ikona Navštívili sme múzeum venované Karlovi

Zaujímavosti Vydali sme sa po stopách prvého auta

Foto: Marek Pokrývka

19.9. 2014 11:30 Pozreli sme sa do múzea venovaného Karlovi Benzovi, ktorý je velikánom rannej histórie automobilového priemyslu.

Cesta k automobilu, ako ho poznáme dnes, nebola vôbec jednoduchá. Viedlo k nej množstvo technologických pokrokov, experimentov a rôznych vynálezcov. Snaha vymeniť konskú silu za zmysluplný mechanický pohon však často zlyhávala a trvalo desiatky rokov, kým bola úspešná.

Múzeum venované Karlovi Benzovi sa nachádza
Múzeum venované Karlovi Benzovi sa nachádza
Zdroj: Marek Pokrývka

Za strojcu prvého osobného auta sa považuje nemecký vynálezca Karl Benz, ktorý v roku 1885 dokončil model Benz Patent Motorwagen. Tomuto mužovi je venované múzeum neďaleko Mannheimu, do ktorého sme sa pozreli v rámci nášho projektu Cestovanie za autami.

Od prvého auta po Mercedes-Benz

Karl Benz sa narodil 25. novembra 1844 v nemeckom meste Mühlburg, ktoré je už dnes predmestím Karlsruhe. Napriek chudobným rodinným pomerom dostal slušné vzdelanie a už v mladom veku prejavoval výnimočný intelekt. Od malička mal blízko k železu a strojom, čoho logickým vyústením bolo štúdium na lokálnej technickej univerzite.

Automobily sú na výstave doplnené mnohými
Automobily sú na výstave doplnené mnohými
Zdroj: Marek Pokrývka

Už počas študentských rokov sa v jeho hlave začala rodiť vízia koča bez koňa. Po promovaní v roku 1864 absolvoval mladý Benz sedem rokov praxe v rôznych spoločnostiach zaoberajúcich sa technikou, no v žiadnej pracovnej pozícii sa nenašiel. Jeho kroky viedli do Pforzheimu i Viedne, no nakoniec sa usídlil v Mannheime. Tu spolu s budúcou manželkou odkúpil krachujúcu továreň a koncom 70. rokov začal vypracúvať prvé patenty v oblasti spaľovacích motorov.

Vtedy sa konečne prejavil génius Karla Benza. Vynálezca si na svoje konto pripísal množstvo vylepšení a patentov dvojtaktného agregátu i viacerých súvisiacich technických prvkov. Jeho podnik však úspešný nebol, prišli spory s bankami a zmeny vlastníckych pomerov. Benz preto v roku 1883 firmu opúšťa a s dvomi spoločníkmi zakladá novú, známu ako Benz & Cie. Tej sa na trhu začne dariť, vďaka čomu sa automobilový velikán opäť môže venovať svojmu veľkému snu.

V expozícii sa nachádza prvé osobné auto vôbec,
V expozícii sa nachádza prvé osobné auto vôbec,
Zdroj: Marek Pokrývka

V roku 1885 sa sen stáva realitou. Na svet prichádza trojkolesové vozidlo samostatne poháňané jednovalcovým štvortaktným motorom. Benz Patent Motorwagen získava začiatkom nasledujúceho roka patent s číslom DRP-37435 a dnes je považovaný za prvý automobil v histórii. Rok 1888 znamenal začiatok jeho predaja. Za ten čas došlo k viacerým modifikáciám a dláždeniu cesty pre ďalšie budúce modely ako Viktoria či Velo. Tie vznikli v roku 1894.

BANNER300

Spoločnosť Benz & Cie. sa niesla na vlne úspechu, v rámci trhu bola lídrom. Postupne sa však objavovalo viac a viac konkurentov, medzi inými aj firma Daimler Motoren Gesselschaft. Tá začala v roku 1902 vyrábať model Mercedes 35 HP pomenovaný po dcére významného podnikateľa Emila Jellineka. Označenie sa uchytilo a firma ho používala aj naďalej. Carl Benz sa medzitým presťahoval do Ladenburgu, kde založil rodinnú spoločnosť C. Benz Söhne. V rámci nej vyrábal vlastné modely, nezávislé od automobilky v neďalekom Mannheime, kde ďalej pôsobil ako riaditeľ.

Jedným z produktov Ladenburgu je tento model 8/25
Jedným z produktov Ladenburgu je tento model 8/25
Zdroj: Marek Pokrývka

Prvá svetová vojna priniesla mnohým výrobným podnikom ťažkosti a spoločnosti nesúce meno Daimlera a Benza neboli výnimkami. V roku 1926 dochádza preto k ich zlúčeniu a vznikajú prvé automobily označené ako Mercedes-Benz. Tie sú vo výrobe dodnes a v prémiovom segmente patria k najúspešnejším. Karl Benz sa však tohto úspechu nedožil. Vo veku 84 rokov podľahol zápalu priedušiek dňa 4. apríla 1929.

Expozícia v bývalej Benzovej fabrike

Vyše polstoročia po jeho smrti sa v Ladenburgu rozhodli otvoriť múzeum venované automobilovému velikánovi. Automuseum Dr. Carl Benz  svoje brány prvýkrát otvorilo pred tridsiatimi rokmi. V roku 2004 sa expozícia presťahovala do súčasnej lokality. Sú ňou výrobné priestory, ktoré kedysi patrili Benzovej továrni. Celé miesto má teda naozaj autentický nádych.

Jednu stenu haly tvorí chronologicky zoradená
Jednu stenu haly tvorí chronologicky zoradená
Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavná časť výstavy sa nachádza v skromnej a jednoduchej hale, ktorá obsahuje asi tri desiatky automobilov. Niektoré sú zoradené chronologicky, iné naoko náhodne. Samozrejme, medzi exponátmi nechýba prvý automobil, Benz Patent Motorwagen. Okrem neho tu možno vidieť historické kúsky z Mannheimu, Ladenburgu i neskoršej produkcie v Stuttgarte. Nájsť sa tu dá vojnový špeciál poháňaný dreveným uhlím i luxusný model 600 určený pre vtedajšiu smotánku.

Limuzína s označením 300 bola začiatkom 50. rokov
Limuzína s označením 300 bola začiatkom 50. rokov
Zdroj: Marek Pokrývka

Samotné automobily sú doplnené figurínami, dobovými rekvizitami a množstvom ďalších prvkov súvisiacich s históriou. Nahliadnuť tu možno napríklad na motory niektorých modelov, záznamy z patentového konania či konštruktérske náčrty vedúce k tvorbe viacerých vystavených vozidiel. Ďalej tu možno vidieť textovo-obrazový sumár dôležitých udalostí týkajúcich sa nielen histórie značky Mercedes-Benz, ale aj jej konkurentov.

V menšej druhej miestnosti má svoje miesto
V menšej druhej miestnosti má svoje miesto
Zdroj: Marek Pokrývka

V podobnom štýle je zhotovená aj druhá menšia miestnosť. Tá sa zameriava skôr na motoršport a pôsobenie značky Mercedes-Benz v ňom. Nachádza sa tu športový roadster vyrobený v roku 1937, o dve dekády mladší pretekársky model 190 SLR i monopost Formuly 1 z tohto tisícročia. Vozidlá sú doplnené historickými fotografiami či trofejami zo súťaží. S týmto priestorom susedí tretia hala venovaná reštauračnému zariadeniu.

Otváracie hodiny sú obmedzené

Múzeum pomenované po pánovi Benzovi sa nachádza na ulici Ilvesheimer Strasse v dedinke Ladenburg, ktorá leží v tesnej blízkosti Mannheimu. Ak by ste sa chystali na priamu cestu z Bratislavy, treba sa pripraviť na minimálne 800 kilometrov cez rakúske a nemecké diaľnice. V rámci areálu sa nachádza bezplatné parkovisko s dostatočnou kapacitou.

Na rozdiel od väčšiny prevádzok podobného razenia sú otváracie hodiny tohto objektu pomerne obmedzené. Automuseum Dr. Carl Benz je prístupné v stredu, sobotu a nedeľu, svoje brány okrem toho otvára aj počas sviatkov. Vždy však len poobede, od 14. do 18. hodiny. Klasická vstupenka stojí päť eur, deti zaplatia tri eurá. K dispozícii sú aj rodinné či skupinové zľavy.

 

Škoda Rapid na návšteve predka

Cestovateľská Škoda Rapid a Benzovo múzeum
Cestovateľská Škoda Rapid a Benzovo múzeum
Zdroj: Marek Pokrývka
Objekt pomenovaný po konštruktérovi prvého automobilu sme navštívili na našom cestovateľskom vozidle Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI. České auto absolvovalo na trase za svojím vzdialeným predkom množstvo kilometrov po diaľniciach i vidieckych cestách.

Na okreskách nám kombinácia malého benzínu a šesťstupňovej manuálnej prevodovky predviedla svoju úspornejšiu tvár, zvládli sme ich aj za päť litrov. Diaľnica je na tom horšie. Ako sme už v minulosti spomínali, treba tu rátať s hodnotami sedem a viac.

Múzeum s autentickým puncom

Karl Benz zohral v histórii automobilu významnú úlohu a patrí k velikánom tohto priemyselného odvetvia. Výstava venovaná jeho osobe a zrodu značky Mercedes-Benz je síce pomerne skromná, no má čo ponúknuť. Okrem slávneho prvého auta tu možno nájsť viacero zaujímavých veteránov s logom Benza i trojcípou hviezdou. Umiestnenie v pôvodnej fabrike i menšie exponáty doplňujúce automobily dávajú múzeu autentický punc, ktorý má niečo do seba.

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video

Diskusia