Najpredávanejší spaľovací motor na svete nepatrí autu, patrí k motocyklu - Honda Super Cub. Keď hovoríme o Honde Super Cub, stojí za to povedať, že tento motocykel dosiahol tento rok milník 100 miliónov vyrobených kusov od roku 1958, teda v roku, keď bola uvedená na trh jeho prvá generácia.

Honda Super Cub.
Zdroj: Honda

Keď bola v roku 1958 uvedená na trh Honda Super Cub, trhu maloobjemových motocyklov dominovali dvojtaktné motory  a dokonca aj vysoko výkonné motocykle mali dvojtakt. Motory boli v tej dobe hlučnejšie, škodlivejšie, ale menej komplikované a živšie. V šesťdesiatych rokoch boli štvortaktné motory ešte stále raketovou vedou vo svete dvoch kolies.

Keď spoločnosť Honda uviedla na trh model Super Cub vybavený malým vzduchom chladeným štvortaktným jednovalcovým motorom, bolo to ako vpustiť žraloka do rybníka. Tento motor bol nepriestrelný a nevyžadoval prakticky žiadnu údržbu. Nespotreboval prakticky žiadny benzín a získať ďalších zákazníkov pomohla tiež odstredivá.

Ale nielen vďaka motoru získala Honda Super Cub status, aký má dnes. Jeho technológia v sebe skrývala veľa výhod. Nízke ťažisko, mechanická dostupnosť a nosnosť sú aktíva, ktoré v týchto motoroch pretrvávajú dodnes. Práve tento motocykel postavil Áziu na kolesá.

Honda Super Cub.
Zdroj: Honda

Verný pôvodnému konceptu 

Originálny koncept Hondy Super Cub je taký dômyselný, že po 59 rokoch výroby sa Honda tohto vzorca sotva dotkla. Štvortaktný jednovalcový motor si dodnes zachováva pôvodnú architektúru. Najväčšia technologická zmena nastala v roku 2007, keď Honda Super Cub prvýkrát použila systém elektronického vstrekovania paliva PGM-FI na starom karburátore.

V praxi je Honda Super Cub takmer ako Porsche 911, akurát že s ním nemá nič spoločné. Úspech motoru ale neskončil a pretrváva dodnes. Honda Super Cub sa v súčasnosti vyrába v 15 krajinách a predáva sa na 160 trhoch po celom svete. A zrejme ste sa s ním na ceste stretli aj vy.

Páči sa vám nová Honda Civic ? Okrem toho, že je nosičom najpredávanejšieho spaľovacieho motora na svete, bol to po mnoho rokov svätý grál od Hondy. Na konci 80. rokov totiž prežívala Honda jedno z najlepších období vo svojej histórii. Na všetkých obchodných frontoch (autá, motocykle, pracovné motory atď.) sa japonskej značke darilo.

Soichiro Honda - zakladateľ značky.
Zdroj: Honda
Moje najväčšie vzrušenie je, keď niečo naplánujem a zlyhá to. Moja myseľ je potom plná nápadov, ako to môžem vylepšiť.
Soichiro Honda

Až kým v roku 1991 nezomrel zakladateľ značky Soichiro Honda.Pre značku to nebolo príliš dramatické obdobie, ale stačilo to na to, aby Hondu dobehli jej hlavní konkurenti. Spoločnosť prestala vo veľkom predávať Civic a Accord (hlavne v USA), a zisky začali klesať. V tejto dobe menej šťastná japonská značka vytiahla tromf v podobe skromného Super Cubu.