V roku 1956 v Mladej Boleslavi odštartoval vývoj pretekárskeho automobilu s označením Škoda 1100 OHC. Ako prvá svetlo sveta uzrela dvojica otvorených roadsterov, ktoré na prelome rokov 1959 a 1960 nasledovali dve kupé. Tie však kvôli komplikovanej spoločenskej situácii nikdy neopustili hranice vtedajšieho Československa.

Škoda 1100 OHC Coupé.
Zdroj: Škoda

Nanešťastie, ani na domácich podujatiach kupé nemali šťastný osud. Automobily s pohotovostnou hmotnosťou 555 kg a agregátom so zdvihovým objemom 1 100 centimetrov kubických totiž doplatili na zmeny technických predpisov, ktoré vyústili do útlmu kategórie “do 1 100 cm3”. V roku 1966 potom dvojicu unikátnych kupé automobilka odpredala do súkromného vlastníctva.

Jedno z kupé sa dnes po mnohých úpravách a s odlišným agregátom nachádza v súkromnej zbierke, no od originálu má na míle ďaleko. Už v roku 1966 sa doň napríklad nasťahoval motor so zdvihovým objemom 1,3 l, ktorý mal taktiež pretekársky pôvod, no slúžil modelu Octavia. Neskôr toto kupé opakovane havarovalo, na jeho ráme sa vystriedalo niekoľko nepôvodných karosérií a dokonca sa zúčastnilo pretekov do vrchu.

Škoda 1100 OHC Coupé.
Zdroj: Škoda

Druhému z dvojice automobilov 1100 OHC Coupé sa v Mladej Boleslavi podarilo vrátiť pôvodnú podobu a zašlý lesk. Tiež to však nemal ľahké. Kupé napríklad narazilo do stĺpu a začalo horieť, následne sa jeho diely rozpredali do súkromných rúk, až ich v roku 2014 múzeum Škody postupne opäť dalo dokopy.

V archívoch českej automobilky sa zachovala takmer kompletná technická dokumentácia roadsteru i kupé, vrátane detailných rezov a výkresov. Od roku 2015 na kupé pracoval tím reštaurátorov, ktorí najskôr skompletizovali podvozok osadený novým chladičom či nádržou, repasovali motor a prevodovku. Pôvodne mali v pláne vozidlo vystavovať v tejto podobe, nakoniec sa však jeho znovuzrodenie rozhodli dotiahnuť do podoby plne funkčného kupé.

Pri reštaurovaní vozidla tímu odborníkov pomohli napríklad aj zachované historické náhradné diely pochádzajúce z rôznych dobových automobilov. Kľučky dverí napríklad svojho času slúžili Škode 1200 Sedan, spínaciu skrinku používala Škoda 440 Spartak či Octavia, trojramenný volant zasa známy typ Popular. Pri procese reštaurácie automobilu sa snúbili pôvodné remeselné zručnosti s modernými technológiami.

Škoda 1100 OHC Coupé.
Zdroj: Škoda

Hliníková karoséria vznikala na základe dreveného modelu, no týmto spôsobom nebolo možné dosiahnuť úplne presné tvary korešpondujúce s originálom. Na scénu vtedy nastúpili 3D virtuálne modely, vďaka ktorým sa podarilo doladiť všetky drobnosti ku spokojnosti autorov dnešnej podoby automobilu.

Škoda 1100 OHC Coupé.
Zdroj: Škoda

Je zaujímavé, že v raných fázach vývoja boli kupé modré, no nakoniec sa v roku 1962 dočkali červeného laku, ktorý dostalo aj zreštaurované vozidlo. Možno aj vďaka tomu by sa na prvý pohľad laikovi mohlo zdať, že ide o historické Ferrari či Jaguar. V skutočnosti však krásne kupé pochádza z Mladej Boleslavi.

Coupé s rámovým podvozkom bolo dimenzované na pretekára s hmotnosťou okolo 75 kilogramov, kedy sa distribúcia hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu pohybovala na hodnote 50,3 % v prospech poháňaných zadných kolies. Atmosférický agregát so zdvihovým objemom 1,1 l podával maximálny výkon na úrovni 67,7 kW (92 k) pri 7 700 ot./min., pričom krátkodobo zvládal až 8 500 ot./min. Roadster s ním vedel dosiahnuť maximálnu rýchlosť 200 km/h, údaj kupé nie je známy.