Volkswagen Golf VIII.

Zaujímavosti Je ekologickejší naftový Golf alebo ten elektrický? Realita zarytých odporcov nafty prekvapí

Foto: Volkswagen

6.11. 7:30 Už nejaký čas sa hovorí o tom, že výroba elektromobilov je neekologická a zanecháva výraznú emisnú stopu, ktorá prekoná bežné modely so spaľovacími motormi. Aká je pravda?

Spoločnosť Volkswagen porovnala emisnú stopu zanechanú modelom naftového Golfu a toho elektrického. Do štúdie však zakomponovali všetky faktory a to od ťažby materiálu, cez spracovanie, výrobu, používanie, až po samotnú recykláciu. Keď sa všetky tieto faktory spočítali dokopy, dostala spoločnosť presný obraz o uhlíkovej stope, ktorú počas 200-tisíc km zanechá ich elektrické vozidlo v porovnaní s tým naftovým.

Určiť, ktoré z áut vyprodukuje menej emisií počas celého života sa nedá úplne, pretože je potrebné myslieť aj na faktory ako životnosť súčiastok, ich poruchovosť a tiež aj čistotu energie používanej na pohon vozidla. Existuje totiž mnoho štúdií, ktoré dokazujú, že elektromobily sú menej ekologické než bežné autá s naftovými spaľovacími motormi. Ako je to však v tomto prípade?

Výsledok stojí za zamyslenie. Elektromobil je síce počas prevádzky čistejší, no jeho výroba je z hľadiska emisií výrazne náročnejšia. V prípade naftového motora je výroba menej náročná, no jazda zas menej ekologická. Oba typy Golfov sa môžu vyrovnať v počte vyprodukovaných emisií až po nájazde približne 125-tisíc kilometrov, čo nie je veľký úspech. Dokonca po nájazde 200 000 km je rozdiel medzi elektrickým a naftovým golfom menej výrazný, ako by sme očakávali.

Elektromobil je čistejší počas prevádzky, nafťák počas výroby.
Elektromobil je čistejší počas prevádzky, nafťák počas výroby.
Zdroj: Volkswagen

Najväčší podiel na emisiách pri výrobe elektromobilov však majú batérie. Tie totiž dosahujú až 43% všetkých emisií CO2 vyprodukovaných pri výrobe takéhoto vozidla. Pokiaľ tak automobilky neprídu s nápadom ako ich znížiť, ostane „čistota“ elektrických naštrbená.

Najväčší podiel na emisiách pri výrobe elektromobilov však majú batérie.
Najväčší podiel na emisiách pri výrobe elektromobilov však majú batérie.
Zdroj: Volkswagen

Posledným faktorom výskumu je aj uhlíková stopa zanechaná počas celej životnosti elektromobilu a naftového motora prihliadajúc na čistotu elektrickej energie. Tá sa totiž môže v rôznych krajinách veľmi líšiť. Elektromobil môže byť čistejší, no s prihliadnutím na jeho výrobu až po recykláciu vyprodukuje v priemere 59 g CO2 na 1 kilometer. To ale platí len v prípade, ak je elektrická energia čistá, čiže je vyrobená napríklad z veterných turbín alebo vodných či solárnych elektrární.

Elektromobil môže byť čistejší, no len v prípade, ak je elektrická energia čistá.
Elektromobil môže byť čistejší, no len v prípade, ak je elektrická energia čistá.
Zdroj: Volkswagen

Ak vezmeme do úvahy mix využívanej energie v štátoch EÚ, stúpla hodnota CO2/km na 119 g. Podľa grafu tak môžeme vidieť, že elektromobil je napríklad v Nemecku, USA a v Číne „špinavší“ ako naftové vozidlo. Len pre informáciu, Golf s naftovým motorom vyprodukuje v priemere 140 g CO2 na 1 kilometer jazdy. Ekologická jazda s elektromobilom je tak podľa tohto výskumu dnes ešte utópiou.

Diskusia  ()

Video

Diskusia