Brabus je jeden z najslávnejších úpravcov vozidiel Mercedes-Benz na svete, zatieni ho snáď už len samotný Affalterbach, teda AMG. Už viac ako 40 rokov sa špecialisti z nemeckého mesta Bottrop starajú takmer o všetky modely z dielne Mercedesu a dnes sú dokonca oficiálne registrovaným výrobcom vozidiel. Vedeli ste, že prvý Brabus van existoval už pred 30 rokmi?

Mercedes-Benz MB 100 D Brabus
Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz BM 100 D sa predával v Nemecku v rokoch 1988 až 1995. Postavili ho v bývalom závode DKW vo Vitoria-Gasteiz v Španielsku. Mimo Nemecka sa hranaté úžitkové vozidlo ponúkalo podstatne dlhšie a v Kórei a Vietname sa predávalo aj pod značkou Ssangyong alebo Daewoo. V Nemecku bol MB 100 D k dispozícii v rôznych verziách, aj ako dodávka, rodinný van alebo valník. Vozidlo výhradne poháňané 2,4-litrovým naftovým motorom s výkonom nepresahujúcim 75 koní a predsa si ho Brabus vybral na úpravu?

Mali by ste vedieť, že motor montovaný do týchto áut sa dodnes považuje za nezničiteľný. To, že sa jedná o skutočne spoľahlivé auto dokazuje aj sedemciferné číslo najazdených kilometrov. Ako to ale väčšinou býva, každý má svojho nepriateľa, a práve jedným z nich bola pre MB 100 D hrdza. Auto bolo totižto dodávané z továrne bez akejkoľvek antikoróznej ochrany. Okrem toho bola nemecko-španielska tehla skvelá, iba veľmi pomalá. Túto skutočnosť nedokázal zmeniť ani Brabus, preto sa s týmto vozidlom zrejme až tak nechválili.

Mercedes-Benz MB 100 D Brabus
Zdroj: Mercedes-Benz

Keď pred približne 30 rokmi začal špecialista z Bottropu pracovať na modeli MB 100 D, naftového štvorvalca sa ani nedotkol. Namiesto toho dostal transportér viac estetických úprav - zaujímavo tvarované kolesá z ľahkej zliatiny, predný nárazník s integrovanými hmlovými svetlami a nainštalovaný bol aj športový výfuk, ktorý sa tiahol po bočnej strane automobilu. Aby rodinný van  dostal aspoň trocha športový vzhľad, na zadnej náprave došlo k výraznému zníženiu. Pôvodná brožúra z roku úpravy zobrazuje luxusný interiér so sedačkami umiestnenými oproti sebe a stolíkom v zadnej časti, no tento popis by mohol patriť aj veľkému bratovi MB 207, ktorému sa Brabus povenoval tiež.

Zdá sa, že program na vyladenie modelu MB 100 D nebol príliš úspešný, pretože dnes o týchto vozidlách neexistujú prakticky žiadne údaje. Konkrétne informácie o množstve vyrobených či funkčných kusov nevedel na požiadanie nemeckého Autobildu poskytnúť ani samotný úpravca. O tom, že nejde práve o najpodarenejšiu verziu tohto modelu svedčí aj fakt, že neskôr sa doňho obulo slávne AMG a bolo schopné vyžmýkať z auta výkon až 126 konských síl. Úpravy vykonané oboma úpravcami ale majú jednu spoločnú vlastnosť - nájsť takéto vozidlo v dnešnom svete nie je ľahké a už vôbec nie lacné.