Takto sa za socializmu predávali autá.

Zaujímavosti Najlepšie socialistické autá! Z tohto vám spadne sánka: Pozrite sa, aké mali neuveriteľné ceny!

Foto: Auto Bild

27.10. 14:00 Ceny áut pred revolúciou boli oveľa vyššie ako dnes, kúpa automobilu v socialistickej ére bola tortúrou, ktorú si už ani nevieme predstaviť. Záujemcov o nové vozidlo nečakali vysvietené showroomy. Mizerná ponuka, úplatky a dlhé poradovníky boli samozrejmosťou.

Pre mladú generáciu je to už nepredstaviteľné, ale o tom, či ste si mohli kúpiť auto, nerozhodovalo v socialistickom Československu len množstvo peňazí a vôľa kupujúceho. V roku 1948 platilo, že kvôli kúpe motorového vozidla ste museli požiadať o poukaz na miestnom národnom výbore, ktorý nárok posúdil podľa toho, či vozidlo potrebujete k výkonu svojho povolania. Napríklad, ak ste boli lekárom a museli ste dochádzať za pacientmi, mali ste vyhrané. Teda aspoň pokiaľ ide o poukaz, to ešte neznamenalo, že máte auto.

Takto sa za socializmu predávali autá.
Takto sa za socializmu predávali autá.
Zdroj: Auto Bild

Vozidlá boli podpultovým tovarom a boli aj veľmi drahé. Napríklad Škoda 1101 Tudor stála 89 400 Kčs bez pneumatík, ktoré boli natoľko nedostatkové, že si ich zákazník musel zháňať sám. Priemerná hrubá mesačná mzda v roku 1948 bola 3 000 Kčs. Ľudia však mali po komunistickom prevrate iné starosti ako kupovať si autá. Povojnová hospodárska situácia bola ťažká, väčšina obyvateľov mala problém zarobiť na základné životné potreby. Cestná sieť bola nedostatočná, tovar sa prepravoval hlavne po železnici a ani všetky hlavné cestné ťahy nemali spevnený povrch. Finančnú situáciu ešte zhoršila menová reforma v roku 1953. V tomto roku sa predalo v celej republike len 74 automobilov. To bolo asi jedno auto na okres. 

Iba z Mototechny

V druhej polovici päťdesiatych rokov pribudli modely Škoda 440 Spartak, Škoda Octavia, Škoda 445, Škoda Felicia, Tatra 600 Tatraplan, Tatra 603, sovietsky GAZ M20 Pabjeda a Moskvič 407, východonemecká IFA P 70 a francúzsky Renault 4CV. Jediný obchod, cez ktorý sa dalo auto kúpiť bol národný podnik Mototechna, ten zabezpečoval aj servis vozidiel. V roku 1957 vznikol podnik zahraničného obchodu Tuzex, v ktorom sa dali autá kupovať za zahraničné valuty, ktoré sa menili za obchodné poukazy (bony). Tuzex bol však svet sám pre seba. Mal širšiu ponuku áut, ale dostať k nim sa mohli len ľudia, ktorí pracovali v zahraničí.

Dobové propagačné materiály socializmu.
Dobové propagačné materiály socializmu.
Zdroj: Auto Bild

Ak ste si v cudzine zarobili valuty napríklad na montážach, Štátna sporiteľňa vám ich zamenila za tuzexové poukážky v oficiálnom kurze 1:1 (poukážka ku korune). Výmena bola povinná. Za valuty ste si nič nekúpili, jedine na čiernom trhu. K tuzexovým poukážkam sa dalo dostať aj ilegálnou cestou cez veksláka, ten mal však kurz asi šesť až sedemkrát horší, než bol ten oficiálny.  Mototechna vydávala každý rok cenník. O tom, aké autá v ňom budú rozhodoval štát a strana. To, že bolo auto v cenníku, ešte neznamenalo, že sa bude skutočne predávať. Žiadanejšie modely si pohlavári a ich známi rozchytali skôr, než sa autá objavili. Neraz sa priviezlo len pár kusov, o čom vedeli len zainteresovaní.

