Čoskoro nás čaká ostro sledovaná premiéra novej generácie triedy S, limuzíny, ktorá zvykne posúvať hranice automobilového sveta. Stuttgart mal so svojou loďou vysoké ambície vždy a výnimkou nebolo ani obdobie na začiatku 90-tych rokov. Vtedy muziku v automobilovom svete tvrdil model SEL W140. Chýbalo málo a do histórie sa okrem iného mohol zapísať ako jeden z mála automobilov, ktorým pod kapotou pracoval osemnásťvalcový agregát. Čo sa presne stalo?

Takto mal podľa nákresu Mercedesu vyzerať motor W18.
Takto mal podľa nákresu Mercedesu vyzerať motor W18.
Zdroj: Daimler AG

Začiatkom 90-tych rokov sa v Mercedes pohrávali s unikátnou myšlienkou, o pohon špičkovej verzie nemeckej vlajkovej lode sa mal starať osemnásťvalec usporiadaný do tvaru “W”. Dnes už vieme, že masívny agregát so zdvihovým objemom 8,0 l nakoniec nikdy nevznikol, navždy zostal len v podobe konceptu zakreslenom na papieri. Pravdou však je, že reálny vznik tohto motora nebol nijak nereálny.

Osemnásťvalcová pohonná jednotka dokonca mala aj svoje sériové označenie, pokrstili ju kódom “M 216”. Počítalo sa s tým, že motor bude “zložený” z troch radových šesťvalcov usporiadaných do vejárovitého tvaru “W”, aby si zachoval kompaktné rozmery a zmestil sa pod kapotu triedy S generácie W140. Šesťvalce mali zvierať uhol 75,5°, vďaka tomu by gigantický osemvalec bol len tak dlhý, ako samotné šesťvalce, no podstatne širší. 

Pre stuttgartskú W18 boli zamýšľané dve výkonnostné naladenia. V kultivovanej verzii sa predpokladalo dosiahnutie maximálneho výkonu okolo 360 kW (490 k) a 750 Nm. Plný potenciál strojovne sa mal ukázať vo variante 800 SEL, kde sa počítalo s päťventilovými hlavami valcov a výkonnostnou špičkou na úrovni 500 kW (680 k) a 800 Nm. Táto porcia výkonu by z vlajkovej lode Mercedesu prakticky robila superšport a jedno z najvýkonnejších áut tej doby.

Mercedes 600 SEL V12 generácie W140.
Mercedes 600 SEL V12 generácie W140.
Zdroj: Auto Bild

O neúspechu projektu “M 216” kolujú viaceré legendy. Motor bol už vraj kompletne vyvinutý, no nakoniec ho v poslednej chvíli zničili. Druhý pokus o oživenie W18 mal údajne prísť v polovici deväťdesiatok, jeho nositeľ mal niesť označenie Mercedes S 80 AMG. Dodnes však nie je jasné, či ide o pravdu, alebo len klebety. Isté však je to, že v Stuttgarte sa konštruktéri začiatkom 90-tych rokov zhodli na tom, že šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec je dostatočnou pohonnou jednotkou pre vlajkovú loď značky. Osemnásťvalec by bol len zbytočnou a drahou “frajerinou”.