Robin Page (48) vyrastal neďaleko továrne Jaguaru. Možno aj preto je dnes špičkovým automobilovým dizajnérom a vlastní ikonický E-Type. Do roku 2013 bol zodpovedný za interiérový dizajn v Bentley a v tejto práci sa dokonca postaral o návrh a výbavu limuzíny pre britskú kráľovnú.

Robin Page - Head of Design (Šéf dizajnu) v automobilke Volvo.
Zdroj: Volvo

Neskôr Robin odišiel do Švédska. Pôvodne mal na starosti interiéry automobilov Volvo a od roku 2017 je zodpovedný za celý dizajn vozidiel. Jeho predchodca - Thomas Ingenhalth - je dnes šéfom spoločnosti Polestar a keď bol vo Volve, podarilo sa mu dať jeho automobilom nový štýl. Teraz je na Pageovi, aby ho dokázal posunúť do doby elektromobilov.

Úlohou dizajnéra je rešpektovať históriu. Čo s ňou však majú spoločné súčasné modely Volva? Aktuálne sa jej odkaz skrýva napríklad v líniách strechy. Vidieť to aj pri type C40, ten práve strechou odkazuje na model P1800, ktorý tento rok oslavuje už 60. narodeniny. Je to však vôbec pre zákazníkov dôležité? Spoznajú takýto historický odkaz? “Pravdepodobne nie,” pripúšťa Page s úsmevom,”ale môžeme im to povedať”

Práve vďaka historickému dedičstvu môže tradičná značka vyčnievať z radu start-upov a iných mladých automobiliek. “Súčasťou práce dizajnéra je identifikácia jednotlivých vlákien minulosti a ich prepájanie. Nemôžeme ignorovať históriu, no nesmieme ju ani kopírovať. Produkt musíme rozvíjať.”, hovorí Page.

Volvo C40 Recharge.
Zdroj: Volvo

Rozvoj si vyžaduje čerpanie inšpirácie z okolia a hľadanie nových príbehov, ktoré dizajnu zaručia originalitu. V prípade Volva ide napríklad o švédske pohoria. Ich topografia slúžila ako inšpirácia pre dekory palubnej dosky. “Zákazníkom sa takéto detaily páčia, najmä v Číne, ale aj v Európe a Amerike dostávajú čoraz viac informácií o svojom automobile. Chcú vedieť všetko, aby to potom mohli povedať svojim priateľom.Z klienta sa vlastne v duchu dnešnej doby stáva “influencer”.

Udržateľnosť je základ

Bezpečnosť v súčasnosti získava úplne nový význam. Samozrejme, stále ide predovšetkým o predchádzanie nehodám, no dnes chceme dosiahnuť aj bezpečnosť pre našu planétu, teda udržateľnosť.”. Ekologická stopa automobilov je pre mnohých zákazníkov čoraz dôležitejšia. Napríklad model C40 sa dodáva bez kože a výplne dverí či koberčeky sú vyrobené z recyklovaných PET fliaš.

Volvo C40 Recharge.
Zdroj: Volvo

Udržateľnosť tiež znamená, že auto by malo zostať atraktívne čo najdlhšie.Aktualizácia softvéru udržuje automobily dlhodobo technicky moderné, my však myslíme napríklad aj na ľahko vymeniteľné sedadlá alebo časti karosérie. Vopred dbáme aj na to, ako budeme vedieť recyklovať staré komponenty. Podporujeme obehové hospodárstvo.”, hovorí Robin Page.

Keď už sme pri nadčasovosti a historickom odkaze - majú ešte aj dnes autá to, čo je potrebné na to, aby sa stali oldtimermi a zanechali za sebou dedičstvo pre budúcnosť? Robin je o tom presvedčený ”Verím v ikonický status automobilov. Ľudia si kupujú oldtimery, pretože im pripomínajú detstvo či mladosť. Ja to tak mám s E-Type, mnoho Švédov zasa s Volvom. Som si istý, že aj v budúcnosti budeme niektoré zo súčasných automobilov považovať za klasiku. Platí to najmä pre dnešnú generáciu detí.”.

Naše modely novej generácie vyzerajú naozaj dobre”, pokračuje Page. “Plne elektrické vozidlá majú neobyčajné proporcie, dlhší rázvor a väčšie kolesá. Viac sa zameriavame na predný a zadný svetelný podpis. Vo vnútri nám zasa plochá podlaha dáva úplne nové možnosti, kabína sa začína čoraz viac podobať na obývaciu izbu.”. Možno práve to budú parametre, ktoré v budúcnosti z dnešných automobilov švédskej značky urobia ikony.