Dopyt začal s príchodom šesťdesiatych rokoch stúpať, ale ponuka vážne zaostávala.  V roku 1960 bol priemerný mesačný plat 1 303 Kčs. Do predaja sa v šesťdesiatych rokoch sa dostali nové domáce modely: Škoda 1202 STW, Škoda 1000 MB, Škoda 100/110 a Tatra 603. Zo „spriatelených“ socialistických krajín potom Wartburg 312/353W, Trabant 600 a 601, IFA P50, Moskvič 408/412/426/427. Ale rozšírila sa aj ponuka západných modelov, hoci ich množstvá boli minimálne.

Auto za 6 rokov

V sedemdesiatych rokoch bol cenník Mototechny už celkom bohatý. V porovnaní s inými socialistickými štátmi sa tu predávalo aj veľa západných vozidiel. Napríklad: Fiat 127/128/131/850, Citroën GS, Renault 5/14/16/20, Austin Alegro, Simca 1307, Chrysler 160/180, Ford Cortina, Saab 99, Talbot Horizon, či Toyota Carina. A samozrejme všetky socialistické autá, kde boli oživením ponuky Dacia 1300, ARO, Zastava 1100, Fiat Polski 125p a celá séria sovietskych modelov Lada a Moskvič.

Takto sa za socializmu predávali autá.
Takto sa za socializmu predávali autá.
Zdroj: Auto Bild

Na drahé vozidlá poradovník nebol nutný. Taký Renault 20 stál 182 200 Kčs, čo bolo v roku 1978 pri priemernom mesačnom plate 2 537 Kčs, dostupné len pre pár vyvolených. Kompletnú výplatu by ste si totiž museli na toto auto odkladať 6 rokov. Najlacnejším vozidlom bol Trabant 601 za 36 500 Kčs, alebo inými slovami 14 mesačných platov. Dnes stojí najlacnejšia Dacia Logan 6 500 eur a priemerný plat je 1 013 eur, takže si ju kúpite sa 6,4 mesačného platu.

Dobové propagačné materiály socializmu.
Dobové propagačné materiály socializmu.
Zdroj: Auto Bild

Kultúra predaja sa s tou dnešnou nedá porovnávať. Ešte aj v osemdesiatych rokoch sa predajne Mototechny podobali viac na pultový predaj náhradných dielcov so servisom na zadnom dvore, kde kdesi pri plote stálo vaše vysnené auto. Predajní s osobnými vozidlami bolo v celom Československu len niečo vyše 50, ľudia boli ochotní za novým autom cestovať cez viaceré okresy. Bežné sú prípady Slovákov, ktorí vyrazili za vysneným Žigulíkom do Prahy. 

Veľký hit Favorit

Horúcou novinkou konca roka 1988 v národnom podniku Mototechna bola Škoda Favorit. Cenníková cena bola určená na 84 600 Kčs (pri priemernom plate 3 170 Kčs by ste šetrili viac ako 3 roky). To už bola labutia pieseň tohto spôsobu predaja „pod jednou strechou“ a po roku 1989 sa jednotlivé automobilové značky začínajú dostávať na náš trh prostredníctvom vlastných zastúpení. Minulosť sa nám často zdá až príliš pekná, čas totiž dokáže spoľahlivo odfiltrovať väčšinu negatívnych zážitkov. Autá možno boli kedysi dizajnovo zaujímavejšie a iste neboli skazené elektronikou.

V porovnaní s dneškom boli cesty za socializmu poloprázdne, parkoviská pusté, benzín lacný a majiteľ auta už bol niekto, bol pánom svojho korábu. No i tak to podstatné bolo oveľa horšie ako dnes. Výber áut bol katastrofálny, tortúra, ktorú ste museli podstúpiť, aby ste sa k svojmu vozidlu dostali, ponižujúca, ceny modelov vysoké, kvalita nízka a dielce nedostatkové.

Video

Diskusia