Pokles kapacity a batérie typu 4680

Keď majitelia vozidiel zvážia, koľko stojí výmena akumulátorov, väčšina sa asi radšej zmieri s poklesom kapacity. Firma E. Muska garantuje zachovanie minimálne 70 percent kapacity po ôsmich rokoch alebo po 160-tisíc kilometroch. V 143-stranovom dokumente 2021 Impact Report, ktorý Tesla vydala, sa hovorí o tom, že v praxi býva pokles kapacity okolo úrovne piatich až desiatich percent a to po najazdení približne 320-tisíc kilometrov.

Výrobca teda jasne naznačuje, že drahá výmena batérie by nemala byť vo väčšine prípadov vážny problém, keďže články sú dizajnované tak, aby vydržali len s minimálnym poklesom kapacity počas celej životnosti vozidla. Týka sa to starších typov batérií, o ktorých je už nazbieraný dostatok údajov a auto musí byť používané aspoň relatívne normálne. Podobne, ako je to pri spaľovákoch, vozidlá, ktoré sa málo používajú, môžu starnúť rýchlejšie.

Situáciu by celkovo mali zlepšiť nové batérie typu 4680 od Panasonicu, ktoré majú umožniť o 54 percent dlhší dojazd, o 56 percent nižšie náklady na kilowatthodinu energie a o 69 percent nižšie náklady na výrobu a údržbu z pohľadu Tesly.

Nové batérie začala automobilka pred pár dňami montovať do druhej generácie Modelu Y vyrobeného v gigatovárni v Texase a jeho cena je približne o 9 500 eur nižšia v porovnaní s Modelom Y vyrábaným vo Fremonte. Čas ukáže, ako na tom budú vozidlá s batériami 4680 v otázke ich životnosti.

Tento článok bol prebratý z magazínu TREND.