Brali by ste radšej autobus alebo červené Ferrari FF?

Zaujímavosti Máte drahé auto? Podľa výskumov je veľká šanca, že jazdíte rýchlo a neohľaduplne

Foto: Marek Pokrývka

6.3. 15:00 Nevadská univerzita sledovala vodičov dávajúcich prednosť chodcovi na priechode, v Helsinkách skúmal profesor spojenie charakterových čŕt s náklonnosťou k prestížnym vozidlám. Závery majú podobné.

Niektorí majitelia luxusných automobilov sa občas správajú, akoby asfalt patril iba im. S arogantne jazdiacimi či parkujúcimi šoférmi takýchto vozidiel máme na Slovensku bohaté skúsenosti. Hoci zovšeobecňovať ani v tomto prípade nemožno, nejde o žiaden nepodložený fenomén. Máte doma drahé auto aj vy? Podľa výskumov je veľká šanca, že jazdíte rýchlo a neohľaduplne. Nie je to vôbec pravda? Ako ukazujú čísla, patríte skôr k výnimkám.

V najnovšom vydaní amerického magazínu Journal of Transport & Health sa objavila štúdia univerzity v Nevade, ktorá sledovala vodičov konfrontovaných s chodcom čakajúcim na priechode v Las Vegas. Koľkí mu počas toho dali prednosť? Menej než jedna tretina, zo vzorky 461 automobilov ich zastavilo len 127. V prepočte to znamená 27,98%.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka.
Zdroj: Matej Kalina

Pri tomto pokuse skúmali jeho autori tri základné aspekty. Potvrdili napríklad to, že šoféri v USA viac berú ohľad na ženy. V ich prípade dosiahla úspešnosť čakania na priechode 31,33%. Pri mužoch šlo o podiel 24,06% a museli teda stáť viac. Podobné rozdiely sa nečakane týkali rasy. Kým belochom dalo prednosť 31,17% automobilov, ľudia s inou farbou pokožky zaznamenali podiel iba 24,78%.

Tieto parametre síce výsledok ovplyvňovali, ale najväčší dopad naň mala cena daného vozidla. Aký veľký? Podľa výskumu s každým zvýšením jeho hodnoty o 1 000 dolárov (asi 894 eur) v priemere o 3% klesá šanca, že šofér dá prednosť chodcovi. To je naozaj výrazné percento. A hoci tu nemožno hovoriť o nejakom pravidle, trend je evidentný.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka.
Zdroj: BMW

S podobnými závermi pritom prišla nedávno helsinská univerzita, ktorá urobila prieskum na vzorke 1 892 vodičov. Aj v jeho prípade hovorili výsledky jasne. Ako uvádza tamojší profesor sociálnej psychológie Jan-Erik Lönnqvist, drahšie autá preferovali najmä sebeckí, tvrdohlaví a neempatickí muži. Pri ženách sa spojenie týchto charakterových čŕt s náklonnosťou k prestížnym vozidlám nepreukázalo, čo je prekvapujúce. Autor štúdie jednoznačný dôvod nepozná.

Lönnqvist menoval konkrétnych výrobcov, v práci spomína Audi, BMW a Mercedes-Benz. Šoféri automobilov týchto značiek majú podľa neho väčšie tendencie jazdiť vysokou rýchlosťou a porušovať dopravné pravidlá. Profesor ale zároveň upozorňuje, že nejde o žiadne pravidlo a dané autá si kupujú aj mnohí svedomití motoristi.

Diskusia  ()

Video

Diskusia