ikona Porsche Museum

Zaujímavosti Boli sme v múzeu značky Porsche

Foto: Marek Pokrývka

27.11. 2015 20:00 CESTOVANE ZA AUTAMI Moderná budova na predmestí Stuttgartu je domovom historickej expozície, ktorá kladie dôraz na ikonu menom 911.

O našej cestovateľskej misii po južnej polovici Nemecka sme vás už dvakrát informovali. S omladeným hatchbackom BMW 118d xDrive sme najprv navštívilo jeho domáci Mníchov, následne sme sa vybrali do Ingolstadtu a pozreli sa do expozície venovanej tamojšej značke Audi.

V cestovateľskej misii sme kroky nasmerovali
V cestovateľskej misii sme kroky nasmerovali
Zdroj: Porsche

Štyri kruhy však neboli našou finálnou zastávkou. Vybrali sme sa ešte ďalej na západ do mesta Stuttgart, kde sídli nielen Mercedes, ale na predmestí Zuffenhausen aj automobilka Porsche. Práve do nej sme najprv smerovali naše kroky. Navštívili sme múzeum nemeckej značky postavené len kúsok od jej centrály, teda v úplnom srdci závodu a neďaleko rôznych výrobných hál.

Moderná architektúra za 100 miliónov

Porsche prvýkrát sprístupnilo zbierku svojich starších modelov už v roku 1976, no šlo len o provizórne riešenie. Začiatkom tohto tisícročia preto padlo rozhodnutie postaviť pre históriu firmy priestory, aké si zaslúži. Stroje sa na adrese Porscheplatz 1 zahryzli do zeme na jeseň roku 2005 a po troch rokoch bola výstavba takmer hotová. Otvorenie prebehlo 31. januára 2009.

Expozícia venovaná Porsche sídli v budove
Expozícia venovaná Porsche sídli v budove
Zdroj: Marek Pokrývka

Výrobca športových vozidiel si dal na sebaprezentácii záležať, čo je z aktuálneho domova historickej výstavy jasné. Je totiž naozaj veľkolepá. Ide o moderné architektonické dielo pozostávajúce z viacerých asymetrických geometrických tvarov, na ktorého povrchu sa striedajú biele panely, leštený kov a sklo. Za jeho vznik zaplatila automobilka zhruba 100 miliónov eur.

Táto stavba má tri hlavné poschodia. Na podlahovej ploche 5 600 metrov štvorcových hostí v priemere asi 80 vozidiel. Mnoho z nich sú vzácne veterány. Viacero modelov sa pritom obmieňa, celková zbierka obsahuje asi tristo kusov. Na prízemí objektu sa nachádza kasa s lístkami, reštaurácia, suvenírový obchod a tiež dielňa mechanikov renovujúcich staré autá. Nad tým sa nachádza začiatok expozície, ktorá sa ťahá veľkým lámaným okruhom a postupne stúpa až na tretie poschodie.

Dôraz na model 911 a motoršport

Úvodná časť múzea sa venuje tvorbe muža, ktorý dal tejto automobilke meno. Ferdinand Porsche totiž pred založením vlastnej značky pracoval na množstve projektov. Medzi ne patrí elektromobil Lohner-Porsche z roku 1900, ale aj slávny Chrobák od Volkswagenu. Krátko po ňom odštartovala história samotnej automobilky, ktorej korene sú spojené s modelovou líniou 356.

Múzeum sa vo svojej úvodnej časti venuje tvorbe
Múzeum sa vo svojej úvodnej časti venuje tvorbe
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, najväčší priestor v múzeu patrí legende športových automobilov známej pod trojčíslím 911. Na pôde modernej budovy je množstvo všemožných variantov vozidla, vrátane úplne prvého prototypu i pomerne čerstvého modelu Targa pochádzajúceho z generácie 991. Okrem toho tu možno vidieť bok po boku všetky evolučné stupne špičkového variantu Turbo.

Ikonický typ 911 a motoršport sú dva hlavné
Ikonický typ 911 a motoršport sú dva hlavné
Zdroj: Marek Pokrývka

Porsche Museum síce kladie dôraz na svoju hlavnú ikonu, ale okrem nej sa tu nachádza aj množstvo ďalších produktov značky, či už ide o staršie typy s kódmi 914 a 968, alebo novodobých zástupcov s menom Cayman, Panamera či Cayenne. Nechýba tu ani aktuálna vlajková loď označená ako 918 Spyder. No okrem toho tu návštevníci objavia aj štúdiu lacného sedanu pre Čínu s označením C88, traktor Porsche či postavičku Sally z filmu Autá.

