Objavenie potenciálu

Tak teda druhé turbodúchadlom prepĺňané produkčné auto už musí byť európske, nie? Omyl, v Spojených štátoch ešte ostaneme. Hoci projekt JetFire bol komerčným prepadákom, netrvalo dlho, kým automobilový priemysel zistil nevyužitý potenciál turbodúchadiek. Po Oldsmobile nasledoval trend prepĺňania v rokoch 1965 - 1967 offroad International Harvester Scout, ktorý poháňal prepĺňaný 2,5-litrový štvorvalec.

International Harvester Scout 800
Zdroj: International Harvester

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Produkoval približne 110 koní, čo bolo o 20 viac ako atmosférická verzia toho istého motora. Čo je však dôležitejšie, inžinierom sa podarilo turbodúchadlo spojazdniť relatívne spoľahlivo s bežným benzínom a bez použitia vstrekovania metanolu.

Už po dvoch rokoch sa však automobilka rozhodla riadiť heslom "objem ničím nenahradíš" a upustila od turbomotora v prospech atmosférického 3,2-litrového štvorvalca. Ako sa ukázalo, väčší motor dokázal vyprodukovať rovnaký výkon a dokonca pri menšej spotrebe S blížiacou sa ropnou krízou v roku 1974 sa zdalo, že finančný aspekt prepĺňania jednoducho nedáva zmysel. Trvalo dlhých 10 rokov, kým v Spojených štátoch vyvinuli ďalší prepĺňaný motor.

Výkon

V roku 1973 automobilky začínali vidieť potenciál turbodúchadla v športových autách. V tom istom roku sa totiž začalo vyrábať legendárne BMW 2002 Turbo. Trpelo však brutálne oneskoreným nástupom turba, a to až tak, že sa dokonca považovalo za bezpečnostné riziko. Rovnako ako JetFire, aj 2002 Turbo sa v produkcii udržalo len jeden rok.

Saab 99 Turbo
Zdroj: Saab

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Po BMW prevzalo žezlo prepĺňania Porsche 911 Turbo. Keď v roku 1974 vyšla jeho prvá verzia, išlo o najrýchlejšie sériovo vyrábané auto na svete. To bol pravdepodobne najvýznamnejší komerčný míľnik pre turbomotory. Spojenie turbodúchadla s autom snov začalo formovať nadšenie pre preplňované motory. V roku 1977, kedy bol predstavený Saab 99 Turbo, už teda bolo jasné, že turbodúchadlo z automobilového priemyslu nezmizne.