Exportná verzia Škody 110 R spred roku 1973, lebo potom už auto dostalo štvoricu svetlometov

Zaujímavosti História: Škoda 110 R - športovec z roku 1974

Foto: redakcia AUTO BILD

31.12. 2018 9:00 Od roku 1963, keď sa v Kvasinách skončila výroba Felicií, muselo Československo čakať na ďalšie športové auto až do roku 1971. Kupé so splývajúcou karosériou očarilo republiku.

Keď sa koncepcia osobných automobilov Škoda zmenila z klasickej na usporiadanie „všetko vzadu“, bolo jasné, že Octavia Combi končí a s ňou aj akékoľvek iné kombi. To by znamenalo pre závod v Kvasinách, ktorý sa na tieto odvodené karosárske verzie špecializoval, krutú premenu. O tej už aj bolo viac-menej dopredu rozhodnuté. Výroba áut sa v Kvasinách ukončí a závod bude slúžiť len na výrobu náhradných karosérií a karosárskych dielcov. Smutné. Octavia Combi mala záverečnú naplánovanú na rok 1971.

Exportná verzia Škody 110 R spred roku 1973, lebo potom už auto dostalo štvoricu svetlometov
Exportná verzia Škody 110 R spred roku 1973, lebo potom už auto dostalo štvoricu svetlometov
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Malá automobilka (predtým karosárska firma), ktorej história siaha do roku 1934, sa preslávila takými modelmi ako Jawa Minor, Škoda 1101 Tudor roadster, Škoda 450 roadster, Škoda Felicia – všetko špecializované fajnové autíčka so športovým nádychom a s otvorenou strechou. Inžinieri v Kvasinách sa nechceli zmieriť s osudom výrobcu dielcov.

Musia vymyslieť nejakú odvodeninu z pripravovaného auta s motorom vzadu, a keďže kombi sa z toho vyrobiť nedá (áno, našli by sa nejaké pokusy), musí to byť športové auto a najlepšie otvorené, ako bolo v Kvasinách zvykom. Už dva roky pred začiatkom výroby Škody 1000 MB, teda v roku 1962, sa v Kvasinách pokúsili na jej základoch postaviť prototyp dvojdverového roadstera s plátenou strechou. Testy ukázali, že karoséria samonosného auta je bez strechy príliš slabá, krúti sa a neblaho vplýva na jazdné vlastnosti. Vznikli dva (podľa iných prameňov tri) kusy, z toho jeden s pravostranným riadením. Ten sa uchoval dodnes.

Vedenie automobilky Škoda nakoniec myšlienku priameho pokračovateľa Felicie zavrhlo a zelenú dostal projekt dvojdverového kupé MBX (pevná strecha a žiadny B-stĺpik), ktorý však nebol komerčne príliš úspešný a v roku 1969 sa jeho výroba končí. Vyrobilo sa len 2 517 kusov.

Konštruktéri v Kvasinách však už riešili v roku 1965 celkom nový projekt. Vedelo sa, že Škodu 1000 MB nahradí novinka Škoda 100. Ak chcú zachovať výrobu áut vo svojom závode, musia vyrobiť športové auto na základe najnovšej Škody. Už sa vedelo, akú bude mať Škoda 100 (vyrábať sa začala až v auguste 1969) prednú časť a zadné čelo, a tak na základe tohto dizajnu pripravili model v mierke 1 : 10. Drevenú maketu vystrúhal Václav Jehlička.

Koženkový poťah strechy a vyhrievané zadné okno boli určené výlučne pre západoeurópske trhy
Koženkový poťah strechy a vyhrievané zadné okno boli určené výlučne pre západoeurópske trhy
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Moderne vyzerajúce dvojdverové kupé so zošikmenou zadnou časťou. Na model sa prišli osobne pozrieť najvyšší predstavitelia z Mladej Boleslavi generálny riaditeľ AZNP Josef Šimon, technický námestník Miroslav Vigner a vedúci konštrukcie František Sajdl. Aké veľké muselo byť ich prekvapenie. Pred sebou videli modernú športovú verziu auta, ktoré len pripravovali v Škode do výroby.

