V skutočnosti si tento rok pripomíname 75. výročie vytvorenia mobilnej telefónnej služby Bell, ktorá bola prvá svojho druhu. Vymysleli ju v Spojených štátoch a mobilné telefóny sa tak nazývali preto, lebo boli namontované v osobných a nákladných automobiloch.

Pravda je taká, že zjednotenie vozidiel a telefónov bolo snom inžinierov už od počiatku oboch technológií. Keďže sa v tých časoch prenášal signál výlučne cez kábel, nebolo to možné. V roku 1946 však spoločnosť Bell Company rozhodla zviesť rádiotelefónny systém, ktorý debutoval v júni toho istého roku v St. Louis a v októbri v Chicagu. Vtedajšie reklamy vyzerali takto:

Samotný systém sa príliš nelíšil od gigantickej vysielačky, ktoré využívali taxislužby a policajné stanice, ktoré spoločnosť Motorola ponúkala minimálne od roku 1939. V každom prípade  muselo byť vozidlo vybavené FM prijímačom a vysielačom a s anténou. To autám síce pridalo niekoľko kilogramov na váhe, no autá z tej doby neboli práve najľahšie, takže hmotnosť navyše asi ani nebolo cítiť.  

Ak ste chceli začať telefonát, na klaksóne ste museli stlačiť tlačidlo, ktoré preplo systém do režimu vysielania. Novinkou v tejto fúzii mobilného telefónu a automobilu boli rádiové vlny, ktoré boli smerované do centrálnej stanice, ktorá ich dokázala presmerovať na normálny telefónny prijímač. V praxi ste tak mohli zavolať každému, kto mal doma alebo v kancelárii telefón.

Ako dlho sú telefóny a autá spolu?!
Zdroj: Steemit

Samozrejme, v tých prvých rokoch existencie to bolo niečo nesmierne exkluzívne. A nielen kvôli svojej cene, ktorú považujeme aj dnes za premrštenú, ale aj preto, že systém mal vážny kapacitný problém, ktorý zabránil jeho popularizácii. V každej metropolitnej oblasti boli totiž v skutočnosti k dispozícii iba tri rádiové frekvencie.

Takže napríklad v celom New Yorku mohli telefonovať naraz iba traja ľudia, resp. tri spoločnosti, ktoré mali kúpenú frekvenciu. Výsledkom bolo, že väčšinu telefónov  vlastnili "veľké zvieratá" z priemyslu alebo sa používali v oblasti podnikania, prepravy alebo stavebných prác. A hoci sa počet frekvencií neskôr zvýšil na 32, limity technológie boli stále veľmi nízko.

História v pohybe I Ako dlho sú telefóny a autá spolu?!
Zdroj: YouTube

Jednou z kľúčových charakteristík súčasných mobilných telefónov sú preto mobilné siete, ktoré umožňujú oveľa intenzívnejšie využitie rádiových frekvencií. V prípade cestovania medzi rôznymi miestami, ako v jednom z prípadov, ktoré sa objavujú na videu, sa popri ceste nachádzala séria prenosových veží. 

Aj napriek tomu, ako čudne to znie, v tej dobe ste museli vedieť, v ktorom meste sa nachádzalo vozidlo, s ktorým ste sa pokúšali spojiť, pretože to bol práve operátor, ktorý sa pokúšal uskutočniť hovor. Tento postup asi nebol 100 % efektívny a je nám jasné, že veľa krát musela komunikácia zlyhať. Keby sme ľuďom z toho obdobia povedali o Andriod Auto či Apple CarPlay, asi by sa chytali za hlavu.