Bio-hybrid je jednou z možností.

 
Bio-hybrid ako elektrická alternatíva do mesta
 Bio-hybrid - mal by byť praktickejšou alternatívou k e-bajkom najmä ako dopravný prostridok v centrách miest

Výskumníci v spoločnosti Schaeffler presne pomenovali zásadný problém dopravy v centrách miest - treba sa prestať spoliehať na klasické dopravné prostriedky a hľadať k nim alternatívy. Jednou z prvých bol Segway, jeho rozšírenie je však limitovaná pomerne vysokou cenou. V súčasnosti sa čoraz väčšiemu záujmu tešia elektrické bicykle. Ich hendikepom je však problematické používanie v horšom počasí, limitované možnosti voziť náklad a fakt, že sú (teda veľká väčšina) jednomiestne.

 
Bio-hybrid ako elektrická alternatíva do mesta
 Výhody: flexibilná strecha, nastaviteľné riadenie, dvojmiestne prevedenie

Podľa spoločnosti Schaeffler preto treba uvažovať menej konzervatívne a sústrediť sa na to, čo by mohlo v mestách naozaj fungovať. Tak vznikol projekt bio-hybridu. Ten odstraňuje najväčšie nevýhody bicyklov a e-bajkov. Ide totiž o kapotovanú elektrickú štvorkolku s maximálkou obmedzenou na 25 km/h. To značí, že by ju prakticky vo všetkých krajinách mohli šoférovať aj ľudia bez vodičského právnenia.

Dojazd na jedno nabitie by mal byť minimálne 50 kilometrov, čo by v mestských centrách malo stačiť. Ďalšou - a as najzásadnejšou - výhodou bio-hybridu je, že s dĺžkou 2,1 metra, výškou 1,5 metra a šírkou 85 centimetrov by mohol jazdiť aj po cyklocestách. Manévrovanie uľahčuje zabudovaná spiatočka a automatická prevodovka. K ďalším prednostiam toho stroja oproti segwayom a e-bajkom patrí dvojmiestne (respektíve 1+1) prevedenie a batožinový priestor. 

 
Bio-hybrid ako elektrická alternatíva do mesta
 Ako informačný displej a zároveň navigácia by mal v bio-hybride slúžiť zabudovaný smartfón

Samozrejme, aby sa bio-hybrid a podobné stroje mohli presadiť, treba mať primeranú infraštruktúru, pozostávajúcu z cyklociest a „cyklodiaľnic", na ktorých by bola povolená maximálna rýchlosť 40 km/h (s nimi začínajú experimentovať napríklad v Nemecku), systém parkovania a prenajímania, respektíve zdieľania „elektrických približovadiel" vo veľkých metropolách.

Nám to zatiaľ môže pripadať ako utópia, faktom však je , že vo veľkých mestách, napríklad v Londýne, Paríži alebo Singapure do budovania cyklistickej infraštruktúry investujú obrovské sumy s dlhodobým cieľom zásadným spôsobom obmedziť v centrálnych zónach mesta osobnú automobilovú dopravu a poskytnúť k nej ekologickejšiu a praktickejšiu alternatívu.

Zdroj: martin domček