Tento príbeh rozprávajú v Bugatti veľmi radi. Typický zákazník Bentley vlastní 16 automobilov, lieta prvou triedou a keď ide na futbal, s priateľmi a obchodnými partnermi sedí vo vlastnom VIP salóniku. Typický zákazník Bugatti naproti tomu vlastní 42 automobilov a lieta vlastným súkromným lietadlom. A keď ide na futbal, tak klub mu patrí.

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

A napriek tomu sme oproti 60 zákazníkom trojmiliónového Bugatti Chiron Pur Sport (plus DPH, samozrejme) mali navrch: smeli sme v ňom ísť na okruh ešte pred nimi. Oni to dovtedy nesmeli urobiť za žiadne peniaze, ani krásne slová. Až  o nejaký čas, keď sa definitívne skončil vývoj, dostali majitelia tohto karbónového zázraku svoje kľúčiky.

Vývoj je to správne slovo. Sme totiž na okruhu Bilster Berg, neuveriteľne náročnej pretekárskej trati v blízkosti Paderbornu. Tu si splnil gróf Marcus Graf von Oeynhausen-Sierstorpff svoj sen o malom okruhu Nürburgring. A Bugatti? Testuje tu podvozky, pneumatiky, brzdy. Pretože napriek 42 autám v zbierke majitelia Bugatti najazdia ročne so svojimi klenotmi až 20 000 kilometrov (hovoria pyšne v Bugatti). Žiadne preležaniny širokých pneumatík tak nehrozia.

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

A tu sa dostáva do hry tím šéfa vývoja Stefana Ellrotta. Keďže Bugatti je jednou zo značiek veľkého koncernu VW, všetko musí fungovať. Platia tu prísne štandardy kvality veľkosériového výrobcu. Každý, kto už raz zabuchol dvere svojho Ferrari a v ruke mu zostala kľučka, vie, aké ťažké to je v malosériovej výrobe. Alebo kto zaparkoval do svojej garáže superšportový Koenigsegg a nebol si istý, či ešte niekedy naštartuje...

Naspäť k nášmu Pur Sportu: Po modeli Chiron Super Sport 300+, ktorý bol vyšľachtený na maximálnu rýchlosť, ide Pur Sport opačnou cestou – maximálnej agility a ovládateľnosti. A to nie je vôbec ľahké pri aute, ktorého motor a prevodovka vážia 800 kilogramov. Maximálna rýchlosť? Nie je až tak dôležitá. A preto je elektronicky obmedzená na 350 km/h.

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Toto rozhodnutie však dalo inžinierom slobodu. Napevno nainštalovaný zadný spojler šírky 1,90 metra, nové magnéziové disky kolies (oproti sérii ušetria až 16 kg), novo namiešaná zmes športových pneumatík Michelin a predovšetkým kompletne nová geometria podvozka s negatívnym odklonom 2,5 stupňa (toľko majú inak len pretekárske špeciály) sa postarajú o to, že Pur Sport vo fabrike interne prezývajú „Raketové auto“.

Nie je to tak dávno, čo existovali iba dva vývojové exempláre. Na rozdiel od modro-čierno lakovaného výstavného kusu, ktorý mal byť prezentovaný na ženevskom autosalóne (potom prišla korona kríza), je tento, na ktorom sme jazdili my, v nenápadnej matnej čiernej, plný senzorov, vo vnútri čistý prototyp. Proste pracant, žiaden salónny lev. Interiér skutočne vyzerá ako vesmírna raketa...

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Po teórii sa teda skutočne smiem zmeniť na Rocketmana. Posledná kontrola vozidla a tlaku pneumatík, potom mi už dáva tím svoje OK. Len na mieste spolujazdca, ale predsa. Možno je to aj tak lepšie, pri výkone 1 500 koní a viac ako 1 600 Nm krútiaceho momentu. A pri systéme ESP, ktorý je v režime Sport+ vedome naprogramovaný na veľké driftovacie uhly.

Veď aj sedadlo spolujazdca je slušnou výzvou. Bez ochranného rúška (korona) a prilby (pretekársky okruh) to nepôjde. A keď meriate dva metre, je aj na pomery superšportov prekvapivo priestranné Bugatti odrazu tesné. Elegantné nastupovanie? Žiadna ľahká záležitosť. Zadok položiť na prah, hlavu zasunúť, pomaly sa presunúť po tučnom čalúnení sedadla, dotiahnuť nohy. Sedím, tak akosi. Teraz už len pritiahnuť štvorbodový bezpečnostný pás, tak silno, aby som ešte mohol dýchať.

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Testovací jazdec Sven radí prvý stupeň, hor´ sa na zahrievacie kolo. Doprava, doľava, hore kopcom, dole kopcom, dlhá ľavá zákruta, dole do veľmi trojdimenzionálnej zákruty s poriadnym prítlakom, cieľová rovinka. A plný plyn. Pri dobrzdení do prvej rýchlej zákruty som potom predsa len šťastný, že ma tak pevne pripevnili ku sedadlu. Mozog mi ťuká na prednú stenu lebky, a kým sa vráti na svoje pôvodné miesto, Bugatti už opäť brutálne brzdí. Nádych, zákruty plynú tak rýchlo, že im takmer nestíham myšlienkami, v kompresii sa predný spojler takmer dotýka asfaltu – tak veľmi tlačí prítlak Pur Sport k zemi.

Také brutálne, také drsné, také rýdze ešte nebolo žiadne Bugatti.
Autor

Na rozdiel od iných áut, ktoré sú koncipované na maximálny prítlak, v Bugatti to po zákrute ale pokračuje. Jeho 16-valec akusticky (ale aj pri pohľade na otáčkomer) nemá žiadnu námahu, vymrštiť nás k ďalšej zákrute. Prskanie, klokotanie, chrchlenie, pískanie turbodúchadiel – ale celkom uvoľnene. A môj mozog? Je opäť nalepený, ale na zadnej strane lebky.

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

A to bola len polovičná zábava. V druhom kole prepína Sven systém ESP do nového režimu „ Sport+“. A cieľovú rovinku pretína dlhým tiahlym šmykom. Auto už neriadi volantom, ale plynovým pedálom. Je to skutočne pozoruhodné, ako ľahúčko reaguje osem litrový motor. Svoj výkon stupňuje lineárne, dovoľuje od jemnej pretáčavosti až po vážne driftovanie všetky možné uhly. Môj mozog? Už dávno sa prepol do núdzového režimu.

Napokon prichádza to, čo muselo. Po uvoľnenom kole na schladenie (ktoré potrebujem viac než auto) sa vraciame do boxov. Dvere nahor, len rýchlo vystúpiť. Kto by sa už len chcel povracať v multimiliónovom prototype? Ja teda nie.

Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Bugatti Chiron Pur Sport pri testovacej jazde Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Aspoň že v tom nie som sám. Na povzbudenie mi testovací jazdci rozprávajú, ako sa sami občas zabávajú. Na mieste spolujazdca si hlavu pritlačia o hruď, zatvoria oči a vodič pridá plný plyn. Dokonca aj im vtedy býva nevoľno. Také brutálne, také drsné, také rýdze ešte nebolo žiadne Bugatti. A pravdepodobne ani žiadne iné auto na zemi.

Napokon som sa predsa len zamyslel, či by nebolo aj pre mňa. Vlastním jedno auto, lietam ekonomickou triedou, a na futbal chodím občas s mojim kamarátom Andym, vďaka jeho permanentke...