Prvý schvaľovací crash test vo vtedajšom Československu vykonal v roku 1972 Ústav pre výskum motorových vozidiel (ÚVMV). Bolo to pracovisko, ktoré automobilkám v krajine pomáhalo s rôznymi vývojovými úlohami. Proti stene sa vtedy rozbehla Škoda 100.

Prvý crash test Škody 100 - náraz do betónového múru.
Zdroj: Škoda

Škoda chcela svoje vozidlá vyvážať na západné trhy – konkrétne do Francúzska – a k tomu potrebovala homologáciu, ktorá v krajinách vtedajšieho východného bloku ešte nebola nutná. Súčasťou nárokov tejto homologácie bol aj jeden nárazový test podľa vtedy nového predpisu EHK 12.

Prvým bezpečnostným parametrom vozidiel bol posun volantovej tyče, dnes stĺpika riadenia, smerom do interiéru vozidla. ÚVMV sa v rovnakom roku 1972 stal povereným testovacím laboratóriom Federálneho ministerstva dopravy ČSSR, ktoré malo právo homologáciu udeľovať. Československo sa ešte predtým stalo len ôsmym signatárom dohody Európskeho hospodárskeho spoločenstva (EHK), a preto má Česká republika do dnešných dni homologačnú značku E8.

Pozrite si všetky historické fotografie crash testov v galérii, kliknite sem

Prvý zdokumentovaný homologačný nárazový test prebehol na pracovisku ÚVMV pri pražskom ruzyňskom letisku niekedy v júni 1972. „Zvyšky vyasfaltovanej testovacej dráhy je do dnešných dní vidieť na mapách, prípadne si ich môžete osobne prehliadnuť pri prechádzke na Vyhliadkový val Hostivice, ktorý slúži na pozorovanie prevádzky na letisku,“ hovorí Rudolf Tesárek, koordinátor nárazového laboratória Škoda. Okrem asfaltovej plochy a betónovej bariéry, ktorá už na tomto mieste nie je, bolo pre crash test potrebné pripraviť aj samotné testovacie zariadenie.