Atraktivitu zhasínajúcej hviezdy sa snažil Wolfsburg oživiť rôznymi špeciálnymi edíciami, medzi ktorými bola aj výhradne dvojlitrom vybavená verzia GSR (Gelb Schwarzer Renner). Odkazovala na žlto-čierny športovo orientovaný model uvedený v 70. rokoch.

Zaujímavosti Chrobák sa už nevyrába: História ikony do detailu

Foto: Volkswagen

24.7. 11:22 Vyše osem dekád vyrábal Volkswagen vozidlo s nezameniteľným dizajnom, ktoré bolo známe pod označeniami Beetle, Käfer i Kdf-Wagen. Dlhý čas sa pritom pýšilo titulom najpredávanejšieho auta všetkých čias.

Medzi najväčšie ikony automobilového sveta bezpochyby patrí Chrobák. Vďačí za to nezameniteľnému vzhľadu i ohromnej dlhovekosti, ktorá nemá v histórii páru. Prvá generácia tohto VW sa vyrábala neskutočných 65 rokov. Dlhé dekády držala rekord z hľadiska predajných čísel, objem prekonal 21 miliónov kusov. Jej dvaja nástupcovia sa pôvodnému vozidlu nedokázali vyrovnať.

Toto auto položilo základy značky VW a v produkcii vydržalo 81 rokov. Z jeho pôvodnej generácie vzniklo vyše 20 miliónov kusov a dlhodobo bola v tomto smere rekordérom. Neskôr dostala dve moderné reinkarnácie. Úspech originálu však nezopakovali a nedávno preto skončili.
Toto auto položilo základy značky VW a v produkcii vydržalo 81 rokov. Z jeho pôvodnej generácie vzniklo vyše 20 miliónov kusov a dlhodobo bola v tomto smere rekordérom. Neskôr dostala dve moderné reinkarnácie. Úspech originálu však nezopakovali a nedávno preto skončili.
Zdroj: Volkswagen

Originál v roku 1997 nahradil variant New Beetle a rok 2011 znamenal uvedenie tretieho vydania. Jeho produkciu pred dvomi týždňami Volkswagen oficiálne ukončil. Ikonické auto sa už teda nevyrába, po vyše ôsmich dekádach skončilo. Záver jeho dlhočiznej kariéry sa nateraz zdá byť definitívny. Zákulisné šumy síce pred časom spomínali možnosť návratu v podobe elektromobilu, no tieto reči sa aspoň zatiaľ nepotvrdili.

Ako sa menila nemecká ikona počas 81 rokov? V porovnaní s inými modelmi na prvý pohľad veľmi málo, pôvodný model sa v priebehu svojho života dočkal navonok iba kozmetických zmien. Viacerými detailnými úpravami prešiel interiér a najmä technická stránka. Pod kapotu sa nasťahovali objemnejšie a najmä silnejšie motory, základná koncepcia vzduchom chladeného plochého štvorvalca uloženého vzadu však prežila.


HISTÓRIA TYPU CHROBÁK NA FOTOGRAFIÁCH


Chrobák sa vyrábal s klasickou karosériou stojacou kdesi na pomedzí dnešných kupé a hatchbackov, okrem toho bol dostupný tiež ako kabriolet. Na jeho kostiach pritom Wolfsburg vytvoril aj ďalšie vozidlá. Vnútornosti od neho prevzal podobne ikonický minivan známy ako Bus alebo Bulli, ale tiež štýlový dvojdverový model Karmann-Ghia. Okrem toho bol základom populárnej buginy Meyers Manx. A tiež nespočetného množstva garážových projektov.

Na vzniku ikony známej ako Chrobák má najväčšiu zásluhu Adolf Hitler, ktorý chcel motorizovať nemeckú verejnosť a umožniť jej cestovať po novo budovanej diaľničnej sieti. V danej dobe bol tamojší automobilový priemysel známy luxusnými modelmi dostupnými len pre smotánku. Tento projekt to mal zmeniť, preto dostal pôvodne meno Volks Wagen (ľudové auto).
Na vzniku ikony známej ako Chrobák má najväčšiu zásluhu Adolf Hitler, ktorý chcel motorizovať nemeckú verejnosť a umožniť jej cestovať po novo budovanej diaľničnej sieti. V danej dobe bol tamojší automobilový priemysel známy luxusnými modelmi dostupnými len pre smotánku. Tento projekt to mal zmeniť, preto dostal pôvodne meno Volks Wagen (ľudové auto).
Zdroj: Volkswagen

Prapôvodný nositeľ mena Volkswagen postavil na kolesá povojnové Nemecko, ale úspešne pôsobil aj na mnohých ďalších trhoch. Postupne sa vyrábal na všetkých kontinentoch sveta okrem Antarktídy. Najdlhšie vydržal v Mexiku, posledné kusy originálnej verzie opustili tamojšiu fabriku až v roku 2003. Dve moderné generácie neboli vôbec také populárne.

Namiesto jednoduchosti a nízkej ceny stavali pokračovatelia originálu na imidži, pričom museli zápasiť s podstatne širším okruhom súperov. Medzi nich patril aj dnešný bestseller značky VW Golf. Ten postupne zatienil svojho predka, ktorý teraz dostal od automobilky stopku. Pri tejto príležitosti sme sa prostredníctvom fotografií pozreli do detailu na históriu legendárneho automobilu.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia