Spoločnosť JD Power sa vo svojej zverejnenej štúdii zamerala na kvalitu nových áut. Výsledky ale nie sú vôbec dobré, pretože kvalita medziročne klesla o 11 percent, čo je najväčší pokles, aký kedy táto skupina zaznamenala. Alebo sú len vodiči náročnejší?

Tesla infotainment.
Zdroj: Tesla

Najväčší prepad v kvalite vykazujú najmä výrobcovia elektrických vozidiel a Polestar sa dokonca umiestnil na poslednom mieste. V tohtoročnom prieskume spoločnosť JD Power zaznamenala 226 problémov pri 100 vozidiel Tesla. Prieskum, ktorý zahŕňa všetky elektrické vozidlá od iných výrobcov, hovorí, že na každých 100 elektromobilov bolo hlásených 240 problémov, čo je mierne zníženie z 251 v minulom roku, keďže na cesty prichádza viac modelov.

Výskum je založený na údajoch od celkovo 84 165 overených majiteľov a nájomcov vozidiel na osobné použitie registrovaných od novembra 2021 do februára 2022. Odpovede z prieskumu poskytli údaje pre 33 rôznych značiek a 189 rôznych modelov vozidiel.

Najväčším problémom automobilového priemyslu zostáva softvér, pričom 6 z 10 hlavných problémov sa týka systémov infotainmentu. Hlavným problémom bola napríklad jedna z najpoužívanejších funkcií, ktoré ľudia v nových autách berú ako automatiku - Apple CarPlay a Android Auto. Najmä CarPlay používa polovica všetkých opýtaných vodičov a hlásia menej problémov ako 17 percent používateľov používajúcich Android Auto. Respondenti zistili, že CarPlay aj Android Auto nie také ľahké na pochopenie a používatelia majú tiež čoraz častejšie problémy s pripojením.

Zaujímavé je, že vozidlá pre masy majú menej problémov ako prémiové vozidlá. Ale v podstate je to logické, pretože keď si niekto kupuje prémiovku, do svojho auta si zvyčajne kúpi viac technológií a pridaná zložitosť tejto technológie zvyšuje pravdepodobnosť, že sa niečo pokazí, alebo že človek nebude s niečím spokojný. Tento trend začal už v roku 2016 a stále pretrváva. Niektoré značky, ako je Lexus a Genesis, sa však dokázali podobným problémom vo veľkej miere vyhnúť.

Lexus.
Zdroj: Lexus

Okrem poklesu kvality štúdia uvádza aj funkcie, od ktorých výrobcovia upustili, aby sa vyrovnali s nedostatkom čipov. Čoraz menej vozidiel sa dodáva s pokročilými asistenčnými funkciami pre vodiča, vyhrievanými sedadlami, niektoré automobilky poskytujú k autu iba jeden kľúč...

Napríklad spoločnosť Chevrolet minulý rok spravila rázny krok a v niektorých modeloch SUV úplne zrušila bezdrôtové nabíjačky telefónov a funkciu automatického systému štart-stop na úsporu paliva (čo by sme možno paradoxne niektorí aj privítali). Víťazom celosvetového prieskumu je Buick od GM, druhé miesto obsadilo BMW a na tretej priečke sa usadil Hyundai.