ikona

Zaujímavosti Neznámy púštny špeciál: Kazuar 456 zo Slovenska

Foto: Auto Bild

2.1. 14:30 Mohli by ste si myslieť, že sa pozeráte na upravený Jeep Willys či kompaktnú novinku značky Hummer. Šlo by však o veľký omyl, toto auto je dielo šikovného farmára z Myjavy!

Kazuar, ako sa tento špeciál volá, nie je prvou stavbou pána Kubrického. Okrem dvoch motorových člnov už má za sebou aj malotraktor a buginu, v zime používanú aj ako snežný zhŕňač. Všetky autá pritom patria pod kategóriu farmárske stroje domácej výroby, ktoré sa používajú na poľnohospodárske účely.

Čo poviete? Za takéto vydarené terénne vozidlo by sa podľa nás nemuseli hanbiť ani značky ako Jeep alebo Hummer.
Čo poviete? Za takéto vydarené terénne vozidlo by sa podľa nás nemuseli hanbiť ani značky ako Jeep alebo Hummer.
Zdroj: Auto Bild

So značkami typu „C“ s nimi môžete dokonca jazdiť aj po okresných cestách tretej kategórie. Chcete vedieť, ako vznikol názov tohto zaujímavého terénneho vozidla – Kazuar? Volá sa tak nelietavý, zlý a veľký vták (po pštrosovi druhý najťažší vták na svete), ktorý žije v Austrálii a v Novej Guinei. So svojimi ostrými drápmi dlhými až 12 cm je schopný usmrtiť aj človeka. My si myslíme, že sa toto pomenovanie hodí, rozhodne lepšie meno pre drsný teréniak, ako napríklad lastovička…

Aj tento nádherný púštny špeciál, ktorý akoby sa práve vrátil z drsnej misie v Iraku, mal pôvodne byť tiež len „obyčajným“ farmárskym automobilom. Nápad, že sa z neho stane parádny teréniak, prišiel majiteľovi na um celkom nečakane.

Poriadna svetlá výška je základom úspechu v teréne. Rovnako ako pneumatiky s terénnym vzorom a poháňaná náprava zaťažená pohonným agregátom.
Poriadna svetlá výška je základom úspechu v teréne. Rovnako ako pneumatiky s terénnym vzorom a poháňaná náprava zaťažená pohonným agregátom.
Zdroj: Auto Bild

„Raz som na burze našiel krytky na čelné svetlomety vojenského nákladného vozidla značky V3S a tie mi vnukli myšlienku vytvoriť takýto vojenský púštny špeciál.“ Tento malý detail, ale aj celkový dojem vytvorený vyváženými proporciami a množstvom skvelých drobných nápadov nás donútil použiť toto vozidlo v našej pravidelnej rubrike „Špeciál – Jazdím na jedinečnom automobile“ a predstaviť ho vám – našim čitateľom.

Kazuar má, samozrejme, tuhý rám vlastnej konštrukcie, pozváraný zo štvorhranných trubiek. Tento rám, medzičasom overenej konštrukcie, pán Kubrický úspešne použil už niekoľkokrát. „Vzadu motor – vzadu pohon: to je podľa mňa do terénu najlepšia konštrukcia. Aj tentoraz sa mi osvedčila – ešte keď som ani nevedel, aký použijem vlastne motor, no rám už bol dávno vytvorený. Neskôr sa len prispôsobili závesy motora a prevodovky“ – so smiechom nám vysvetľuje nevšedný proces tvorby svojho vozidla. Majiteľ použil na výrobu auta diely z viacerých vozidiel aj od viacerých značiek.

Kazuar 456 je dielom šikovného domáceho majstra
Kazuar 456 je dielom šikovného domáceho majstra
Zdroj: Auto Bild

Napríklad závesy kolies, ktoré sú vpredu zdvojené, boli pôvodne zo Škody Felicia. Tu sú však skombinované so športovým vystuženým pružením. Vzadu domáci staviteľ použil tuhú nápravu značky Fiat z bližšie nešpecifikovaného modelu, zrejme z Poľska. Integrovaný samosvorný diferenciál vylepšuje trakciu buginy v ťažkom teréne.

Samozrejme, bez správneho „obutia“ by to nešlo, preto majiteľ použil 15-palcové disky kolies navlečené do netradične širokých terénnych pneumatík General. Motor s objemom 1,3 litra, pôvodne z modelu Renault 5, kúpil pán Kubrický od kamaráta za 50 eur. Radový štvorvalec síce nemal ani prevodovku a potreboval aj výmenu karburátora, bol však po generálke.

