Elektrická revolúcia v oblasti automobilizmu už prebieha. Automobilky plánujú prejsť na čisto elektrické vozidlá už v rokoch 2025 až 2030, Európska únia chce zakázať predaj spaľovákov v roku 2035 a tak sa segment výskumu a vývoja snaží čo najviac zvýšiť efektivitu batérií. Budúcnosť medzičlánku v podobe plug-in hybridov pritom nevyzerá veľmi ružovo.
Tesla je celosvetovo popredným výrobcom elektromobilov a tento rok by chcel mať jej šéf Elon Musk na konte okolo jeden a pol až dvoch miliónov vyrobených vozidiel. Dôležitá otázka však znie, či nie je životnosť ich akumulátorov kratšia, ako životnosť samotného auta.
Dojazd ovplyvňuje životnosť
Životnosť batérie elektromobilu vo vysokej miere spočíva v jeho dojazde. Nejde len o komfort v podobe menej častého nabíjania. Každá batéria má určitý počet nabíjacích cyklov, po ktorých začne klesať jej kapacita. Čím kratší je dojazd, tým častejšie sa auto nabíja a o to rýchlejšie akumulátor starne. Nepriamo sa do procesu zapája tiež dynamická jazda, ktorá míňa energiu výraznejšie ako tá pokojná.
V prípade Tesly záleží dojazd aj od modelu. Najlacnejšie varianty Modelu 3 majú dojazd okolo 420 kilometrov. Väčšina áut značky, ktoré aktuálne brázdia cesty, sa nedostávajú na jedno nabitie ďalej ako 500 kilometrov. Najnovší Model S však už dokáže prejsť 600 kilometrov.
Podľa prieskumov najazdí priemerný Európan okolo 40 až 45 kilometrov denne, čo znamená, že mu nabitie elektromobilu môže vydržať v priemere na 10 dní. Batérie od Tesly nemajú životnosť udávanú v rokoch ani počte nabíjacích cyklov, ale v najazdených kilometroch. Automobilka udáva dosť široký rozptyl a jej akumulátory vraj vydržia interval medzi 482-tisíc až 804-tisíc kilometrami.
Teoreticky preto batéria prežije v najhoršom prípade asi 30 rokov a tento syntetický údaj sa pravdepodobne neblíži realite. Prax ukazuje, že bežne sa batéria v Tesle dožije s úplnou alebo len mierne zníženou kapacitou asi osem rokov a pri pohľade na tachometer je to kdesi medzi 160-tisíc až 240-tisíc kilometrami.