UAZ Buchanka.

Zaujímavosti Ikona z Ruska: Staručký UAZ prekvapil, v Nemecku sa predáva dodnes, pokojne aj za 20 000 eur

Foto: Auto Bild

25.12. 2019 15:00 Jednoduchá Buchanka má svoje obrovské výhody. Prišiel na to aj Dimitri Schwab, ktorý modernizovanú verziu UAZu dokonca predáva v Nemecku.

Je to taký ruský Bulli. Už od šesťdesiatych rokov vzniká na Volge UAZ 452, ktorý domáci
volajú Buchanka (bochník chleba) a v ČSĽA mal prezývku Tabletka alebo Burizón. Jeho
zmodernizovaná civilná verzia dnes jazdí napríklad aj v Nemecku.

UAZ Buchanka.
UAZ Buchanka.
Zdroj: Auto Bild

Toto auto je rozmerné a vrtošivé, že sa pri ňom musíte usmievať. Pred nami stojí jeho osobná verzia – mikrobus. Okrúhle svetlomety pripomínajú oči vsadené do bucľatej detskej tváričky. Karoséria je taká jednoduchá, že vyzerá ako zo stavebnice. Franz Miller sa tiež len usmieva. Franz a UAZ sú kamaráti, ktorí sa dlho hľadali. Prvý má 50, druhý 60 rokov. Obaja sú láskyplní individualisti.

Vyvinutý pre armádu

„Dlhé roky som jazdil na VW Bulli,“ hovorí Franz. Teraz chcel vyskúšať ruské Bulli, a tak si kúpil Buchanku. Oficiálne sa auto z Uralského automobilového závodu v Ulianovsku na rieke Volge dlho volalo UAZ 452, ale potom sa niekoľkokrát menil index označenia a dnes je v ponuke výrobcu pod svojou prezývkou, ktorá znamená bochník chleba. Auto aj vyzerá ako vojenský hranatý chlieb, ktorý sa piekol v plechovej forme. 

UAZ Buchanka.
UAZ Buchanka.
Zdroj: Auto Bild

Od roku 1958 ide o jeden zo základných dopravných prostriedkov v najväčšej krajine sveta. Spočiatku bol vyvinutý pre armádu, kde vysokonohé terénne auto mohlo plniť úlohy od tajgy po tundru. Teraz ho vidíme aj pod bavorskými kopcami. Neďaleko Rosenheimu býva Dimitri Schwab. Jeho známy hľadal pred 17 rokmi nejaký Land Rover, ale ceny sa mu zdali privysoké. Čo by bolo lacnejšie? 

Schwab zistil, že existuje terénne auto UAZ a od tej doby začal predávať ruské autá. Začínal s Ladou, po piatich rokoch pribral UAZ. Toto historické vozidlo sa stalo najlepším nosičom reklamy pre jeho firmu. Spolu predá za rok 50 až 60 vozidiel. Jeho obchod nie je klasickým showroomom na predaj áut. Franz Miller čakal na svoj nový mikrobus šesť mesiacov a ďalších päť mesiacov trvalo, pokiaľ dorazilo auto do Nemecka. 

UAZ Buchanka.
UAZ Buchanka.
Zdroj: Auto Bild

Ďalší mesiac potreboval Dimitri Schwab, aby upravil auto na nemecké požiadavky. Schwab to opisuje: „Rusi nám dodajú geometriu a zvyšok si urobíme my.“ Takže to vyzerá ako u pekára. Všetky bochníky sú rovnaké, ale predsa je každý originál. Nakonzervovať dutiny, nastaviť zámky dverí, skontrolovať kardanový hriadeľ a kĺby. Dimitri Schwab pozná všetky neuralgické body mikrobusu UAZ, ktoré treba upraviť. Má jedno motto: „Ak niečo nesedí, vezmi kladivo.“ 

„Na rozobratie Buchanky potrebujem jeden kľúč 17, jeden 19 a poriadne kladivo,“ hovorí Schwab. Kus predáva za 19 990 eur. Príplatkových doplnkov nie je veľa, takže si ani nemáte poriadne za čo priplatiť. „Zoznam toho, čo sa nedá, je dlhší.“ Buchanka nemá ani osem, ani šesť, ba dokonca ani dva airbagy, vlastne nemá žiadny. Existuje jeden starý vtip z NDR: „Chceli by ste radšej žiadne ESP alebo žiadne elektrické otváranie okien?“ V každom prípade posilňovač riadenia a ABS na palube sú.

Lepší je už len Unimog

Krajší jubilejný model stojí 22 990 eur a obsahuje všetko, čo si človek môže predstaviť na novom 60-ročnom aute. Posuvné bočné okienka, sedadlá s nepremokavým čalúnením, vyhrievané sedadlá vpredu a uzávierka diferenciálu vzadu. Ani nehovoríme o nových kľučkách na dverách, 16-palcových diskoch so strieborným nástrekom, ani o skutočnosti, že na štartovanie môžete používať ten istý kľúčik ako na otváranie dverí. Vykurovanie musí mať ruské auto poriadne, takže nechýbajú dva okruhy. Teplý vzduch vychádza z otvorenej rúry v podlahe.

UAZ Buchanka.
UAZ Buchanka.
Zdroj: Auto Bild

Benzínový motor s výkonom  112 koní a emisnou normou Euro 6 (spotreba okolo 12 litrov) leží medzi dvojicou predných sedadiel. To môže vyzerať ako dosť hlučné riešenie, ale v skutočnosti to nie je až také zlé. UAZ jazdí až podivuhodne ticho. Teda, ak jazdí. Najprv treba zaradiť prvý rýchlostný stupeň, čo si vyžaduje zmes sily a citlivosti v končekoch prstov. „Po pol hodine si na to zvyknete,“ hovorí predajca Schwab zo sedadla spolujazdca a zasiahne do procesu radenia.

Video

Diskusia