Systém sledovania jazdných pruhov (LKAS, Lane Assist) v Škode Superb

Zaujímavosti Častá otázka vodičov: Ako funguje systém sledovania jazdných pruhov a potrebujeme ho vôbec?

Foto: Škoda

24.10. 9:00 Moderné autá sa stávajú čoraz zložitejšími a pomaly sa blížia k tomu, že budú schopné riadiť samé seba, bez zásahu vodiča. Ako funguje základný stavebný kameň, systém sledovania jazdných pruhov?

Počet asistentov a nových technológií v automobiloch rastie každým rokom. Výbava, ktorú kedysi mali len tie najluxusnejšie vozidlá, sa pomaly dostáva do áut nižších tried a tak sa nám natíska otázka, či sa za tieto systémy oplatí zaplatiť. Keď už hovoríme o asistentoch, dnes bude reč o systéme sledovania jazdných pruhov, pričom si napíšeme niečo o tom, ako funguje a či je vôbec potrebné alebo užitočné mať ho v aute.

Keďže existuje množstvo rôznych odrôd a označení týchto systémov, musíme si ujasniť, aký je medzi nimi rozdiel. Mnoho motoristov si totiž pletie dva podobné systémy, ktoré však vôbec nefungujú rovnako. Ide o systém sledovania jazdných pruhov (Lane Keeping Assist) a systém varovania pred vybočením z jazdných pruhov (Lane Departure Warning). V tomto prípade nejde len o odlišné označenie systémov, ale o ich odlišnú funkciu.

Asistenčné systémy nevyužijete v každej situácii.
Asistenčné systémy nevyužijete v každej situácii.
Zdroj: Škoda

Zatiaľ čo systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu len informuje vodiča o tom, že sa vozidlo nachádza mimo pruhu/vozovky, systém sledovania jazdných pruhov okrem upozornenia o vybočení aktívne zasahuje aj do riadenia a pomáha udržať vozidlo v jeho jazdnom pruhu, bez akýchkoľvek zásahov vodiča.

Ako to funguje?

Systémy rôznych výrobcov automobilov sa líšia. Niektorí používajú infračervené senzory, iní zas videokamery namontované v hornej časti čelného skla či v spätných zrkadlách. Tie čítajú dopravné značenia a keď sa auto posunie smerom k bielym čiaram a pohybuje sa za nimi, vodič je upozornený. Niektoré systémy vydávajú zvukové varovanie, iné vibrujú, no v každom prípade tie aktívne zatiahnu za volant a posunú auto späť do stredu jazdného pruhu bez toho, aby vodič čokoľvek urobil.

Problém však nastáva za zlých poveternostných podmienok, kedy nie sú čiary dobre viditeľné. V takomto prípade by ste sa na väčšinu systémov spoliehať nemali, môže sa totiž stať, že "oči" systému sa zanesú vodou, ľadom či snehom a je odstavený. Nie je to pravidlo, no pri drahších automobiloch je tento systém prepracovanejší a funguje lepšie ako pri automobiloch nižších tried. V každom prípade je ale šofér povinný neustále sledovať vozovku a zasiahnuť do riadenia pokiaľ je to potrebné.

Znamená prítomnosť systému sledovania jazdných pruhov, že automobil môže ísť napríklad po diaľnici bez vášho zásahu donekonečna? Nie, neznamená. Legislatíva totiž stanovuje maximálny čas, ktorý môže vozidlo jazdiť samo. Skôr či neskôr sa bez vašej reakcie sytém po nástojčivých varovaniach v podobe zvuku, vibrácií či v niektorých prípadoch dokonca i zabrzdení, deaktivuje. Ak ste majiteľom luxusnej limuzíny, napríklad Mercedesu-Benz triedy S, môžete očakávať, že systém sa vás bude snažiť bezpečne odstaviť na krajnicu. Ak máte iba "obyčajné" auto, rátajte s tým, že po deaktivácii vás stroj bez výčitiek pošle von z cesty. Preto za volantom netreba spať či inak sa ulievať zo šoférovania.

Anketa
Má vaše auto systémy LDW alebo LKAS?
  • 38%
  • 17%
  • 9%
  • 36%

Táto technológia je nepochybne veľmi šikovná. Pre jazdu prevažne po hlavných cestách a diaľničnej sieti sa oplatí, no pre tých, ktorí trávia väčšinu času jazdením po mestských, prímestských alebo vidieckych cestách, je často relatívne nepotrebná. Na úzkych okreskách môže byť dokonca prítomnos LKAS či LDW na škodu, budete ich totiž musieť vždy deaktivovať, pretože sebemenšie priblíženie k čiare znamená zlostné pípnutie systému.

 

Diskusia  ()

Video

Diskusia