Rúry, ktoré nasmerovali automobil k úspechu
Prvý chladič pozostával z úzkej vodnej nádrže s otvorenými rúrkami vedenými spredu dozadu, cez ktoré prúdil vzduch počas jazdy. Ventilátor poháňaný kľukovým hriadeľom sa podpísal pod to, že chladiaci systém bude naďalej bežať, aj keď je motor na voľnobehu. Bol to rúrkový chladič, ktorý umožnil výkon výkonnejších motorov.
Veľký prelom nastal v roku 1900 s chladičom v Mercedese 35 PS. Pozostával z viac ako 8 000 malých rúrok so štvorcovým prierezom, asi šesť milimetrov na každej strane. Väčšia predná plocha a vyšší prietok vzduchu, ktorý ponúkajú štvorcové rúrky, priniesli výrazne väčší chladiaci výkon. Spojili sa a vytvorili nový druh obdĺžnikového radiátora s integrovanou nádržou.
Pozrite si celú históriu aj vo veľkej galérii, kliknite sem
Ventilátor za chladičom zlepšil reguláciu teploty pri nižších rýchlostiach. Motor s výkonom 35 koní v prvom Mercedese potreboval iba deväť litrov vody namiesto predchádzajúcich 18 litrov. O rok a o celý rad vylepšení neskôr to bolo už iba sedem litrov.