Návštevníci múzea tu objavia aj štúdiu lacného
Návštevníci múzea tu objavia aj štúdiu lacného
Zdroj: Marek Pokrývka

V histórii značky hral odjakživa silnú rolu motoršport, ktorý je druhým hlavným pilierom expozície. Jej priestory obsahujú množstvo bývalých pretekárov. Popri okruhových variantoch deväťstojedenástky aj rôzne ďalšie, napríklad vytrvalostné placky z Le Mans. Chýbať tu nemôže slávne Ružové prasa. K videniu sú tu aj trofeje zo všemožných šampionátov či rozobratý motor.

3D reproduktory vám dovolia vychutnať si zvuk
3D reproduktory vám dovolia vychutnať si zvuk
Zdroj: Marek Pokrývka

Samotné automobily sú v priestoroch budovy doplnené viacerými sprievodnými atrakciami. Pohyblivá grafika znázorňuje tvarovú evolúciu typu 911, veľká televízia ukazuje významné historické momenty značky a 3D reproduktory vám dovolia vychutnať si zvuk rôznych modelov tak, akoby ste v nich priamo sedeli. Na viacerých miestach je expozícia doplnená fotografiami či rôznymi výrokmi. Napríklad pri type 550 Spyder nechýbajú dvaja najslávnejší majitelia roadsteru: Elvis a James Dean.

Dvomi trasami z Bratislavy za 7 hodín

Porsche Museum je otvorené denne od 9.00 do 18.00, pričom posledný vstup je o 17.30. Výnimkou sú pondelky, Vianoce a Nový rok. Štandardné vstupné stojí 8 eur, študenti či seniori platia polovicu. V súčasnosti však zľavnené vstupné platí pre všetkých, nakoľko v múzeu prebiehajú stavebné úpravy. Nižšie ceny ponúka prevádzka aj pre rodiny alebo skupiny.

Ako sme už spomínali, múzeum mapujúce históriu Porsche sa nachádza v srdci výrobného závodu. Ten sídli na predmestí Stuttgartu menom Zuffenhausen. Z hlavného mesta Slovenska sa k nemu dá dostať dvomi rovnocennými diaľničnými trasami. Obe merajú zhruba 770 km a zaberú asi 7 hodín.

Väčšia časť týchto ciest je identická, vedie z Bratislavy skrz Rakúsko a hraničný priechod Passau. Za ním možno pri obci Deggendorf pokračovať severozápadným smerom alebo zahnúť na juhozápad. V prvom prípade vedú diaľnice okolo Norimbergu a Heilbronnu, pričom do mesta sa vchádza zo severu. Druhá možnosť obchádza Mníchov, Augsburg, Ulm a po obchvate aj samotný Stuttgart.

Parkovať sa dá priamo v podzemí múzea, pričom za fixný poplatok 4 eurá tu môže návštevník pobudnúť až 6 hodín. Pri prekročení časového rámca sa cena zvyšuje. Navštíviť garáž sa však určite oplatí, občas sa aj tam objavia zaujímavé autá, na ktoré sa inde nenašlo miesto.

BMW 118d xDrive pred Porsche Museum
BMW 118d xDrive pred Porsche Museum
Zdroj: Marek Pokrývka

Na predmestia Zuffenhausen sme prišli na BMW 118d xDrive. Jeho výkon 110 kW (150 k) je na bežné jazdenie úplne postačujúci, no Mníchov má v portfóliu aj podstatne silnejšie verzie. Špičkový model M135i disponuje šesťvalcom so stádom 326 koní a pokojne môže pomýšľať na súperenie s Porsche Cayman. Omladený rad jeden z Bavorska je dokopy v ponuke s piatimi benzínovými a ôsmimi naftovými motorizáciami.

Veľkolepá sebaprezentácia Porsche

Podobne ako iné automobilky s podobným statusom si Porsche dáva na sebaprezentácii záležať. Svoje múzeum zasadilo do veľkolepej budovy, v ktorej sa nachádza zaujímavá výstava. Jej dvomi hlavnými piliermi sú typ 911 a motoršport. No okrem toho sa pod strechou modernej stavby nachádza aj množstvo ďalších exponátov i sprievodných atrakcií. Štandardné vstupné osem eur síce nie je najnižšie, ale nepochybne stojí za to.

V budove Porsche Museum sa nachádza zaujímavá
V budove Porsche Museum sa nachádza zaujímavá
Zdroj: Marek Pokrývka

Stuttgart nie je zo Slovenska práve na skok, návštevu tohto múzea preto možno ťažko brať ako jednodňovú záležitosť. No zvládnuť ju napríklad za víkend by nemal byť problém. Mesto pritom ponúka aj druhú atrakciu tohto typu: v priebehu 10 minút sa z Zuffenhausenu dá dostať do srdca značky Mercedes. To sme počas našej cestovateľskej misie nemohli vynechať a pozrieme sa doň čoskoro.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia