Podľa údajov JATO Dynamics bolo v roku 2022 celosvetovo zaregistrovaných 79,4 milióna nových vozidiel, čo predstavuje pokles o 2 % oproti 80,7 milióna kusov zaregistrovaných v roku 2021. Dáta ukazujú nárast predajov na niekoľkých rozvíjajúcich sa trhoch (India, Stredný východ, juhovýchodná Ázia, Afrika), ktoré predstavovali 24 % celosvetových objemov. Tento nárast bol dostatočne významný na to, aby kompenzoval pokles zaznamenaný na rozvinutých trhoch v Severnej Amerike, Európe a Číne.

Rozvíjajúce sa trhy

Felipe Munoz, globálny analytik spoločnosti JATO Dynamics, uviedol: „Tento pokles možno pripísať dvom kľúčovým faktorom. Po prvé, pokračujúce narušenie dodávateľského reťazca a nedostatok polovodičov v Severnej Amerike a Európe viedli k zníženiu dostupnosti nových vozidiel, zatiaľ čo predaje v Číne, na najväčšom svetovom trhu, sa oslabil." V roku 2022 tieto tri regióny spolu predstavovali 69 % celkového globálneho predaja.

Okrem týchto výziev prispela k poklesu aj prebiehajúca vojna na Ukrajine. V dôsledku sankcií ruský trh výrazne utrpel: predaje klesli o 59 %, čo sa rovná približne 1 miliónu automobilov. „Stiahnutie západných značiek vytvorilo pre Čínu príležitosť rozšíriť svoju prítomnosť na ruskom automobilovom trhu – 21. najväčšom v celosvetovom meradle v roku 2022,“ uviedla Irina Dedova, oblastná manažérka JATO Dynamic pre východnú Európu.

Naproti tomu dopyt v Indii vzrástol o 24 % na nový rekord 4,37 milióna registrovaných vozidiel. India tak predbehla Japonsko a stala sa tretím najväčším automobilovým trhom na svete. Napriek nárastu objemu sa predalo len 3,1 vozidla na 1 000 obyvateľov – čo je najmenej spomedzi 25 najväčších automobilových trhov.

Ravi Bhatia, prezident spoločnosti JATO Dynamics India, uviedol: „Dôveru spotrebiteľov posilnila zotavujúca sa ekonomika a podporné vládne politiky vrátane stimulov spojených s výrobou v celkovej výške 7,5 miliardy amerických dolárov v priebehu nasledujúcich piatich rokov na podporu exportu a zavedenie novej politiky šrotovného na zvýšenie dopytu po nových vozidlách. Banky a finančné inštitúcie sa tiež stali ústretovejšími pri ponúkaní úverov za konkurenčné sadzby“.

Finančné stimuly a finančné opatrenia po pandémii pomohli zvýšiť dopyt aj na Blízkom východe. Registrácie nových vozidiel v šiestich krajinách v Perzskom zálive dosiahli 2,75 milióna kusov – 46 % z celkového počtu v regióne. Samir Sawalhi, viceprezident spoločnosti JATO Dynamics Middle East, dodal: „Zdá sa, že Blízky východ prevezme významnejšiu úlohu v globálnom automobilovom priemysle; Saudská Arábia – 19. najväčší automobilový trh na svete – má za cieľ stať sa centrom výroby elektrických vozidiel, pričom sa očakáva, že investície dosiahnu v priebehu nasledujúcich desiatich rokov 50 miliárd dolárov.

Na africkom trhu sa objem zvýšil o 5,5 % na 1,15 milióna kusov. Najväčší podiel na tom má 14 % nárast registrácií v Južnej Afrike – na najväčšom trhu kontinentu, ktorý predstavuje 44 % z celkového počtu predaných vozidiel v Afrike. Trhu severnej Afriky predstavovali 42 % celkových predajov na kontinente. Naproti tomu východná, stredná a západná Afrika tvorili 4,8 %, 1,3 % a 6,7 % z celkového počtu nových registrácií.

Elektromobily na vzostupe

V roku 2022 vzrástol celkový objem batériových elektrických vozidiel (BEV) o 66 % na celkových 7,37 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 2,9 milióna kusov. Celosvetový podiel elektromobilov tak vyskočil z 5,5 % v roku 2021 na 9,3 % v roku 2022. Z regionálneho hľadiska si len Čína a Európa zabezpečili dvojciferný podiel na trhu s 15,6 % a 12,2 %.

Felipe Munoz, globálny analytik JATO, vysvetľuje: „Zdá sa, že boom elektrických vozidiel pretrváva. Vlády v rozvinutom svete naďalej ponúkajú veľkorysé stimuly a povzbudzujú spotrebiteľov, aby prešli zo spaľovacích vozidiel na elektromobily, zatiaľ čo priemerné ceny sa znížili vďaka novým cenovo dostupnejším modelom."

Nórsko pokračovalo v stanovovaní štandardu pre rozšírenie elektromobilov na celom svete. V minulom roku dosiahol v krajine podiel nových elektromobilov až 71 % v kategórii osobných vozidiel. Bol to však Hongkong, ktorý zaznamenal najvyšší nárast trhového podielu z 24,4 % v roku 2021 na 53,1 % v minulom roku. „Program šrotovného pre vozidlá staré najmenej šesť rokov a oslobodenie od dane pre nové elektrické vozidlá do určitej ceny núti mnohých spotrebiteľov prejsť z benzínu na elektriku,“ povedal Bo Yu, oblastný manažér pre JATO Dynamics China.

Jednotlivé najpredávanejšie modely nájdete na ďalšej strane.