Keby nebolo klasického Porsche 911 Turbo zo 70. rokov (modelový rad 930), ktoré prinieslo turbodúchadlá masám, Porsche 911, ktoré dnes poznáme a milujeme, by pravdepodobne ani neexistovalo. Odo dňa, keď v roku 1963 vyšiel na cesty prvý model 911, zostal do dnešných dní jedným z najikonickejších športových áut vôbec. So svojím slávnym dedičstvom trvajúcim niečo vyše polstoročie sa Porsche 911 stalo menom, ktoré je synonymom bezkonkurenčného luxusu, ale aj výkonu a jedinečných jazdných vlastností, a to najmä vďaka netradičnému usporiadaniu motora. Ale poďme po poriadku.
Model 930
Začiatkom 70. rokov začalo Porsche s modernizáciou modelového radu 911, aby dokázalo držať krok so sprísňujúcimi sa bezpečnostnými reguláciami a emisnými normami. Novinka dostala množstvo vylepšení vrátane plastových nárazníkov, ktoré dokázali vydržať náraz v rýchlosti 8 kilometrov za hodinu (podľa požiadaviek USA).
Najväčšou modernizáciou však bolo turbodúchadlo v roku 1975, ktoré pre automobilku znamenalo totálnu zmenu pravidiel hry. Porsche 911 Turbo s označením 930 poháňal 3,0-litrový plochý šesťvalec s výkonom 191 kW (260 koní) a krútiacim momentom 329 Nm. V roku 1977 sa Porsche 911 Turbo vyzbrojilo väčšou a lepšou 3,3-litrovou pohonnou jednotkou, pričom po prvýkrát v histórii značky dosiahlo výkon rovných 300 koní, teda 221 kW, a 412 Nm krútiaceho momentu.
Porsche turbo nevynašlo
Turbodúchadlo uzrelo svetlo sveta už v roku 1905 a za jeho vznikom stojí švajčiarsky konštruktér Dr. Alfred Buchi. Zistil, že plyn vychádzajúci z výfuku má nevyužitý potenciál, a tak do výfukového okruhu namontoval turbínu, ktorá nasávala vzduch a tlačila ho späť do valcov. O turbodúchadlách si prečítajte v sérii článkov nižšie.
Turbodúchadlo sa teda skladá z dvoch hlavných častí: turbíny a kompresora. Výfukové plyny z motora sú vedené do turbíny, kde sa ich energia premieňa na kinetickú energiu, ktorá poháňa turbínu. Turbína potom poháňa kompresor, ktorý nasáva vzduch z vonkajšieho prostredia a stláča ho do motora. Kompresor stláča vzduch až do vysokého tlaku, čím zvyšuje hustotu vzduchu vstrekovaného do motora a zvyšuje jeho výkon.
Turbo boom
Športové automobily v 80-tych a 90-tych rokoch sa niesli v znamení turbodúchadiel: najlepším príkladom sú autá ako Toyota Supra, či Nissan Skyline. Za masovým rozšírením do športového segmentu ale stojí Porsche 911 Turbo z roku 1975. To síce o 2 roky predbehlo BMW 2002 Turbo, no práve 911 sa považuje za vplyvného priekopníka.
Nenechajte si ujsť galériu k článku
Keď v roku 1975 prišlo Porsche 911 Turbo, dostalo nie príliš lichotivú prezývku Widowmaker, alebo teda "ovdovovač". S plochým šesťvalcom za zadnou nápravou, zadným náhonom a v podstate žiadnými asistenčnými systémami sa v rukách neskúseného vodiča stalo doslova zbraňou.
Dôvodom bola obrovská turbodiera. Kým sa obrovské turbo roztočilo a začalo pumpovať veľké množstvo vzduchu do nasávania, chvíľku to trvalo. A práve to bol zrejme najväčší problém pre neskúsených vodičov. Porsche 930 jednoducho kopalo ako besné - nebezpečné to bolo najmä v apexe zákruty. Tento neduh ale automobilka odstránila v modeli 959, kde použila dvojicu turbodúchadiel: menšie sa staralo o výkon pri nižších otáčkach a väčšie malo najvyššiu účinnosť pri vyšších otáčkach.
Turbo nekončí
Automobilka si nedávno nechala patentovať technológiu elektrických turbodúchadiel, ktoré dopomáhajú zvýšiť výkon vozidla a pritom súčasne znížiť spotrebu paliva, čím sa dnes neefektívne spaľovacie motory dostanú znova bližšie k čistejším elektromobilom. Keď sme pri elektromobiloch, Porsche používa legendárny názov Turbo aj pri elektrickom modeli Taycan, kde už ale neodkazuje na kovovú súčiastku v tvare slimáka, ale je skôr výkonovým variantom modelu.
Nenechajte si ujsť galériu k článku
Porsche Turbo tak prinieslo do sveta automobilizmu novú éru a zmenilo smer, ktorým sa športové autá vydali. Toto auto predstavovalo zlomový moment v histórii automobilov a inšpirovalo mnoho ďalších automobiliek, aby vo veľkom začali využívať turbodúchadlá na zvyšovanie výkonu svojich vrcholových modelov.