Vysoký litrový výkon majú automobily rôznych kategórií

Zaujímavosti Najostrejšie motory na svete: Výkon im nechýba

Foto: AUTO BILD

9.6. 13:17 Dosiahnuť sto koní na liter bolo kedysi nepredstaviteľné, no dnes ide o úplne bežnú hodnotu. Mnohé agregáty ju vysoko prekonávajú.

Objem ničím nenahradíš. Tomuto výroku síce možno pripísať čiastočnú pravdivosť z hľadiska zvuku či charakteru motora, no inak je z veľkej časti prekonaný. Pohonné jednotky mnohých dnešných športových áut nemajú vôbec veľkú kapacitu. Najmä v kontexte dôb dávno minulých, kedy sa v honbe sa konskými silami používali v rýchlostných špeciáloch agregáty z tankov či lietadiel.

Vysoký litrový výkon majú automobily rôznych kategórií
Vysoký litrový výkon majú automobily rôznych kategórií
Zdroj: AUTO BILD

Progres umožnil konštruktérom postupne zvyšovať výkon, ktorý dokážu vydolovať z jedného litra. No tempo nebolo vôbec raketové. K rastu tejto hodnoty prispelo viacero technológií, z ktorých najvýznamnejšou je prepĺňanie. Atmosférické motory majú oproti nim svoje hranice nižšie. V motoršporte dosahujú úžasné čísla, pri sériových autách však musia spĺňať istú životnosť.

Nie je to tak dávno, čo napríklad Honda S2000 ohurovala svojím motorom. Jej benzínový štvorvalec bol dvojlitrový a dosahoval výkon 176 kW (240 k). To znamená 120 koní na liter. Šlo o výnimočné číslo, pred ktorým sa muselo skloniť dokonca aj dobové Ferrari 360. V jeho prípade disponoval osemvalec so zdvihovým objemom 3,6 litra stádom rovných štyroch stovák žrebcov (111 k/l).

REBRÍČEK ÁUT S NAJOSTREJŠÍMI MOTORMI

Situácia sa počas ostatných desaťročí zásadne zmenila, na čom má veľkú zásluhu turbodúchadlo. Matematiku výrazne ovplyvnilo. Celkom jasne to vidieť na dnes rozšírených litrových trojvalcoch, ktoré bežne produkujú vyše sto konských síl. A svoje povedala tiež elektrifikácia. Výsledkom sú modely ako je BMW i8: v jeho atletickom tele by málokto čakal iba 1,5-litrové spaľovacie srdce, napriek tomu tento bavorský plug-in hybrid nie je ani zďaleka pomalý. A nejde o jediný prípad.

V dnešnom svete teda zdvihový objem nie je ani zďaleka jediným dôležitým údajom. Stovka na liter sa stala absolútne bežnou záležitosťou, mnohé pohonné jednotky idú podstatne vyššie. Čerstvým príkladom je evolučná verzia dvojlitra z dielne Mercedes-AMG s výkonom 421 plnokrvníkov. Ten na svoje nasadenie ešte čaká, niekoľko už existujúcich áut má však ešte vyšší litrový údaj. Ktoré motory sú z tohto hľadiska najostrejšie? Ukazuje to náš rebríček, v ktorom majú rôzne pohonné jednotky jednu spoločnú vlastnosť. Výkon im vôbec nechýba.

Hodnoty v rebríčku sa týkajú výhradne spaľovacích motorov.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia