Motoršport bol silným nástrojom na marketing. V roku 1984, na podnet Jeana Todta, vstúpil výrobca do prvej kategórie majstrovstiev sveta v rely. Počas tejto prvej sezóny urobil Ari Vatanen dojem, keď vyhral tri rally. V rokoch 1985 a 1986 PEUGEOT 205 Turbo 16 umožnil Peugeotu získať titul majstra sveta výrobcov a Timo Salonen (1985) a Juha Kankkunen (1986) získali titul pilotov.
Uvedenie modelu Peugeot 205 prišlo 24. februára 1983. Bol to bod, ktorý upevnil postavenie značky na trhu, ale zanechal tiež stopy v histórii motoristického športu. Pri minulosti tohto auta, je dôležité nezabúdať na mužov a ženy, ktoré za jeho vznikom stoja. Takouto osobou bol Jean Boillot, neoddeliteľná súčasť príbehu. Bol členom predstavenstva Peugeot na konci 70. rokov.
Jean Boillot bol ten, ktorý prišiel s ideou nového malého auta, ktoré by nebolo iba mestské, ale viacúčelové. Aby auto bolo pohodlné do mesta, ale aj na prašné cesty. Aby odviezlo celú rodinu, ale aby bolo aj cenovo dostupné. Zatiaľ čo väčšina predchádzajúcich Peugeotov bola navrhnutá Pininfarinou, nový model navrhli interné návrhári, na čele s Gérardom Welterom.
Dizajn navrhnutý pre model 205, sa v budúcnosti uplatnil aj pri ďalších modeloch Peugeot. Išlo o charakteristické znaky, ako napríklad maska chladiča s vodorovnými lištami a pás medzi zadnými svetlami. O interiér sa postaral Paul Bracq. Nový model bolo prvé auto značky, kde použili torzné tyče vzadu, aby sa uvoľnilo viac miesta v priestore pre cestujúcich.
Peugeot 205 bolo tiež prvé auto automobilky, ktoré dostalo novú rodinu motorov XU, konkrétne XUD7, štvorvalcový motor s objemom 1 769 cm 3 s výkonom 45 kW/60 k. Vďaka tomu sa stal prvým malým francúzskym autom s dieselovým motorom, ale predovšetkým závažným protivníkom pre benzínové autá, oproti ktorým mal výrazne nižšiu spotrebu, iba 3,9l / 100km.
Priekopník dostal širokú škálu motorov a v tom čase vzácnu, automatickú prevodovku. Od debutu v roku 1983 prichádzal so štyrmi benzínovými a jedným naftovým motorom. Ďalší rok sa ponuka rozšírila o legendárne GTI a Turbo 16, ale aj o 3-dverovú karosériu. Potom nasledovalo množstvo verzií, napríklad lacnejšia Junior, alebo drahšia Lacoste, alebo Gentry.