Mercedes má počas svojej dlhej histórie na konte množstvo podarených motorov. Automobilka sa nebála experimentovať s rôznym počtom valcov, a tak vznikli skvelé 4-valce, 5-valce, ale aj 8- či 12-valce. Od v podstate nezničiteľných naftových motorov 80-tych a 90-tych rokov až po vysokovýkonné benzínové motory schopné zniesť výkon blížiaci sa k tisícke koní. Do tohto rebríčka sme zaradili aj motory, ktoré boli vyvinuté a vyrobené pod taktovkou divízie AMG. Koniec koncov, to je už od roku 1999 oficiálnou súčasťou automobilky.

OM617 (1974 - 1991)

Mercedes-Benz 300 TD (W123).
Zdroj: Hyman Ltd.

Nenechajte si ujsť galériu k článku

OM617 je jeden z najlegendárnejších motorov, aké kedy Mercedes vyrobil. Naftový radový päťvalec s objemom 3,0 litra je pravdepodobne najspoľahlivejším motorom všetkých čias - dokázal totiž prejsť milión kilometrov bez potreby generálnej opravy. Vďaka nemu si Mercedes vydobyl povesť spoľahlivej automobilky po celom svete. Predstavený bol v roku 1974 a krátko sa objavil v modeli 240D a 300D generácie W115, no hlavné husle hral v nástpcovi W123.

V základnej verzii bol naladený na 59 kW (80 konjí) pri 4 000 ot./min. a 172 Nm krútiaceho momentu, no v roku 1978 bola predstavená verzia s turbodúchadlom v triede S generácie W116. Tá bola síce určená len pre severoamerický trh, no išlo o prvý produkčný sedan vybavený turbodieselovým motorom. Výkon narástol na 82 kW (111 koní) a krútiaci moment na 228 Nm. Neskôr sa turbo stalo bežnou súčasťou motora OM617 a v najvýkonnejšej verzii predstavenej v roku 1982 dosahoval výkon 92 kW (125 koní) a 250 Nm.

O motore OM617 sa dá napísať samostatný článok, no jedna perla na záver. Vedeli ste, že prvý diesel od AMG má základy práve v tomto motore? Bola ním dodávka predstavená v roku 1989 s označením MB100 D AMG 3.0. Ale o tom inokedy...