Mazda MX-30.

Zaujímavosti Obrovské batérie elektromobilov sú vraj úplný nezmysel: Mazda logicky ukazuje, prečo je to tak

Foto: Mazda

5.1. 8:50 Pri tvorbe elektrického automobilu by sa podľa japonskej automobilky malo myslieť aj na čo najnižšiu uhlíkovú stopu vozidla.

Keď Tesla predstavila Cybertruck, svet zostal šokovaný. O novinke hovorili takmer všetci, aj ľudia, ktorí sa bežne o automobilový svet nezaujímajú. Mne na futuristickom pick-upe už od začiatku prekáža fakt, že nevidím, v čom konkrétne má byť tento elektromobil šetrný k prírode. 

Mazda MX-30.
Mazda MX-30.
Zdroj: Mazda

Ako môže byť vozidlo s obrovskou hmotnosťou, výkonom a dojazdom ekologické? V skratke. Keď 3,5-tonový automobil v šprinte porazí športové Porsche 911, čo je na ňom vlastne eko? Pri rozhýbaní takéhoto kolosu sa minie nepredstaviteľné množstvo energie. Navyše si so sebou musí nosiť aj zbytočne veľkú a ťažkú batériu, ktorá sama o sebe nie je úplne v poriadku.

Tieto tvrdenia aktuálne podporuje i prístup automobilky Mazda, ktorá je známa svojim racionálnym správaním, ktoré často ide i proti bežnému prúdu konkurencie. Šéf európskeho vývojového centra japonského výrobcu, Christian Schultze, sa na margo nového modelu Mazda MX-30 vyjadril, že dostáva batériu, ktorá má “zodpovednú” veľkosť.

Mazda MX-30.
Mazda MX-30.
Zdroj: Mazda

Prvý elektromobil značky, model MX-30, disponuje batériou, ktorá mu z dnešného pohľadu zaručuje pomerne obmedzený dojazd na úrovni približne 200 km. V čase, keď konkurenti bežne ponúkajú i dvojnásobok, môže uvedenie takéhoto vozidla vyzerať ako chyba. Lenže nie je. Mazda presne vie, kvôli čomu svojmu e-autu dala iba 35,5 kWh akumulátor.

Podľa výpočtov japonskej automobilky, ktoré podporuje i priložený graf, sa totiž auto s 35,5 kWh batériou môže celkovými vyprodukovanými emisiami vyrovnať naftovej Mazde3. Ak by MX-30 mala väčšiu batérie, počas životného cyklu by pravdepodobne vyprodukovala viac emisií, než obyčajný naftiak. 

Jasný graf Mazdy. Červená línia predstavuje emisie naftiaku, biela elektromobilu s akumulátorom, aký má model MX-30 a zelená s batériami s kapacitou 95 kWh. Graf je šitý na mieru energetickému mixu krajín európskej únie.
Jasný graf Mazdy. Červená línia predstavuje emisie naftiaku, biela elektromobilu s akumulátorom, aký má model MX-30 a zelená s batériami s kapacitou 95 kWh. Graf je šitý na mieru energetickému mixu krajín európskej únie.
Zdroj: Mazda

Tvrdenie Mazdy má logiku, najmä, ak si na grafe všimnete zelenú líniu, ktorá zobrazuje emisie CO₂ vyprodukované počas približne 200 000 km vozidlom s batériou s kapacitou 95 kWh. Graf jasne ukazuje, že takéto elektroauto za súčasných podmienok počas svojho životného cyklu nikdy nebude zelenšie, než naftiak. Veľký skok, ktorý vidíte krátko pred koncom grafu, predstavuje výmenu či opravu batérie, ktorá je plánovaná približne na úrovni 160 000 km. Tá opätovne výrazne zvyšuje ekologickú záťaž elektromobilu a tým aj jeho emisie CO₂.

Červená línia na grafe predstavuje kontinuálny rast CO₂ vyprodukovaného naftovou Mazdou3, biela zasa prináleží modelu MX-30, ktorý by mal podľa výpočtov Mazdy byť ekologický aj po prípadnej výmene batérií. Keď vám teda nabudúce niekto bude hovoriť, že Mazda nevie spraviť elektromobil s poriadnym dojazdom, budete vedieť, že to nie je pravda. Zodpovedný a racionálny prístup japonskej automobilky oceňujeme, snáď jej vydrží čo najdlhšie.

Video

Diskusia