Mercedes-Benz C111-II.

Zaujímavosti Experimentálny rekordér Mercedes-Benz C111 už má 50 rokov, no parametrami zaujme aj dnes

Foto: Mercedes-Benz

10.4. 12:22 Stuttgart vytvoril pred polstoročím športový koncept, ktorý sa na frankfurtskom autosalóne v roku 1969 stal absolútnym hitom. Stvorený bol najmä na výskumné účely. Verejnosť chcela jeho výrobu, no tej sa nedočkal.

V priebehu 50. rokov vytvoril Mercedes-Benz ikonický model 300 SL. Ten nezaujal iba dizajnom, svojho času to bolo najrýchlejšie sériové auto sveta. Neskôr sa začalo špekulovať o jeho nástupcovi. Najčastejšie zaň bolo pasované kupé C111, nemecká automobilka na ňom začala pracovať v roku 1967. Malo ísť len o experimentálne vozidlo.

Tento športový koncept vynikal vo viacerých smeroch. Ide o vôbec prvé vozidlo navrhnuté kompletne na počítači, čo umožnilo lepšie vyrátať potrebné vlastnosti i skrátiť proces vývoja. Projekt bol určený v prvom rade na testovanie plastu vystuženého sklenými vláknami v karosériách. Taktiež slúžil na skúšku rotačného motora vyvinutého Felixom Wankelom, neskôr v ňom Stuttgart prekvapujúco používal aj naftové agregáty.

Pri svojom debute vzbudil Mercedes-Benz C111 poriadny rozruch.
Pri svojom debute vzbudil Mercedes-Benz C111 poriadny rozruch.
Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes vyvolal v roku 1969 na frankfurtskom autosalóne veľký ohlas. Mohol za to futuristický dizajn s klinovitou karosériou a vyklápacími svetlami i dverami, ale postarali sa o to aj technické parametre. Tými zaujme aj dnes. Prvá verzia vybavený trojrotorovým Wankelovým motorom dosahovala výkon 206 kW (280 k), neskôr dostalo kupé agregát so štyrmi rotormi a maximom až 257 kW (350 k).

Vďaka relatívne silnému srdcu, nízkej hmotnosti a prepracovanej aerodynamike bol typ C111 schopný jazdiť vysokými rýchlosťami. Pôvodný variant mal vyvinúť 270 km/h. Silnejší exemplár posunul hranice, pokoriť mal magických 300 km/h. Zahanbiť sa nedal ani v zrýchlení. Šprint na sto zabralo štvorrotorovej verzii len 4,8 sekundy, čo je výborný čas aj na aktuálne pomery. Variant s označením C111-II pritom debutoval na ženevskom autosalóne v roku 1970. Má teda už 50 rokov, no uchvacuje dodnes.

Mercedes-Benz vytvoril z kupé C111 viacero rôznych verzií.
Mercedes-Benz vytvoril z kupé C111 viacero rôznych verzií.
Zdroj: Mercedes-Benz

Dynamické parametre kupé síce vynikali, no motory typu Wankel nespĺňali podľa Mercedesu štandardy z pohľadu spoľahlivosti a životnosti. Vozidlu ale neprišli vhod aj ďalšie okolnosti. Američania zaviedli v danej dobe striktnejšie emisné regulácie a zistilo sa, že plastové telo nie je také bezpečné ako oceľové. Nemecká automobilka sa preto v roku 1971 definitívne rozhodla neposunúť koncept do sériovej výroby. To ale nebol jeho úplný koniec.

Mercedes-Benz C111 nabral druhý život v podobe lámača rekordov. Keďže v roku 1973 naplno prepukla ropná kríza a zvyšoval sa význam úsporných motorov, výrobca sa rozhodol osadiť generáciu s trojlitrovým dieselovým päťvalcom. Motor OM617 LA prevzatý z produkčného typu 240D 3.0 dokázal vďaka turbodúchadlu Garrett a odlišnému medzichladiču vyprodukovať 140 kW (190 k).

Nemecká značka stanovila experimentálnym kupé viacero rekordov.
Nemecká značka stanovila experimentálnym kupé viacero rekordov.
Zdroj: Mercedes-Benz

V aute s týmto motorom sa štyrom jazdcom v priebehu 60 hodín na rýchlostnom okruhu Nardò podarilo prekonať 16 svetových rekordov. Trinásť pre autá s dieselovým motorom a zostávajúce tri pre autá s akýmkoľvek typom pohonného ústrojenstva. Ich priemerná rýchlosť pri dosiahnutí týchto úspechov bola 252 km/h. No stále to nebolo všetko.

Tretia generácia typu C111 prišla s prepracovanou karosériou podriadenou aerodynamike. Okrem toho disponovala dieselovým motorom s výkonom 169 kW (230 k) a v roku 1978 získala ďalších deväť svetových rekordov. Verzia s poradovým číslom štyri prišla o rok neskôr s 4,8-litrovým benzínovým motorom V8 dosahujúcim až 368 kW (500 k). Jediný vyrobený exemplár zavŕšil zoznam svetových rekordov, dosiahol rýchlosť až 403,978 km/h.

Tretie vydanie kupé C111 dostalo kompletne odlišnú karosériu.
Tretie vydanie kupé C111 dostalo kompletne odlišnú karosériu.
Zdroj: Mercedes-Benz

Výnimočné výkony len prispeli k tomu, že verejnosť žiadala Mercedes-Benz o sériovú výrobu tohto kupé. K nej ale napriek tomu nedošlo. Experimentálny rekordér zostal len historickou kapitolou a z dovedna 16 kusov sú dnes muzeálne exponáty. Podobný osud mal nástupca rekordéra C112. Ten v roku 1991 debutoval so šesťlitrovým dvanásťvalcom a automobilka naň dokonca prijala 700 objednávok. No rovnako ako typ C111 sa do produkcie nedostal.

Video

Diskusia