Jediným dôvodom, prečo bolo toto konkrétne BMW vyrobené, bolo stanovenie prísnych pravidiel Le Mans. Podľa nich musí byť každé pretekárske vozidlo vyrobené v určitom počte na danú dobu, než začne viesť oficiálny závodný život. A keďže v Le Mans používala M3 GTR motor V8, museli ho namontovať aj do cestného automobilu.

BMW E46 M3 GTR
Zdroj: BMW Group

Niet pochýb, že toto auto je legendárne. Prvá M3 s vidlicovým 8-valcom, vzácna ako diamant a extrémne výkonná. Väčšina nadšencov hry Need For Speed: Most Wanted alebo Gran Turismo už ju zrejme videla. Naproti tomu neexistujú takmer žiadne fotografie alebo videozáznamy skutočných automobilov. Kvôli spomínanej homologizácii sa muselo vyrobiť 10 automobilov, koľko z nich sa v skutočnosti zachovalo, nie je známe, ale pravdepodobne to bude ešte menej.

V kuloároch sa síce šepkalo, že výrobca vlastní aspoň jeden exemplár, ale neboli to práve oficiálne informácie. Zmena nastala pri príležitosti 20. výročia, kedy spoločnosť auto vytiahla so stráženej haly. V roku 2001 BMW súťažilo v americkej sérii Le Mans práve s M3 GTR. Auto v tejto sezóne prekonalo takmer všetko, čo mu stálo v ceste. Istú zodpovednosť za to nesie skratka P60, ktorá oznčuje štvorlitrový atmosférický vidlicový 8-valec s výkonom okolo 331 kW (450 k) a krútiacim momentom 390 Nm.

BMW E46 M3 GTR
Zdroj: BMW Group

Použitý agregát zároveň vyvolal aj miernu vlnu kritiky, pretože produkčná verzia E46 stavila na ikonickú radovú šestku S54. Aby bol závodne upravený motor v súlade s platnými predpismi o hlučnosti a emisiách, museli ho „pribrzdiť“ na 257 kW (350 k) a krútiaci moment znížili na 365 Nm. Normálne E46 M3 je papierovo len o 5 koní slabšie. Je však verejným tajomstvom, že V8 v skutočnosti robila omnoho viac, ako sa uvádzalo v technických údajoch.

Radenie prebieha prostredníctvom manuálnej 6-stupňovej prevodovky so športovou spojkou a na zadnej náprave bol umiestnený variabilný diferenciál s obmedzeným sklzom. Bavorské GTR prevzalo od závodného brata oveľa viac, než len motor. Do kapoty sa pridali ďalšie otvory na nasávanie vzduchu a niekoľko karosárskych dielov z uhlíkových vlákien. V interiéri sa GTR dalo na diétu. Nebola tu klimatizácia, rádio ani zadné sedadlá.

BMW E46 M3 GTR
Zdroj: BMW Group

Špeciálna M3 sa musela namiesto štandardných xenónových svetlometov uspokojiť dokonca s halogénmi. Táto cvičná kúra sa ale prejavila na hmotnosti 1350 kilogramov, čo je zhruba o 185 kilogramov menej ako v prípade M3 s manuálnou prevodovkou. Skutočné množstvo postavených GTR sa nikdy nezverejnilo, samotné BMW hovorí o počte pod desať kusov. Jasné však je, že každý z nich stál 250 000 eur, čo je približne 5-krát viac ako základná M3.