Automobilka Volkswagen Slovakia začala sériovo vyrábať vynovený Volkswagen e-up a modely Škoda Citigo iV a Seat Mii dostali elektrický pohon. Na snímke výroba elektrických vozidiel v montážnej a výrobnej hale 10. decembra 2019 v Bratislave. FOTO TASR – Jakub Kotian

Zaujímavosti Pandémia koronavírusu udrela na automobilový priemysel: Čaká nás masové vymieranie modelov?

Foto: Jakub Kotian

20.3. 9:00 KOMENTÁR - Odstávka sériovej výroby môže trvať dlhšie, než jednotlivé značky dúfajú. Na ich plány môže mať dĺžka pauzy zásadný vplyv. Do hry pritom vstupujú aj emisné normy, ktoré môžu zabiť mnohé existujúce varianty áut.

Kľúčovým slovom ostatných dní je jednoznačne koronavírus. Nákazlivá choroba sa postupne rozšírila do celého sveta a jej hlavným ohniskom sa namiesto Číny stala Európa. Na starom kontinente to ovplyvnilo prakticky všetky sféry spoločnosti. Pandémia aktuálne udrela na automobilový priemysel, v ostatných dňoch sa nerieši takmer nič iné než zatváranie fabrík.

Výrobné odvetvie má oproti iným zásadnú nevýhodu, len malá časť zamestnancov v ňom dokáže prejsť na režim domácej práce. V prípade automobiliek vedia takto fungovať len niektoré oddelenia. Aspoň v obmedzenom móde môže pokračovať dizajn či marketing, ale auto si pracovníci doma nezmontujú. Dĺžka výpadku vyvolaného rozširovaním ochorenia je pritom otázna.

Svoju výrobu v Európe už prerušila veľká časť automobiliek.
Svoju výrobu v Európe už prerušila veľká časť automobiliek.
Zdroj: Lukáš Grinaj

Väčšina značiek predbežne spomína dvojtýždňové prechodné obdobie, napríklad BMW hovorí rovno o mesačnej odstávke. No trvať to môže nakoniec podstatne dlhšie. Čína už hlási nad novým koronavírusom víťazstvo, z hľadiska zavádzania opatrení zabraňujúcich jeho prenosu však bola podstatne rýchlejšia a prísnejšia než väčšina Európy. To isté možno povedať o disciplinovanosti obyvateľstva. Je preto otázne, kedy chorobu ako-tak porazíme na starom kontinente.

Okrem núteného pozastavenia produkcie sa automobiliek týka tiež výrazný pokles dopytu po ich produktoch. V najľudnatejšej krajine sveta sa napríklad vo februári medziročne znížil o 80% a európske trhy pravdepodobne taktiež čaká veľká šoková terapia. Návrat do normálu pritom môže rovnako ako v prípade fabrík trvať týždne až mesiace.

Diskusia  ()

Video

Diskusia