezradí ho aj nápis Airbag. Najvýraznejšia funkcia tohto bezpečnostného prvku je zabránenie stretu hláv šoféra a spolujazdca pri bočných nárazoch. Pred spustením do sériovej výroby sa testuje funkčnosť tohto prvku statickými a dynamickými skúškami.

Airbag sa musí správne rozbaliť pri vysokých aj nízkych teplotách. Takisto prebieha aj testovanie starnutia materiálu, kedy je súčiastka umiestnená až na 12 týždňov v komore s klímou a je vystavená otrasom, výkyvom teplôt, soľnej hmla, alebo prachu. Toto všetko zahŕňajú statické skúšky. Dynamické skúšky prebiehajú počas takzvaných crash testov.

Stredový airbag Enyaq iV
Zdroj: Škoda

Simulácia musí dokázať, že airbagy sú schopné sa počas nehody plniť svoju funkciu. Kritériá ktoré sa vyhodnocujú, sú napríklad vykrytie potenciálneho stretu hláv, včasné a správne rozbalenie vaku
a biomechanické hodnoty namerané na figurínach. Ak pri náraze riadiaca jednotka vyhodnotí stret zboku, alebo kombináciu nárazov, je počas niekoľkých milisekúnd spolu s ostatnými zádržnými systémami aktivovaný aj stredový airbag.

Mohlo by vás zaujímať: