ikona

Zaujímavosti Veľký rozhovor: Jozef Kabaň o plánoch v BMW

Foto: Filip Kadlečík

7.4. 2018 10:15 Rodák z Oravy nedávno po 25-tich rokoch prešiel z jedného koncernu do druhého. Aké plány má slovenský dizajnér Jozef Kabaň s automobilmi BMW a čo od neho môžeme čakať? Odpovedal nám v detailnom interview.

Jozef Kabaň je, prinajmenšom v rámci automobilového priemyslu, jedným z najúspešnejších Slovákov. Narodil sa 4. januára 1973 v Námestove a vyrástol v neďalekej obci Vavrečka. Jeho talent na kreslenie automobilov si učiteľky všimli už počas základnej školy.

Jozef Kabaň už nie je šéfdizajnérom Škody, pred rokom odišiel do BMW
Jozef Kabaň už nie je šéfdizajnérom Škody, pred rokom odišiel do BMW
Zdroj: Filip Kadlečík

Teraz, o niekoľko desaťročí neskôr, si ho všimlo aj BMW. Jozef Kabaň za sebou už má 25 rokov pôsobenia naprieč rôznymi značkami koncernu Volkswagen, kde navrhoval množstvo výnimočných automobilov. Jeho deťmi sú okrem iného napríklad Bugatti Veyron či aktuálne portfólio Škody vrátane modelov ako Superb, Kodiaq či Karoq.

Začiatkom februára roku 2017 Jozef Kabaň Škodu opustil a vydal sa získavať skúsenosti do koncernu BMW. Tam bude zodpovedným šéfdizajnérom bežných modelov. Ekologické elektromobily divízie “i” či ostré autá označené písmenkom “M” majú svojich vlastných šéfdizajnérov. Kabaň teda dostane určujúcu pozíciu, z ktorej budú ostatní do veľkej miery vychádzať.

S 45-ročným rodákom z Oravy sme sa stretli na ženevskom autosalóne, aby sme detailne prebrali jeho budúcnosť v novom koncerne.


Pán Kabaň, aká je vaša prvá úloha v BMW? S čím ste tam prišli a čo je aktuálne náplňou vašej práce?

Samozrejme, mám určite plány a sú na mňa kladené isté očakávania. Do BMW som išiel s tým, že som za sebou nechal 25 rokov krásneho obdobia v rôznych značkách, ale zároveň v jednom koncerne. Teraz prechádzam do značky, ktorá sa do veľkej miery odlišuje od koncernu VW odlišuje.

Očakávania sú jasné, mojou úlohou nebude len udržať kontinuitu v tom, čím už BMW je, ale aj nastavenie nových smerov do budúcnosti.

Rokmi skúseností ste už nadobudli svoj typický rukopis, ktorý bol citeľný najmä pri Škode. Ako sa dá preniesť z jedného koncernu do druhého a ako sa to môže prejaviť na vašej práci?

Na to som zvedavý aj ja. Zatiaľ je ale predčasné hovoriť o tom, kam sa všetky tieto veci vyvinú. predsa len, nejde tu len o rukopis, ale aj o iné faktory, ktoré na moju prácu vplývajú. Môže to byť história značky, charakteristické prvky či samotný tím ľudí.

45-ročný rodák z Oravy má aktuálne na starosti exteriérovú stránku dizajnu bežných vozidiel značky BMW
45-ročný rodák z Oravy má aktuálne na starosti exteriérovú stránku dizajnu bežných vozidiel značky BMW
Zdroj: Filip Kadlečík

Kvôli týmto premenným, ktoré sa určite zmenia, teda v BMW pôjde do veľkej miery o prenastavenie typického rukopisu. Uvidíme, ako to dopadne. Samozrejme, mám svoj názor na estetiku, ktorý sa nemení. Už v minulosti som však pracoval pre rôzne značky a pri každej som ho interpretoval inak.

Akú mieru voľnosti očakávate od BMW, resp. ako je nastavená zatiaľ?

Nástup do nového koncernu bol veľmi príjemný. Tím a ľudia, ktorých som stretol, mi celú zmenu uľahčili. Všetko prebiehalo veľmi profesionálne a príjemne. Postupom času prichádzalo viac a viac informácií a človek musí investovať veľa času do spoznávania nového prostredia a celého systému, do ktorého prišiel.

Najnovším produkčným vozidlom značky, ktoré už je v predaji, je BMW X2
Najnovším produkčným vozidlom značky, ktoré už je v predaji, je BMW X2
Zdroj: BMW

Modely BMW ako také som vnímal aj v minulosti, koniec-koncov, je to súčasťou mojej práce. Je však iné, keď dizajnér reálne nastúpi do novej značky a musí sa na všetko pozrieť podstatne detailnejšie. Ide aj o spoznávanie procesov. Táto etapa môže chvíľu trvať, avšak je veľmi dôležitá. Čím dôslednejšie človek všetko nasaje, tým lepšie to môže zužitkovať pri ďalšej práci.

Čo sa týka voľnosti, tá je samozrejme relatívna. Do veľkej miery záleží aj na mne a na tom, koľko si jej vezmem. V pláne mám nájsť ideálnu rovnováhu tak, aby boli všetky strany spokojné.

Môže byť pre vás BMW do istej miery limitujúce? predsa len, má svoje zaužívané dizajnové prvky, ktoré tu sú prítomné už celé dekády a meniť ich bude ťažké. V Škode ste si dizajnový smer do veľkej miery vytvárali, tu môžu byť pravidlá striktnejšie.

Všetko je relatívne. Áno, BMW má veľmi silné a ikonické prvky, ktoré značku doprevádzajú už dlhú dobu. Na všetko sa však treba pozrieť z dvoch strán.

Na jednej strane to môže priniesť aj výhody - človek už má nejaký základ, na ktorom môže stavať. Treba však podotknúť aj fakt, že nič netrvá večne. Každý element má svoje obdobie a raz nevyhnutne nastane čas, kedy bude zmenený.

Budeme sa teda snažiť nájsť ďalšie “Angel Eyes” či “Obličky”. Je dôležité si uvedomiť, že BMW je prémiová značka a prémiový segment je o objavovaní, o hľadaní nových smerov a o momentoch, ktoré zákazníka prekvapia a osviežia mu život.

Povedal by som, že v luxusnom segmente je inovácia až povinnosťou. Všetky tradície sú pre mňa v podstatne dobrou výzvou, ktorá ma môže posunúť.

Ako v rámci ohliadnutia do minulosti hodnotíte pôsobenie predchádzajúcich dizajnérov v BMW? Napríklad taký Chris Bangle v značke zaviedol doslova revolúciu.

Myslím si, že obdobie Chrisa Banglea bolo veľmi dôležitou a podarenou érou. Som toho názoru, že revolúcia je lepšou možnosťou než napríklad stagnácia. Stabilita nemusí byť vždy na osoh. Smery, ktoré v tej dobe vznikali, boli pôsobivé a inšpirujúce nielen pre samotnú značku, ale aj pre automobilový priemysel ako taký.

Éru Chrisa Banglea si mnohí pamätajú najmä kvôli charakteristickému vzhľadu radu 5
Éru Chrisa Banglea si mnohí pamätajú najmä kvôli charakteristickému vzhľadu radu 5
Zdroj: BMW

Čo sa týka ďalších rokov, BMW sa vyvíjalo rapídne a autá dnes sú veľmi atraktívne a príťažlivé. Aj tu však musia nasledovať ďalšie kroky a som zvedavý, aké bude to obdobie, ktoré nás zatiaľ len čaká.

Viete si v horizonte posledných rokov spomenúť na bavorský model, s ktorým sa po dizajnovej stránke vôbec nestotožňujete a tešíte sa, ako ho upravíte?

Ani nie, na taký typ si nespomínam. Musím povedať, že na značke obdivujem, že má nabité portfólio plné atraktívnych modelov. Každé auto má svoje silné stránky. Našli by sa však jedno-dve vozidlá, kde mi celkom nesedia ich proporcie, ale to by sme zachádzali až príliš do detailov.

BMW jednoznačne má schopnosť a všetky predpoklady na to, aby neustále vytváralo kvalitný produkt. Otázkou je len, do akej miery je dnes dôležitá ich podobnosť a do akej miery by sa v budúcnosti jeden druhému mohli vzdialiť.

Budete skôr pracovať na autách, ktoré budú určené pre jednotlivcov, alebo sa vám v budúcnosti pod ruky dostanú aj autonómne modely, ktoré sa stanú prvkami hromadnej mobility?

Je zrejmé, že značky prémiového segmentu budú skutočnými pioniermi na poli moderných technológii. Autonómne riadenie a samojazdiace vozidlá budú určite jednou z hlavných tém, ktoré sa v blízkej dobe budú rozoberať. Netreba pritom zabúdať ani na alternatívne pohony, ktoré čoraz viac vystupujú do popredia.

Veríte, že po modeli M8 ešte príde ešte ďalšie ostré superauto, ktoré bude mať spaľovací motor?

Zatiaľ je veľmi ťažké povedať, či také auto príde. Je totiž dôležité si uvedomiť, že motor takéhoto superšportu nemusí byť čisto spaľovací.

Model M8 môže a nemusí byť posledným ostrým BMW spoliehajúcim sa len na spaľovací motor
Model M8 môže a nemusí byť posledným ostrým BMW spoliehajúcim sa len na spaľovací motor
Zdroj: BMW

Šéfdizajnér Jaguaru, Ian Callum, sa vyjadril, že už asi vyvinul posledné auto so spaľovacím motorom. Po roku 2020 sa už značka chce orientovať najmä smerom k alternatívnym pohonom. Nebojíte sa dňa, kedy navrhnete posledný model so spaľovacím motorom?

Zatiaľ som nad tým detailne nepremýšľal. Ja sa na produkt pozerám emocionálne, ale neriešim ho do tej miery, že bude posledný v nejakej ére.

Je samozrejmé, že pohon do veľkej miery ovplyvňuje to, ako finálne vyzerá auto. Určuje totiž jeho architektúru a nejde len o podvozok, ale aj o jeho proporcie. Pohon však pri dizajne nie je jediným dôležitým faktorom.

Interiér budeme v budúcnosti vnímať inak a zmení sa aj náš pohľad na použité materiály
Interiér budeme v budúcnosti vnímať inak a zmení sa aj náš pohľad na použité materiály
Zdroj: BMW

Ďalším je totiž človek ako taký. Ak sa pozrieme na to, akým spôsobom sa automobil využíva, ako v ňom ľudia trávia čas, tak zistíme, že približne dve tretiny auta sú ovplyvnené našimi potrebami a ergonómiou, ktorú potrebujeme. Možno len jedna tretina je modulárna a odvíja sa od pohonu.

Technologický pokrok teda samozrejme prináša nové možnosti a obrovský priestor pre dizajnérov na vykonanie ďalšieho pokroku a posunu. Zároveň však musíme rátať aj s mentálnou stránkou ľudí. Človek má určité očakávania od proporcií či estetiky vozidla a tie nás budú ešte nejaký čas bezpochyby držať nohami na zemi.

Hovoríte o akomsi tradicionalistickom prístupe k automobilu?

Nie, v tomto prípade nejde o tradicionalicizmus. Ide o niečo, čo v sebe človek má zakódované, na základe čoho rozpoznáva a rozlišuje predmety. Je pravda, že oko je schopné zvyknúť si na akúkoľvek proporciu, v tom prípade však do hry vstupuje jeden faktor, ktorým je čas.

BMW iVision Dynamics Concept predznamenáva budúcnosť ekologických modelov značky
BMW iVision Dynamics Concept predznamenáva budúcnosť ekologických modelov značky
Zdroj: BMW

Dôležitým kritériom môže byť aj otázka, kto prinesie veľkú dizajnovú zmenu. Ak bude nositeľom invencie prémiový segment, bude to pre ľudí jednoduchšie stráviteľné a zároveň bude možné evolúciu lepšie a zrozumiteľnejšie podať.

Budú ľudia v budúcnosti ešte vôbec riešiť vzhľad modelov? Nehrozí, že autá sa stanú striktne fuknčné a bez emócií? Práca návrhárov by sa v takom prípade mohla preorientovať najmä na interiérový dizajn, ktorý môže byť čoraz dôležitejší.

Nikdy nezaškodí, keď aj vonkajší vzhľad vozidla bude atraktívny. Nemám obavy o to, že by remeslo exteriérových dizajnérov vymrelo. Skôr je to otázka na sústredenie danej firmy. Niekto môže viac riešiť dizajn karosérie, iný zasa interiéru.

V každom prípade som presvedčený, že atraktivitu automobilu vždy len pomôže.

Dá sa povedať, že cesty vonkajšieho a vnútorného dizajnu sa oddeľujú? Že dôraz sa čoraz viac bude klásť práve na kabínu?

V súčasnosti sa podľa mňa práveže deje radikálny opak. V minulosti sme delili dizajnérov podľa veľkého množstva konkrétnych špecializácií. V budúcnosti nebude až také dôležité, kto, čo a ako robil, ale aký zážitok z produktu bude mať konkrétny klient.

Automobily sú čoraz viac o emóciach a zážitkoch, rozhodujú vône, komfort a vyžarovanie
Automobily sú čoraz viac o emóciach a zážitkoch, rozhodujú vône, komfort a vyžarovanie
Zdroj: BMW

Pozrite sa, dnes už sa cestuje pomerne jednoducho. Je ľahké vybrať si dobrý let, dobrý hotel a absolvovať istú trasu. Otázkou však je to, čo sa stane medzitým. Aj cesta na letisko či z letiska môže negatívne, resp. pozitívne ovplyvniť celý zážitok. Automobil ako taký teda nepríde o svoju úlohu. Jeho cieľom len bude dopriať pasažierom čo najvýraznejší a najucelenejší pocit a emóciu.

Dnes je trendom prepájanie rôznych zmyslov, vizuálne a čuchové vnímanie sa do veľkej miery využíva už dnes, čo dokazujú aj modely BMW. Striedanie vôní či masáže sú však len začiatkom, v budúcnosti budú zážitky spojené s automobilmy podstatne intenzívnejšie a nároky klientov stúpnu.

Domnievate sa teda, že v dizajnérskom remesle padnú výrazné rozdiely medzi špecializáciami? Alebo bude o to dôležitejšia úloha šéfdizajnéra, ktorý má všetko spojiť do jedného zmysluplného celku?

Dôležité bude najmä pochopenie automobilu ako komplexu. Samozrejme, šéfdizajnér či iní ľudia, ktorí do procesu tvorby automobilu prispievajú, budú mať za cieľ vytvoriť čo najharmonickejší celok.

Môže sa stať, že v BMW nastolíte tak výraznú zmenu, ako už spomínaný Chris Bangle? Akého aspektu bavorských modelov by sa mohla týkať?

To je zatiaľ ťažko definovať, išlo by len o špekulácie. Každý automobil či jeho dizajnový prvok je niečim iný a vyžaduje individuálny prístup a separátne riešenie.

Treba však zdôrazniť, že určité očakávania má automobilka, určité zasa ja a evolúcia vzhľadu bude prebiehať. Tu však nehovoríme o značke, ktorá by mala núdzovú situáciu a musela by prejsť zmenou. BMW je automobilka, ktorá je megaúspešná a má veľký vplyv na celý automobilový svet.

Má silnú a charizmatickú históriu. Bude preto dôležité, aby sme s celým tímom našli jednu reč a postarali sa o to, aby taká bola i budúcnosť.

V minulosti ste však do veľkej miery zvykli čerpať aj z unikátnych daností jednotlivých automobiliek, ktoré však so samotným produktom nemuseli súvisieť. Spomeňme napríklad odkazy na českú krištáľovú tradíciu pri modeloch Škody. Budete podobné prvky prenášať aj do BMW?

Pri automobilovom dizajne platí, že akýkoľvek vplyv z iných odvetví môže byť prínosom a obohatením. Dôkazom je napríklad moderná architektúra. Keď si človek predstaví, čo všetko sa teraz stavia v Číne, čo všetko vzniká a akým spôsobom sa hľadá individualita aj pri takomto masovom rozmachu, musí mu byť jasné, že externé vplyvy sú potrebné.

Tradícia českého krištáľu sa prejavovala najmä na svetlometoch konceptov Škody
Tradícia českého krištáľu sa prejavovala najmä na svetlometoch konceptov Škody
Zdroj: Škoda

Otázkou je, do akej miery sa vám podarí presadiť konkrétnejší vplyv. Myslím si však, že potrebný priestor tam je a platí to aj pre značku, ktorá je postavená na emocionálnom zážitku z jazdy.

Spomenuli ste práve Čínu. Máte pocit, že dizajn automobilov sa v súčasnosti prispôsobuje tejto svetovej veľmoci?

Samozrejme, toto však neplatí len pri automobilkách. Čína je jednou z dominantných krajín a ide o priestor, ktorý silno ovplyvňuje ekonomický vývoj celého sveta. V dnešnej dobe je čínsky vkus jedným z faktorov, ktoré treba brať do úvahy.

Byť neúspešný v Číne - to dnes pre automobilku predstavuje fatálny neúspech. Platí to dvojnásobne, ak navyše chcete byť globálnou jednotkou vo svojom segmente. Bez solídnych predajov v tejto krajine to totiž prakticky ani nie je možné.

Otázkou je, aké vplyvy Číny do produktov prenesieme. Od prémiových automobiliek sa očakáva akýsi nadhľad či nadčasovosť neviazaná na konkrétny región. V konečnom dôsledku ide o pozitívum, miestnym zvykom či predstavám o ideálnom aute sa nemusíte natoľko prispôsobovať. Luxusná trieda je totiž do veľkej miery najmä o značke.

Netreba však mať klapky na očiach. Ak chcete patriť medzi najlepších, trh musíte sledovať neustále a trendy zachytiť ako prví.

Otvárajú nové prístupy k materiálom či nové spôsoby spracovania dizajnérom nepoznané obzory? Dnes sa už do veľkej miery využívajú plasty, uhlíkové vlákna či dokonca aj recyklované materiály.

Určite áno, dnes už začíname chápať materiály ako hodnotu, v minulosti sa na ne taký dôraz nekládol. Trendom je recyklovateľnosť či vyjadrenie postoja k prírode či životnému prostrediu a prémiové automobilky to na svojich vozidlách musia reflektovať.

Interiér BMW i3 už dnes z veľkej časti tvoria recyklované materiály
Interiér BMW i3 už dnes z veľkej časti tvoria recyklované materiály
Zdroj: BMW

Nejde totiž len o vytváranie produktov, ktoré očarujú ľudí. Prémiová kategória na svojich pleciach nesie aj veľkú zodpovednosť. Pre ostatné automobilky či zainteresovaných ľudí môžete byť záchytným bodom, ktorý formuje názory a preto by ste ich mali mať nastavené čisto a správne.

Čo sa týka ekológie, je to veľmi seriózna otázka a v ďalších rokoch nás bude zamestávať čoraz viac.

Nové priemyselné možnosti okrem nevídaných materiálov prinášajú aj obrovskú príležitosť na individualizáciu a sebarealizáciu samotného klienta. Ako vnímate tento trend? Musíte po novom automobily navrhovať tak, aby boli pekné v mnohých variáciach a farebných kombináciach?

Ide o veľmi komplikovanú záležitosť. Keď do úvahy vezmete samotné portfólio značky ako BMW, ktoré nie je malé, a ambície, ktoré sú ešte väčšie, je už len predstava o tom, že spolu všetko hrá, takmer nemožná.

Keď sa ešte do procesu navyše zapojí individualizácia, všetko je omnoho náročnejšie. Stačí zvážiť možnosti, ktoré pri konfigurácii BMW existujú už dnes a hneď je jasné, aký široký záber musí šéfdizajnér mať.

Uvidíme, ako sa tento smer bude vyvíjať. Automobilu môže predajne pomôcť, ale z pohľadu dizajnéra ide o dilemu. Dnes už sa však veľká miera individualizácie očakáva. Zákazník chce dostať aj svoj priestor na realizáciu vlastných predstáv a vy mu ho musíte dať.

Keď sa pozriete na celé ženevské výstavisko, je zrejmé, že každá automobilka sa snaží mať svoj vlastný dizajnový jazyk. Máte však pocit, že nejaký exteriérový prvok je aktuálne v móde a používajú ho všetci? Čoraz viac vozidiel má delené reflektory, spojené koncové svetlá.

Autosalón som ešte vidieť nestihol, no je jasné, že existujú trendy, ktoré sú pojítkom medzi rôznymi značkami. Celý priemysel sa mení. Čím sú automobilky väčšie, tým majú viac zodpovednosti a tým viac musia aj znášať riziko.

Spojené koncové svetlá či delené predné reflektory sa začali objavovať naprieč celým automobilovým priemyslom
Spojené koncové svetlá či delené predné reflektory sa začali objavovať naprieč celým automobilovým priemyslom
Zdroj: BMW

Máme teda rôzne spôsoby, akými sa poisťujeme, aby to s exteriérom áut všetko dopadlo dobre. Existujú rôzne inštitúcie, ktoré robia prieskumy medzi ľuďmi, sú tu aj poradenské firmy a koniec-koncov možno viaceré autombilky spolupracujú s tými istými organizáciami.

Všetci sa motáme okolo podobných vecí. Máme médiá, ktoré tiež majú istý názor a celý ekosystém, ktorý nemožno ignorovať. V dnešnej dobe sa priestor kvôli veľkosti a všestrannosti automobiliek zhusťuje a preto sa rovnaké elementy naraz objavujú pri viacerých značkách.

V minulosti, keď mal človek sen postaviť auto, tak si ho postavil a nezaujímalo ho nič iné. Na ohlasy sa pýtal až potom. Dnes, keď ho staviate, tak sa hneď zaujíma každý a ten proces je úplne iný.

Vyplýva z toho, že dnes už nie je také jednoduché vymyslieť nejaký prelomový a originálny dizajnový prvok?

Nič nie je ľahké, ale všetko je možné. Originálny prvok je vždy osviežujúci a vítaný, ale niekedy je jednoduchšie priniesť ho v menšej značke. Samozrejme, nechcem aby to znelo ako pohľad do budúcnosti.

Typický rukopis Jozefa Kabaňa sa bude čiastočne musieť prispôsobiť novým podmienkam
Typický rukopis Jozefa Kabaňa sa bude čiastočne musieť prispôsobiť novým podmienkam
Zdroj: Filip Kadlečík

Každý sa snaží hľadať ten správny krok a ten správny smer. Čo sa týka detailov ako sú delené svetlá, vždy tu máme obdobia, kedy sa jedna alebo druhá vec vyčerpá. Aj keď bola pôvodne vynikajúca, po chvíli začnete mať pocit, že ste sa už s danou finesou dostali na koniec vašej cesty, všetko však má svoju zotrvačnosť.

Najťažšie je niekedy odhadnúť správny moment, kedy je daný prvok na vzostupe a použiť ho vtedy. Nie, keď ho už je všade veľa.

Dá sa podobná teória aplikovať aj na SUV? Môžu sa časom tiež obohrať? Budú si ľudia časom vyzerať racionálnejšie autá a nie tak zbytočne veľké, ako je tomu často teraz?

Úlohu aj v tomto prípade zohráva najmä subjektívne vnímanie. Z pohľadu Európana môžu už byť niektoré modely prehnane veľké, na inom kontinente ich z hľadiska rozmerov môžu vnímať ako nedostatočné.

Budú to raz mať takéto veľké automobily odpískané? Ťažko povedať
Budú to raz mať takéto veľké automobily odpískané? Ťažko povedať
Zdroj: BMW

Druhý pohľad je o tom, akým spôsobom dokážeme ľudí motivovať smerom k iným trendom. Smer SUV má v sebe veľké čaro, ktoré nie je spojené len s všestrannosťou vozidiel a stým, že môžete ísť do terénu. To aj tak často mnohí majitelia nevyužívajú.

Je to najmä o vyššom sedení a zážitku z danej polohy vo vzťahu k vozovke a iným vozidlám. Zároveň však aj o moderných technológiách a inteligencii týchto modelov. Do SUV putuje najmodernejšia technika a klient to cíti. Pred pár rokmi boli športovo-úžitkové modely na úplne inej úrovni.

Toto smerovanie by mohlo ovplyvniť práve autonómne riadenie. Vtedy totiž začnete automobil používať inak. Predstavte si, že zmizne volant, resp. sa budete chcieť na svojom kresle otočiť. Vtedy zistíte, že daný karosársky variant môže byť vyčerpaný. Architektúrou sa totiž na takéto účely hodiť nemusí.

Poslednú otázku by sme radi namierili na vašu minulosť a zároveň budúcnosť. Kedy príde posledná Škoda, ktorá bude niesť váš podpis a kedy sa dočkáme takého BMW?

Kolobeh, ktorý vo svete dizajnérov stále platí, sú približne štyri roky. To znamená, že ak sa pozriete štyri roky dopredu odkedy som odišiel zo Škody a štyri odkedy som prišiel do BMW, dostanete pomerne presný údaj.

Škoda Vision X ešte tiež vznikala pod patronátom Jozefa Kabaňa
Škoda Vision X ešte tiež vznikala pod patronátom Jozefa Kabaňa
Zdroj: Škoda

V praxi to znamená, že posledná Škoda a prvé BMW, ktoré budú mojimi ideovými deťmi, prídu začiatkom ďalšieho desaťročia.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia