ikona Museum Autovision je kráľovstvom Wankela

Zaujímavosti Museum Autovision je kráľovstvom Wankela

Foto: Marek Pokrývka

28.9. 2014 18:00 Nemecká dedina skrýva unikátnu výstavu, ktorá je venovaná zaujímavej pohonnej jednotke aj autám budúcnosti.

Spaľovací motor s rotačnými piestami držala dlhé desaťročia pri živote Mazda. Táto japonská značka ho montovala do viacerých modelov a prakticky sa stala synonymom pre zaujímavý agregát pomenovaný podľa svojho vynálezcu, nemeckého konštruktéra Felixa Wankela. Na počiatkoch tejto techniky však stala automobilka z mesta Neckarsulm, známa pod skratkou NSU.

Museum Autovision sa nachádza v nemeckej dedine
Museum Autovision sa nachádza v nemeckej dedine
Zdroj: Marek Pokrývka

Jej odkazu je vo veľkej miere venované Museum Autovision v juhozápadnej časti Nemecka, do ktorého sme sa pozreli v rámci nášho projektu Cestovanie za autami. Prevádzkovatelia objektu hovoria, že expozícia mapuje víziu osobnej mobility pre nové milénium. Počas našej návštevy sme zistili, že to platí iba čiastočne. To však nijako neznižuje atraktivitu prevádzky.

Expozícia rozdelená do niekoľkých hál

Toto múzeum založil muž menom Horst Schultz na začiatku milénia. Umiestnil ho do kompaktnej modernej budovy v dedine Altlussheim. Počas rokov tu organizoval množstvo podujatí či špeciálnych výstav, svoje dieťa navyše veľakrát zveľaďoval. Priestory sa postupne rozšírili, pribudli nové exponáty a tak vznikol objekt v podobe akej ho môžeme vidieť dnes.

Prvá hala je venovaná historickým vozidlám
Prvá hala je venovaná historickým vozidlám
Zdroj: Marek Pokrývka

Museum Autovision je rozdelené do niekoľkých malých hál, pričom každá má osobitné určenie. Miestnosť číslo jeden je venovaná predvojnovým vozidlám, dvojka je čírym kráľovstvom Wankelovho motora. Táto téma pokračuje na podzemnom podlaží, kde sa nachádzajú povojnové kúsky od NSU, mnohé vybavené agregátmi s rotačnými piestami. V ďalších dvoch halách sú umiestnené vozidlá s alternatívnym pohonom ako sú hybridy a elektromobily.

Tip redakcie

Expozícia má plochu vyše dvetisíc metrov štvorcových a obsahuje viac než dvesto vozidiel. Veľká časť z toho sú staré motocykle, samotné automobily tvoria necelú polovicu. K pojazdným kúskom výstavy si treba prirátať množstvo menších exponátov a doplňujúcich informácii. Múzeum síce nie je veľké, no zabaviť sa v ňom pokojne dá aj celý deň.

Počiatky NSU, Wankel i budúcnosť mobility

V prvej miestnosti sa nachádzajú vozidlá z ranných dôb motorizmu, mapujúce počiatky spoločnosti NSU. Trojkolka z roku 1904 či o tri roky mladší luxusný model Landaulet je doplnený športovo ladeným roadsterom 5/25 Sport z medzivojnového obdobia. Šperkom je historické Bugatti T57 Galibier. Štvorkolesové exponáty dopĺňajú motory a slušné množstvo dobových rekvizít. Priestor má aj ďalšie poschodie, obsahujúce bicykle a motorky z Neckarsulmu.

Nemecká spoločnosť sa nevyhýbala ani motoršportu,
Nemecká spoločnosť sa nevyhýbala ani motoršportu,
Zdroj: Marek Pokrývka

Hala na opačnej strane objektu je takmer kompletne venovaná Wankelovmu motoru. Vypĺňa ju zhruba dvadsiatka vozidiel, z čoho slušnú časť tvoria modely Mazda. Na druhom podlaží sa nachádzajú ďalšie exempláre agregátov s rotačnými piestami, ktorých je tu dovedna vyše osemdesiat. Okrem toho si tu možno prezrieť aj jednotlivé komponenty tvoriace tento unikátny stroj. Poschodie okrem toho obsahuje výklad mnohých pravidiel fyziky podporený praktickými ukážkami.

Dlhé roky boli synonymom Wankelovho motora modely
Dlhé roky boli synonymom Wankelovho motora modely
Zdroj: Marek Pokrývka

Priestor medzi vrchnými podlažiami vypĺňa asi najzaujímavejšia časť múzea. Opäť sa točí okolo fyzikálnych zákonov, na základe ktorých sú tu vysvetlené princípy technických dielov automobilov. Študovať tu možno spaľovací motor, prevodovku, diferenciál, pruženie... Prax v podobe funkčných exponátov je tu doplnená podrobnou teóriou vrátane desiatok vzorcov. Skúmaním jednotlivých prvkov tu možno stráviť dlhé hodiny. Podmienkou však je znalosť nemčiny.

Na týchto exponátoch možno študovať fungovanie
Na týchto exponátoch možno študovať fungovanie
Zdroj: Marek Pokrývka

Prvé „pivničné“ podlažie tvoria tri miestnosti. Jedna je zasvätená produkcii Neckarsulmu počas druhej svetovej vojny a po nej, pričom nájsť tu možno automobily aj motocykle.

BANNER300

Zmes tvoria nielen modely poháňané agregátmi s rotačnými piestami ako napríklad NSU Wankel Spider, ale aj vozidlá vybavené klasickými piestovými strojmi. Jedným z nich je sedan K70 s vodou chladeným benzínovým štvorvalcom, ktorý neskôr vyrábala automobilka Volkswagen.

Fabrika vyrábala v Neckarsulme autá poháňané
Fabrika vyrábala v Neckarsulme autá poháňané
Zdroj: Marek Pokrývka

Podzemné haly s číslami 4 a 5 sa spoločne venujú tomu, čo Museum Autovision propaguje najviac: budúcnosti osobnej mobility. Možno tu vidieť viacero exemplárov automobilov poháňaných výhradne elektrinou, jej kombináciou so spaľovacím motorom, ale aj vozidlá vybavené palivovými článkami na vodík. Najnovším kúskom je ručne postavený prototyp plug-in hybridu Opel Ampera.

Tieto tri exponáty sú naozaj historické, no vpred
Tieto tri exponáty sú naozaj historické, no vpred
Zdroj: Marek Pokrývka

Otváracie hodiny najmä cez víkend

Toto múzeum sa nachádza na okraji dediny Altlussheim v juhozápadnom Nemecku. Najrýchlejšia cesta z Bratislavy meria necelých 800 kilometrov, časť z toho po rakúskych diaľniciach. Parkovať je možné priamo pred budovou na okraji hlavnej cesty, kde si možno aj dobiť elektromobil. Miesto na odloženie auta sa prípadne dá nájsť v priľahlých uličkách obce.

Výstava je dostupná najmä cez víkend. Svoje brány otvára vo štvrtok a zatvára ich v nedeľu, pričom otváracie hodiny sú od 10.00 do 17.00. Klasické vstupné pre dospelých stojí päť eur, žiaci a študenti ho majú za tri. Deti do šesť rokov neplatia. K dispozícii sú rôzne zľavy pre skupiny i rodiny, prevádzkovateľ zároveň ponúka aj prehliadky so sprievodcom.

 

Škoda Rapid pred kráľovstvom Wankela

Škoda Rapid Spaceback pred technickým múzeom
Škoda Rapid Spaceback pred technickým múzeom
Zdroj: Marek Pokrývka
Múzeum sídliace v Altlussheime sme navštívili na našom tradičnom cestovateľskom vozidle, červenej Škode Rapid Spaceback s dizajnovým balíkom Skyline. Tento automobil nemá pod kapotou Wankelov motor ani hybridnú technológiu, do expozície by teda nezapadol.

Namiesto agregátu s rotujúcimi trojuholníkmi poháňa tento model konvenčná benzínová jednotka so štyrmi piestami. Ide o známy koncernový kúsok 1.2 TSI prepĺňaný turbodúchadlom. V našom prípade dosahuje maximálny výkon 77 kW (105 k).

Fanúšikovia techniky si prídu na svoje

Museum Autovision síce neohromí veľkosťou, ale ponúka atraktívnu zmes exponátov, ktoré inde neuvidíte. Vďaka nej ide o unikát. Aj keď oficiálne sa zameriava najmä na budúcnosť osobnej mobility, jednoznačnou dominantou je tu Wankelov motor. Množstvom vozidiel poháňaných takýmto agregátom i samotných pohonných jednotiek mu nemôže konkurovať žiadna iná výstava. Výnimočné je aj oddelenie venované technike automobilov, v ktorom si fanúšikovia prídu na svoje.

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video

Diskusia