Vojna, ktorú Rusko už pred viac ako mesiacom vyhlásilo Ukrajine, spôsobila zdraženie benzínu a nafty. Pociťujeme to vždy, keď sa rozhodneme natankovať na čerpacej stanici. V tejto súvislosti na seba nenechali tipy a triky na šetrenie dlho čakať. Tie najnovšie pochádzajú od Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) a priznávam, že niektoré sú prinajmenšom kontroverzné.

Ale poďme pekne na začiatok - čo je IEA? Táto inštitúcia bola vytvorená po ropnej kríze v roku 1973 Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Tvorí ju 30 členských štátov a koordinuje ich energetickú politku s cieľom zabezpečiť dodávky spoľahlivej, dostupnej a čistej energie. S týmto východiskovým bodom navrhli desať opatrení určených na zníženie globálneho dopytu po rope a zmiernenie rastúcich cien.

Zdroj: Jacob Ford

IEA tvrdí, že ak ekonomicky vyspelé štáty uplatnia ich rady, dopyt po rope sa zníži o 2,7 milióna barelov denne. Agentúra zároveň upozorňuje, že opatrenia by mali väčší účinok, ak by ich rozvíjajúce sa ekonomiky prijali v čo najväčšom množstve. To by pomohlo minimalizovať potenciálne napätie vyplývajúce zo sankcií voči Rusku, keď sa blíži obdobie najväčšieho dopytu po palive - júl a august.

10 "prikázaní" IEA

Agentúra sa bráni tým, že jej plán je založený na opatreniach, ktoré boli úspešne testované vo viacerých krajinách, no aktuálne zatiaľ iba vyvolávajú kontroverzie. Dôvod? Najviac by sa to nedotklo ani tak štátnej kasy, ale vodičov. Tí by "trpeli" najviac, pretože IEA navrhla sprísnenie rýchlostných limitov, zákaz jazdy v nedeľu a využívanie alternatívnej dopravy po meste. Väčšina dopytu po rope pochádza z dopravy, a práve na toto sa zameriava plán IEA. Tieto opatrenia pritom nie sú žiadnou prevratnou novinkou, v skutočnosti sa v niektorých prípadoch vraciame do rokov 1973 a 1979, zatiaľ čo iné opatrenia sme "zdelili" z pandémie. Takto znejú:

Zníženie rýchlosti na diaľnici o 10 km/hod

Zdroj: Roman Hanc

Ide o opatrenie, ktoré sa používalo v 70. rokoch pri predchádzajúcich ropných krízach. V tom čase bolo dokonca v niektorých krajinách obmedzené slobodné používanie auta. Zníženie rýchlosti pre autá o 10 km/hod na diaľniciach by podľa výpočtov IEA mohlo krátkodobo ušetriť približne 290 000 barelov ropy denne. A ďalších 140 000 barelov ropy denne by sa ušetrilo v prípade, že by toto pravidlo obmedzilo aj rýchlost nákladných vozidiel.

Nedeľa bez auta

Opäť ide o opatrenie, ktoré počas ropnej krízy zažili obyvatelia Nemecka, Švajčiarska alebo Holandska. V súčasnosti viac ako 3 000 miest na svete zaviedlo nedele bez áut, či už v celom meste alebo iba v niektorých častiach, aby podporili verejné zdravie, komunitne orientované priestory, pouličný obchod a kultúrne podujatia. S týmito opatreniami by sa dalo vyhnúť nákupu približne 380 000 barelov ropy denne, ak by sa vo veľkých mestách uplatňovali nedeľu čo nedeľu. Ak by sa podobná "akcia" obmedzila iba na jeden deň v mesiaci, množstvo sa zníži na 95 000 ušetrených barelov ropy denne.

Práca z domu aspoň 3 dni v týždni

Zdroj: Shutterstock

Počas pandémie a dlhých období "uväznenia" bolo vidieť, že práca na diaľku, resp. práca z domu, ak to bolo možné, neznížila produktivitu ani výsledky pracovníkov. Pred pandémiou bolo používanie súkromného vozidla do práce vo vyspelých ekonomikách zodpovedné za približne 2,7 milióna barelov ropy denne. Ak by to určité profesie dovoľovali, už pri jednom dni na home office by sa dalo ušetriť cca 170 000 barelov ropy. IEA tvrdí, že tri dni práce z domu nás ušetria od približne 500 000 barelov ropy.