Prvé kruhové tvary na obchádzanie sa používali už v záhradách 17. a 18. storočia, rovnako ako v lesoch určených na poľovníctvo. Odtiaľ pochádza aj výraz kruhový objazd. Oficiálne sa kruhový objazd v podobe, s ktorou sa dnes na našich cestách stretávame najčastejšie, skutočne objavil už v roku 1906. Ako ho jeho tvorcovia vymysleli? Jednoducho chceli obmedziť počet nehôd kočov ťahanými koňmi.

Oficiálnym vynálezcom kruhového objazdu je urbanistický architekt Eugéne Henard, ktorý žil v rokoch 1849 až 1923. Jeho verzia dávala vždy prednosť sprava, rovnako ako slávny kruhový objazd Etoile v Paríži. Prečo sa vlastne začali používať kruhové objazdy? Najlogickejším dôvodom je ich vyššia efektivita a bezpečnosť cestnej premávky zaistená nižšou rýchlosťou. Tento dopravný tvar má taktiež výrazne nižší počet kolíznych bodov. Ako kruhový objazd môže byť riešená aj diaľničná križovatka alebo diaľničný nájazd, ako je to pravidlom v Spojenom kráľovstve, ale podobné riešenia nájdeme aj u nás, napríklad na výjazde D1 Bratislava - Prievoz či v Liptovskom Mikuláši. 

Najväčší kruhový objazd na Slovensku.
Zdroj: Google Maps

Práve kruhový objazd v Liptovskom Mikuláši sa môže pochváliť titulom najväčšieho kruhového objazdu na Slovensku. Mesto sa nachádza na križovatke ciest I/18 a II/584 a jeho južnou časťou prechádza diaľnica D1, ktorej úsek patrí medzi najstaršie vybudované diaľnice na Slovensku. Komplikované kríženie hlavného ťahu s vedľajšími cestami a pripájačmi na diaľnicu odľahčuje práve okružná križovatka, ktorá je síce trošku komplikovanejšia, no zato efektívna. Prvý kruhový objazd priamo v centre obce bol odovzadný do užívania v septembri 2010 na mieste dovtedy najviac dopravne vyťaženej svetelnej križovatky pri hoteli Jánošík.

Kruhové objazdy u nás vyrastajú ako huby po daždi. Ide o špecifický typ križovatky, ktorý je síce v mnohých ohľadoch výhodnejší než tradičné križovatky, prináša však aj špecifické pravidlá. Tí, ktorí zásady jazdy po kruhovom objazde nepoznajú, vyvolávajú v ostatných vodičoch neistotu. Narúšajú tak primárny účel objazdu, ktorým je zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie plynulosti premávky. Prvý problém mnohým vodičom očividne spôsobujú smerovky, oficiálnou rečou znamenie o zmene smeru jazdy. Stále nevedia, ako a kedy ich majú na kruhovom objazde používať, niektorí jednotlivci nedávajú smerovky pre istotu vôbec. Práve táto nejednotnosť vyvoláva chaos a je najvyšší čas, aby každý pravidlá pochopil a začal ich dodržiavať. 

Kruhový objazd
Zdroj: TASR

Platí jednoznačná zásada: smerovky sa zapínajú iba pred výjazdom z kruhového objazdu tak, aby ostatní vodiči mali šancu znamenie o zmene smeru zaregistrovať. Jedinou výnimkou sú kruhové objazdy s viacerými výjazdmi. Ak vodič odbočí do najbližšieho výjazdu, môže zapnúť smerovku ešte pred kruhovým objazdom. Pochopiteľne je potrebné prispôsobiť rýchlosť jazdy, aby vodič mal čas točiť volantom aj zapnúť smerovku. Ďalšou chybou, ktorej sa vodiči dopúšťajú, je neznalosť pravidiel prednosti v jazde. Vodič si buď nevšimne značky alebo nevie, ako sa má zachovať, preto brzdí pred každým výjazdom, na ktorom stojí vozidlo.