Povedzme si najprv o princípe, na ktorom bol tento vynález navrhnutý. Motor kolesa je zostava, ktorá obsahuje motor zabudovaný do kolesa, ktoré je schopné poháňať vozidlo. Za hlavnú výhodu takéhoto pohonu môžeme označiť jeho malú veľkosť. Prvá realizácia prebehla s elektromotormi, no uprostred kolesa zaujal svoje miesto aj tepelný motor. Medzi známymi prevedeniami sa nachádzajú aj také mená ako Ferdinand Porsche, Michelin či Franco Sbarro.
Prvý bol Ferdinand
V roku 1989 uzrel svetlo sveta Lohner-Porsche Electromobile, elektricky poháňaný dvojmiestny kabriolet, ktorý vynašiel sám Ferdinand Porsche. Energia dodávaná olovenými akumulátormi sa prenášala do dvoch elektromotorov integrovaných v kolesách. Veľmi jednoduchý nápad, ktorý minimalizoval straty energie. Každý elektromotor mal výkon medzi 2,5 - 3,5 koňmi, pričom maximálny kombinovaný výkon bol 7 konských síl. s cieľom zlepšiť autonómiu Porsche neskôr dostal nápad nainštalovať do auta prídavný tepelný motor na dobíjanie, a tak vznikol prvý hybrid.
Do motocyklu až v 20. rokoch 20 storočia
V Mníchove v tomto čase nebola núdza o nápady, Hans Meixner, Fritz Cockerel a Otto Landgraf si začali predstavovať originálny motocykel, ktorý bude mať päťvalcový rotačný motor nainštalovaný v prednom kolese a pritom sa bude točiť. A tak sa zrodila Megola. V rokoch 1921 až 1925 vyrobila spoločnosť Deutsche-Megola-Werke Gmbh približne 2 000 exemplárov.
Vynález na dobytie Mesiaca
Po motorke si svet na ďalší motor umiestnený v kolese musel počkať 50 rokov. V nedávnej histórii mala NASA pripravenú štvorkolku, ktorá mala preskúmať povrch Mesiaca. Musela by schopná pohybovať po mesačnej pôde bez toho, aby ľudia poznali jej zloženie. Vesmírny rover mal pohon všetkých štyroch kolies, pričom každé jedno poháňal elektromotor s výkonom 0,2 kW (0,25 k). A bol to absolútny úspech.
V Ženeve jednotka autonómneho riadenia
V roku 2003 pripravil brilantný švajčiarsky vynálezca Franco Sbarro so svojím motorovým kolesom prekvapenie - autonómnu pohonnú jednotku. Princíp je jednoduchý: prečo nevyužiť priestor v strede kolesa na inštaláciu motora a ušetriť tak miesto v priestore pre cestujúcich? V spolupráci s výrobcom diskov OZ vyrobil Franco Sbarro tento prototyp autonómneho hnacieho kolesa. To ukrýva pôvodný motor motocykla Yamaha s výkonom 160 koní. Kompletná hnacia sústava obsahuje motor, chladič, brzdy, batériu a dokonca aj 3-litrovú nádrž. Pre nedostatok rozpočtu svoje patenty ale musel Franco predať.
Pokus Michelinu
V roku 2008 sa s rovnakou myšlienkou pohrával aj Michelin, no prispôsobil ju elektrine. Systém Active Wheel obsahuje elektrický trakčný motor a elektrický aktívny systém odpruženia, ktorý umožňuje meniť výšku karosérie, ale aj nakláňať karosériu v zákrutách pre zlepšenie držania na ceste, a brzdový systém s núteným vetraním.
V roku 2020 ako veľká novinka
Európsky inovačný a technologický inštitút (EIT InnoEnergy) 2. decembra oznámil, že investoval 4,2 milióna eur do Elaphe Propulsion Technologies, slovinskej spoločnosti, ktorá chce nasadiť svoju technológiu kolesových motorov do elektrických vozidiel. Dva alebo štyri motory na vozidlo, každý samostatne ovládaný, sú priamo integrované do nábojov kolies. Ako takýto vynález testujú v rôznych podmienkach si môžete pozrieť na priložeom videu.