V roku 1908 otvoril Henry Ford v Detroite naozaj veľkú továreň na výrobu áut. Jeho cieľom bolo produkovať automobil pre masy, keďže dovtedy sa autá montovali ručne a boli určené len pre bohatú klientelu. A tak vznikol legendárny Model T. Inžinieri zašli pri zjednodušovaní jeho výroby naozaj ďaleko. Neexistovala žiadna voliteľná výbava, človek si nemohol vybrať ani farbu auta. Mohol sa však spoľahnúť, že Model T vydrží aj na nespevnených amerických cestách, bude mať ľahkú údržbu a opravu a jeho vlastníctvo nesiahne majiteľovi hlboko do vrecka.
Pozrite si historické fotografie z výroby v galérii, kliknite sem
V rokoch 1908 až 1927 sa vyrobilo 15 miliónov týchto vozidiel. Spočiatku boli síce lacnejšie než konkurencia, no stále pomerne drahé. A preto Ford s konštruktérmi hľadali spôsob, ako výrobu zlacniť. Do hry tak vstúpili napríklad vymeniteľné diely. Pre nás je samozrejmosťou, že keď sa niečo v aute pokazí, mechanik objedná náhradný diel, ktorý bude do auta pasovať. Začiatkom 20. storočia to však bola novinka. Výroba rovnakých dielov si však najprv vyžadovala pokrok v oblasti kovoobrábacích strojov.
Novinkou bolo aj rozdelenie výroby do 84 krokov, pričom každý zamestnanec sa špecializoval na jeden či niekoľko z nich. Málokto by vedel poskladať celé auto, no vo svojej oblasti sa postupne stali majstrami. V roku 1914 sa tak podarilo skrátiť čas výroby jedného auta z 12 hodín na 93 minút. V tom istom roku Ford vyrobil viac vozidiel než všetky ostatné automobilky dokopy.
No a v čase, keď z linky schádzal desaťmiliónty Model T, tvorili Fordy polovici všetkých áut na Zemi. Vozidlá mali taký úspech, že v rokoch 1917 až 1923 nemusel Ford investovať do reklamy ani jediný cent. Mimochodom, dnes by Model T stál po zohľadnení inflácie asi štyritisíc eur.