Ruská invázia na Ukrajinu trvá už takmer 9 mesiacov. Mercedes-Benz sa v dôsledku vojny stal ďalšou európskou automobilkou, ktorá definitívne opustila Rusko. Ako invázia ovplyvňuje ostatné automobilky? Čo to znamená pre Mercedes ako značku? Ktoré ďalšie automobilky opustili ruský trh?

Čo znamená odchod Mercedesu z ruského trhu?

Mnoho automobiliek prijalo v dôsledku vojny na Ukrajine drastické rozhodnutie opustiť významný trh. A hoci mnohí považujú rozhodnutie nemeckej značky luxusných a úžitkových automobilov odísť z ruského trhu za správne, z finančného hľadiska je spojené s určitými nákladmi. Zástupca automobilky Mercedes-Benz oznámil, že spoločnosť sa plánuje stiahnuť z ruského trhu a previesť svoje podiely v spoločných podnikoch na miestneho investora.

Podľa správ sa v Rusku od januára do septembra predalo len 9 558 vozidiel značky Mercedes-Benz, čo je o 72,8 percenta menej ako v roku 2021.

To znamená, že Mercedes-Benz prestal posielať autá a dodávky do Ruska a zároveň v krajine prestal vyrábať autá. Nemecká prémiová automobilka predá svoje aktíva Avtodomu, ruskému reťazcu predajcov áut. Aj keď nikto nevie, kedy bude dostupná možnosť spätného odkúpenia, hovorí sa, že je súčasťou dohody. Mercedes-Benz kvôli odchodu z Ruska prišiel o 709 miliónov eur.

Mercedes nie je jediný

Dôvod odchodu automobiliek je možno o niečo pragmatickejší, ako vyslať politický signál. Niektorí logistickí a prepravní giganti, ako napríklad MSC a Maersk, zastavili prepravu kontajnerov do a z Ruska, čo spôsobilo problémy v dodávateľskom reťazci. Automobilky jednoducho nemohli naďalej vyrábať automobily v Rusku.

Krátko na to oznámil zastavenie činností v Rusku Volkswagen. Automobilka dočasne zastavila prevádzku vo svojich závodoch v Nižnom Novgorode a Kaluge. Audi, divízia Volkswagenu, oznámila, že upravuje výrobu vo svojom maďarskom závode, čo výrazne prispieva k maďarskému exportu, pretože konflikt na Ukrajine ovplyvňuje dodávateľské reťazce a predaj na celom svete.

Japonská automobilka Suzuki prestala dodávať autá z maďarského závodu do Ruska a na Ukrajinu. Daimler-Benz znížil výrobu v maďarskom závode len na dve zmeny. Toyota Motor Corporation oznámila, že pozastaví prevádzku v závodoch v Rusku: modely RAV4 a Camry sa vyrábali v petrohradskom závode a boli určené predovšetkým pre ruský trh.

Ford Motor Company a Volvo tiež ukončili svoju činnosť v Rusku. Jedinou prítomnosťou Fordu v regióne je spoločný podnik s ruskou automobilkou Sollers. Renault znížil výrobu v závodoch v Rusku, dôvodom pritom boli rovnako logistické problémy a nedostatok dielov.

Nákladné vozidla nevynímajúc

Renault vlastní tri ruské továrne na montáž automobilov: moskovský závod vyrába modely Kaptur, Duster, Nouveau Duster, Arkana a Nissan Terrano. Renault okrem toho ovláda ruskú automobilku AvtoVAZ, ktorá produkuje automobily značky Lada.

Daimler Truck uviedol, že zastaví všetky aktivity v Rusku vrátane spoločného podniku s Kamazom. Mercedes-Benz Vehicles Vostok a Fuso Kamaz Trucks Vostok spojili svoje sily v roku 2017. Spoločný podnik vyrábal a vyvíjal tisícky nákladných vozidiel určených pre ruský trh.

Vojna na ukrajine už dávno nie je lokálnym konfliktom, ktorý ovplyvňuje "len" ľudí žijúcich v regióne. Práve automobilový priemysel, ktorý je silne globalizovaný, dokazuje, aký má vojna vplyv na celosvetové dianie. Je zrejmé, že automobilky sa znova na ruský trh vrátia, čo dokazujú klauzuly o potenciálnom spätnom odkúpení aktív. Za súčasných podmienok a koncom vojny v nedohľadne je takmer nemožné predpovedať, kedy sa tak stane.

Mohlo by vás zaujímať