Kvasinskí pracovníci zabrnkali vedeniu na správnu strunu, ktorou bola vidina devíz. Tie sa po ukončení výroby a exportu Felicie už veľmi do Československa nehrnuli a republike veľmi chýbali. Priamo na prvom stretnutí padlo rozhodnutie. Kvasiny dostali za úlohu postaviť funkčný prototyp
a predbežné zaistiť prípravu výroby. Situácia bola zrazu úplne iná. Namiesto útlmu výroby a premene závodu na lisovňu náhradných karosárskych dielcov, bola schválená prestavba závodu na výrobu 10 000 osobných áut ročne.

Riaditeľ kvasinského závodu Antonín Kvapil vyplatil členom konštrukčného oddelenia odmeny vo výške 30 000 Kčs. To bolo v roku 1965 skutočne výnimočne veľa, keďže priemerný hrubý mesačný plat v republike bol 1 450 Kčs v hrubom. Návrhy prvých prototypov zabezpečovalo oddelenie vedené Františkom Chamrádom o tvary karosérie sa postarali Eduard Bělík a Jiří Kubec. Prvé prototypy mali ešte rámovú konštrukciu okien, iné kľučky a z rozličných škodováckych dielcov vystavanú palubnú dosku (sériové kusy mali vlastnú palubovku odlišnú od tej v Škode 100).

Do kupé sa podarilo „vybaviť“ aj nové sedadlá a ďalšie doplnky mimo mladoboleslavskej sériovej výroby, ale chcelo to aj niečo navyše. Lepší motor. Ako prvá pohonná jednotka sa použil motor Š 717 s objemom 1 107 cm3, ktorý dával výkon 52 koní a prevodovka dostala dlhšiu trojku a štvorku. Výrazne lepšie výkony začalo auto podávať po zabudovaní výkonnejšieho agregátu Š 718 TS, ktorý dostal dvojitý karburátor Weber 28/36 DCD a chladič oleja. Disponoval výkonom 62 koní, s ktorým auto s hmotnosťou len 835 kg bez problémov dosahovalo rýchlosť 145 km/h.

Vľavo Škoda 110 R a vpravo základný štvordverový model Škoda 100
Vľavo Škoda 110 R a vpravo základný štvordverový model Škoda 100
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Tu treba upozorniť, že Škoda v tom čase uvádzala výkony podľa normy SAE, podľa dnes zaužívanej normy DIN (resp. ČSN) bol výkon 54 koní (39,7 kW). S údajom podľa SAE sa stretnete aj v dobových prospektoch či internetových databázach.

Prvý funkčný prototyp bol dokončený v marci 1968 ešte pod kódovým názvom Š 718 K a musel prejsť schvaľovacím procesom cez riaditeľstvo Československých automobilových závodov, až potom mohol putovať do skúšobne. Piateho septembra 1970 bola na brnianskom veľtrhu veľká slávnosť, prestavenie športového automobilu Škoda 110 R Coupé.

To už mali Kvasiny za sebou okrem prototypov aj 50 kusov overovacej série, ale aj veľké problémy so zavedením sériovej výroby. Tá sa mala začať už v januári 1970, ale až po ukončení montáže Octavie Combi v roku 1971 sa podarilo preorganizovať výrobu tak, aby to bolo možné vo väčšom množstve.

Žltá farba 6 154 bola veľmi obľúbená rovnako aj športové ozdobné puklice
Žltá farba 6 154 bola veľmi obľúbená rovnako aj športové ozdobné puklice
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Začali však viaznuť subdodávky. Autá bez otáčkomerov, rýchlostných pák, zámkov či hlavových opierok sa hromadili na plochách pred halami, a keď komponenty dorazili, vyšli pracovníci von a začali ich do áut dopĺňať. Výroba sa tým predražila, kvalita klesala. V rokoch 1971 až 1973 išlo 90 % vyrobených kusov na export. Doma išlo o úzkoprofilový tovar a hoci sa predával voľne, to znamená bez poradovníka, záujem vysoko prekračoval ponuku. Cena bola v roku 1973 stanovená na 78 000 Kčs.

Počty vyrábaných kusov sa nikdy nepodarilo zvýšiť na požadovanú úroveň, najviac ich vzniklo v roku 1974, a to sedem a pol tisíca. Celkovo vzniklo medzi rokmi 1970 až 1980 vyše 57 000 kusov. Nástupcom sa stala Škoda Garde.

Exportná verzia Škody 110 R spred roku 1973, lebo potom už auto dostalo štvoricu svetlometov
Exportná verzia Škody 110 R spred roku 1973, lebo potom už auto dostalo štvoricu svetlometov
Zdroj: redakcia AUTO BILD
Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia