Ak by sme si mali konfigurovať auto, vyhrievané sedadlá by sa rozhodne dostali do okruhu výbavy, za ktorú by sme si boli viac než ochotní priplatiť. Počas studených rán vám jazdu v aute len máločo spríjemní jazdu tak, ako teplé sedadlo. Vyhrievanie sa do sériového automobilu po prvýkrát dostalo v roku 1966, kedy ho ako príplatkovú výbavu dostal Cadillac DeVille Convertible. Systém, ako ho poznáme dnes, však zaviedol až neskôr švédsky Saab. 

Dnes už vyhrievanie sedadiel nepatrí medzi výnimočnú výbavu, no viacerí vodiči mu aj naďalej nedôverujú. Sú obavy opodstatnené? Podľa rešpektovanej americkej inštitúcie National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nie, vyhrievanie za bežných okolností posádke škodiť nemôže, má to však jeden háčik. Aj pri vyhrievaní sedadiel totiž platí zlaté pravidlo - všetko s mierou.

NHTSA sa na vyhrievanie sedadiel bližšie pozerala počas šiestich mesiacov roka 2018. Zistila, že správne fungujúci systém sa pohybuje v teplotnom rozmedzí od 30°C až po 45°C, viac by sa nahriať nemal. Nad touto hranicou totiž už pri dlhodobom sedení na podobne horúcom povrchu hrozí tvorba popálenín tretieho stupňa. Problémom bol aj fakt, že niektoré nedokonalé systémy vedeli povrch sedadla rozohriať až na 66°C, čo už je nebezpečné.

Vyhrievané sedadlá by sa nemali používať ľuďmi, ktorí majú zdravotné problémy spôsobujúce stratu vnímania teploty. Podľa NHTSA by malo byť vyhrievanie sedadiel po správnosti vybavené autoregulačnou funkciou, ktorá zabezpečí, že vám systém neupečie zadok či chrbát. To pre väčšinu systémov platí, aj my sme sa však už stretli s takými, ktoré hriali až nepríjemne silno. Vtedy treba vyhrievanie okamžite deaktivovať. Inak ho môžete používať bez výčitiek, avšak s rozumnou mierou. Akonáhle cítite, že sa už sedadlo zohrialo, vyhrievanie vypnite, poprípade aspoň znížte jeho intenzitu.

Anketa: Používate vyhrievanie sedadiel často?