Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO II.

Zaujímavosti Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO II: Ikonický rýchly sedan oslavuje 30. narodeniny

Foto: Mercedes-Benz

24.3. 11:29 Od ženevského odhalenia druhého vydania modelu Evolution už uplynuli tri dekády, dnes je vozidlo poháňané 2,5-litrovým štvorvalcom Cosworth veľká rarita.

Deväťdesiate roky boli pre svet automobilov úžasné. Počas tejto dekády vzniklo veľké množstvo dnes už ikonických vozidiel, často s génmi motoršportu. Menovať možno modely Mitsubishi Lancer Evolution VI, Peugeot 205 GTi či Renault Clio Williams. Zaujímavé autá vychádzali počas tejto dekády aj z dielne trojcípej hviezdy a medzi tie najvýraznejšie nepochybne patrí Mercedes-Benz 190E 2.5-16 EVO II.

Tento rýchly sedan aktuálne oslavuje svoje 30. narodeniny, predstavený bol totiž na ženevskom autosalóne v roku 1990. V podstate to bol na premávku uspôsobený pretekársky špeciál zo série DTM. Šlo o druhé vydanie modelu Evolution, ktorý nadviazal na predchádzajúcu verziu 190E 2.3-16V. Tá debutovala v roku 1983 s famóznym motorom Cosworth.

Debut výnimočného modelu sa odohral na autosalóne v Ženeve.
Debut výnimočného modelu sa odohral na autosalóne v Ženeve.
Zdroj: Mercedes-Benz

Najväčšou okom pozorovateľnou zmenou na novom EVO II bolo masívne krídlo, samozrejme slúžiace na aerodynamické účely. Cieľom vývoja bolo hlavne zlepšiť tuhosť a zvýšiť prítlak na zadnú nápravu pri vyšších rýchlostiach. Pozmenený bol aj predný spojler, nastaviteľný v dvoch fázach. Vďaka týmto zmenám mal model EVO II v porovnaní s predchodcom zväčšený prítlak o 21,2 kg na prednú nápravu a až plus 57,1 kg na zadok.

Špičkou ľadovca bol pri zmene ale motor. Evolution II dostal nový 2,5-litrový atmosférický radový štvorvalec od Cosworthu, ktorý produkoval na tú dobu pôsobivých 173 kW (235 k) a 245 Nm. Pretekárske verzie DTM dokázali z tohto agregátu vytiahnuť až masívnych 274 kW (373 k). Tento benzín bol posledným z dielne Mercedesu, ktorý poháňal pretekárske špeciály DTM, pretože neskôr už túto taktovku prebrala vtedy ešte viac-menej nezávislá spoločnosť AMG.

Evolution II vznikol postupným vylepšovaním rýchleho sedanu 190E.
Evolution II vznikol postupným vylepšovaním rýchleho sedanu 190E.
Zdroj: Mercedes-Benz

Zatiaľ čo priamy konkurent BMW M3 pokračoval v predaji pre ľudí s dostatkom financií na jeho kúpu, súťažný špeciál si odbil svoju premiéru 16.6.1990 na slávnej severnej slučke Nürburgringu. O dva mesiace neskôr získal svoje prvé víťazstvo, a o dva roky neskôr vyhrali jazdci tímu Mercedes až 16 z 24 pretekov práve s týmto autom.

Dnes je Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II veľká rarita, omnoho väčšia než jeho vtedajší súper od BMW. Pokiaľ by ste mali o tento model záujem, aukčná sieň RM Sotheby´s má jeden v ponuke s predpokladanou cenou v rozpätí 135- až 160-tisíc libier (zruba 145- až 172-tisíc eur). My prajeme tomuto úžasnému vozidlu všetko najlepšie!

Video

Diskusia