Volant zo Škody Felicia spoznáte ľahko. Na tomto zaujímavom vozidle sa z nej použilo hneď viacero dielov.
Volant zo Škody Felicia spoznáte ľahko. Na tomto zaujímavom vozidle sa z nej použilo hneď viacero dielov.
Zdroj: Auto Bild

Karburátor zohnal majiteľ tohto vlastnoručne vyrobeného špeciálu od člena a podpredsedu slovenského Renault Classic Clubu Mariána Nagya, ktorého krásny červený kabriolet Renault Florida sme vám už v tlačenom Auto Bilde tiež predstavili. Ten hneď vedel, že na motor by pasovala prevodovka z modelu Clio, a ponúkol mu aj funkčný karburátor, rovno aj s náhradným motorom. Nikdy predsa neviete, aký náhradný diel sa vám môže v budúcnosti hodiť…

Nastavenie nového karburátora bolo pre zručného strojného zámočníka doslova hračkou, motor dnes beží jedna báseň a štartuje na prvé brnknutie štartéra. „S karburátormi som sa hral prakticky už od detstva. Motocykle aj autá sú mojou celoživotnou vášňou. Po dokonalom nastavení som ešte následne vyleštil sacie kanály a upravil aj hlavu valca. Motor má teraz skutočne celkom slušný výkon,“ vysvetlil nám pán Kubrický.

Krompáč a lopata patria do základnej výbavy každého poriadneho terénneho vozidla. Takéto štýlové uchytenie však nie je celkom bežné.
Krompáč a lopata patria do základnej výbavy každého poriadneho terénneho vozidla. Takéto štýlové uchytenie však nie je celkom bežné.
Zdroj: Auto Bild

Auto aj bez redukčnej prevodovky, vďaka zaťaženiu zadnej nápravy motorom a prevodovkou, dokáže zdolať nejednu terénnu prekážku. Hoci presnú svetlú výšku podvozka nepoznáme, odhadujeme ju minimálne na 300 mm. Aj s poháňanou len zadnou nápravou je tento špeciál schopný prejsť poriadnym terénom. Za slušný prejazd pieskom a blatom vďačí aj extra pneumatikám so šírkou 255 mm.

Veľa komfortu v interiéri síce nenájdete, ale v ktorom vojenskom vozidle je to inak? Zaujala nás aj masívna kovová zásuvka umiestnená vzadu, ktorá zakrýva počas jazdy motor, no slúži aj ako nákladná korba. V prípade potreby sa však na nej odvezú aj ľudia. Oslovil nás aj celkový dizajn vozidla, ktorý disponuje tými správnymi proporciami. Ako vlastne vznikol  a ktoré vozidlo majiteľovi poslúžilo ako predloha?

Skvelý detail: bandasky na boku slúžia zároveň ako palivové nádrže. V noci a za sťažených svetelných podmienok príde vhod extra LED osvetlenie.
Skvelý detail: bandasky na boku slúžia zároveň ako palivové nádrže. V noci a za sťažených svetelných podmienok príde vhod extra LED osvetlenie.
Zdroj: Auto Bild

„Plechy na karosériu som si rezal aj tvaroval sám – bez ohýbačky. Dizajn auta sa menil celkovo trikrát. Nechcel som, aby sa výsledok podobal na už opozeraný Hummer H1 ani na tradičný vojenský Jeep Willys. Chcel som mu dať svoj rukopis a vytvoriť niečo nové, neopozerané.“  Záujem návštevníkov a reakcie účastníkov tohtoročného stretnutia Tankové dni Laugaricio v Trenčianskych Stankovciach mu dali za pravdu. Nie jeden divák zostal stáť s otvorenými ústami, zapnutým fotoaparátom a množstvom otázok.

„Auto už bolo nastriekané, ale stále sa na čosi podobalo, niečo mi pripomínalo. A to ma hnevalo. S týmto výsledným vzhľadom som však už teraz spokojný. No zároveň ma už ,myká´ na ďalšiu stavbu, tentoraz to však bude pravdepodobne čosie väčšie – snívam o čomsi s motorom V8 značky Ford.“  Nuž, predpokladáme, že tento skutočne šikovný samouk, nás už čoskoro prekvapí čímsi novým a unikátnym. Držíme palce a tešíme sa. Dúfame, že opäť vznikne čosi výnimočné.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia