ikona Museum Mobile

Zaujímavosti Museum Mobile mapuje históriu Audi

Foto: Marek Pokrývka

6.11. 2015 15:30 CESTOVANIE ZA AUTAMI   Priamo v nemeckom Ingolstadte sme navštívili budovu, ktorá je zasvätená minulosti štyroch kruhov.

V rámci redakčného projektu Cestovanie za autami sme počas tohto roka opäť navštívili niekoľko lokalít, ktoré by motoristických fanúšikov mohli zaujímať. Využili sme na to hatchback BMW 118d xDrive s manuálnou prevodovkou. Naša prvá cesta z tohto dôvodu smerovala do Mníchova, no domov bavorskej automobilky nebol naším jediným cieľom.

V nemeckom Ingolstadte sme navštívili Museum
V nemeckom Ingolstadte sme navštívili Museum
Zdroj: Marek Pokrývka

Na naftovom hatchbacku sme zamierili aj do centrály ďalšieho člena veľkej trojky prémiových nemeckých značiek. Navštívili sme mesto Ingolstadt, kde sídli odnož koncernu Volkswagen Group symbolizovaná štyrmi spojenými kruhmi. Históriu značky Audi mapuje objekt, ktorý ju trochu prekvapujúco nemá vo svojom názve. Oficiálne sa totiž volá Museum Mobile.

Korene značky i špeciály z motoršportu

Toto múzeum sídli v  budove, ktorá je umiestnená v samotnom srdci automobilky. Kruhová stavba má jednoduchú modernú architektúru. Za jej sklenenou fasádou nenájdete žiadne zbytočné okrasy, priestory sú prevažne tvorené tmavou dlažbou a bielymi stenami. Do objektu sa vstupuje na prízemí a návštevník sa následne vyvezie na najvyššie podlažie. Vo výťahu ho pritom sprevádza displej zobrazujúci ubiehajúce roky. Samozrejme, tie sa vracajú hlboko do minulosti.

Horch z roku 1903 je jedným z koreňov automobilky
Horch z roku 1903 je jedným z koreňov automobilky
Zdroj: Marek Pokrývka

Prehliadka tejto expozície sa začína pri koreňoch značky, ktorá vznikla zlúčením štyroch samostatných subjektov pod zoskupenie Auto Union. Okrem Audi to boli výrobcovia DKW, Horch a Wanderer. Museum Mobile vystavuje vo svojich priestoroch niektoré z ich historických produktov, pričom najväčší priestor tu dostali autá nesúce na maske chladiča meno Augusta Horcha. Okrem honosných medzivojnových modelov napríklad aj vozidlo pochádzajúce ešte z roku 1903. Medzi štvorkolesovými strojmi nechýbajú ani staré motorky pochádzajúce z rovnakých tovární.

Slušná časť múzea je venovaná pretekárskym
Slušná časť múzea je venovaná pretekárskym
Zdroj: Marek Pokrývka

Popri sériovo vyrábaných vozidlách je slušná časť múzea venovaná pretekárskym exemplárom. Audi je na svoju históriu v motoršporte evidentne pyšné. Vystavuje tu rôzne rýchlostné špeciály spred druhej svetovej vojny, ale aj podstatne mladšie kúsky. Samozrejme, chýbať nemôže legendárne quattro v pretekárskej i cestnej verzii. Spoločnosť mu robia rôzne produkčné automobily zo 60. či 80. rokov, vrátane rozrezaného modelu Audi 80. Najnovšou súčasťou trvalej expozície je koncept ASF, ktorý v roku 1993 demonštroval možnosti hliníka v konštrukcii sérioviek.

V trvalej expozícii nemôže chýbať legendárne Audi
V trvalej expozícii nemôže chýbať legendárne Audi
Zdroj: Marek Pokrývka

Museum Mobile nehrá na efekt v takej miere ako iné prevádzky podobného zamerania. Okrem vystavených vozidiel v ňom síce možno nájsť aj nejaké motory či iné drobné exponáty, ale veľa ďalšieho tu nie je. Asi najzaujímavejším prvkom celého múzea je obrovský výťah s plošinami, na ktorých sa rôzne automobily pohybujú neustále hore-dole. Tento veľký stroj stúpa cez všetky poschodia objektu a jeho škripot narušuje ticho prevládajúce v interiéri budovy.

Výťah s plošinami na autá je asi najzaujímavejším
Výťah s plošinami na autá je asi najzaujímavejším
Zdroj: Marek Pokrývka

Na prízemí bola v čase našej návštevy dočasná expozícia áut ozbrojených zložiek, kde sa okrem očakávaných policajných modelov Audi objavil napríklad aj vojenský Volkswagen Chrobák či slávne modro-biele Lamborghini Gallardo kedysi slúžiace talianskym policajtom.

BANNER300

Každý deň za vstupné iba dve eurá

Múzeum venované štyrom kruhom sa nachádza v obklopení kancelárskych budov susediacich s výrobnými halami, teda priamo v centre automobilky. Tá leží v severnej časti Ingolstadtu. Do mesta sa zo slovenskej metropoly dá dostať po rakúskych a nemeckých diaľniciach, ideálna cesta vedie cez hraničný priechod Passau. Trasa meria zhruba 550 kilometrov.

Na rozdiel od väčšiny podobných prevádzok má Museum Mobile otvorené aj v pondelok. Funguje každý deň od 9.00 ráno do 18.00 večer, vrátane víkendov. Vstupné je prekvapujúco lacné. Klasický lístok stojí iba dve eurá, za dvojnásobok návštevník dostane prehliadku aj so sprievodcom. Seniori či mladiství do 18 rokov si pritom môžu uplatniť zľavy vo výške 25% a 50%.

 

Po Autobahn na BMW 118d xDrive

Na ceste do nemeckého Ingolstadtu sme sa nevyhli diaľničným úsekom bez obmedzenia maximálnej rýchlosti. Autobahn nám tak umožnila legálne skúsiť, čo vznetový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) dokáže vo vysokom tempe. Podľa papiera by mal hatchback jazdiť najvyššou rýchlosťou 210 km/h. Toto číslo sme síce nedosiahli, ale dvestovku sa nám pokoriť podarilo. Okrem toho sme sa presvedčili, že pri prázdnom aute dokáže motor ešte celkom slušne ťahať aj nad slovenským limitom 130 km/h.

BMW 118d xDrive pred budovou automobilky Audi
BMW 118d xDrive pred budovou automobilky Audi
Zdroj: Marek Pokrývka

Jednoduché a elegantné múzeum

Múzeum zasvätené minulosti štyroch kruhov sídli v modernej budove, ktorá zvonku pôsobí jednoducho a elegantne. Tak možno opísať aj celú prevádzku. Nehrá sa na efekt, skôr nenútene mapuje históriu štyroch kruhov s dôrazom na jej korene a motoršport. Výnimkou je snáď iba obrovský výťah s plošinami na autá, ktorý je tu najzaujímavejším prvkom.

Návšteva Museum Mobile za dve eurá bezpochyby
Návšteva Museum Mobile za dve eurá bezpochyby
Zdroj: Marek Pokrývka

Ak nie ste zarytý fanúšik značky Audi, návšteva Museum Mobile vo vás možno nezanechá nejaké veľké zážitky. No pozitívne je, že v porovnaní s podobne zameranými múzeami je tu vstupné prekvapujúco lacné. Za dve eurá návšteva tohto objektu bezpochyby stojí...

Video

Diskusia