Európska únia má v nadchádzajúcom období veľké ciele, pretože od roku 2035 sa budú môcť v Európe predávať len nové autá bez emisií CO2. Ako však dokazuje zoznam testovaných áut ADAC-u, ekologická jazda je možná aj s niektorými naftovými a benzínovými motormi, pretože 95 kandidátov bolo so všetkými možnými pohonmi.

Ako teda prebiehali merania? Pri testovaní sa berú do úvahy dve hlavné škodliviny - oxidy uhoľnatý, častice či oxidy dusíka, a emisie skleníkových plynov. Čím menej z týchto dvoch typov emisií sa uvoľní, tým viac bodov môže vozidlo získať, maximálne však 50 bodov v kategórii znečisťujúcich látok. A potom hodnotenie prebieha aj v hviezdičkách - jedna hviezdička je zlá, päť hviezdičiek je skvelých. Prečo však majú autá bez lokálnych emisií s batériami vôbec nejakú hodnotu z hľadiska emisií CO₂ a znečisťujúcich látok? Dôvodom je „bilancia zdroja“, ktorú ADAC uplatňuje. Pretože o výkone v ADAC Ecotest nerozhodujú len priame merania na výfuku. V skutočnosti sa počíta aj to, koľko energie bolo potrebnej na výrobu paliva, bez ohľadu na to, či už ide o elektrinu, benzín alebo plyn.

Emisie CO₂ a znečisťujúcich látok z uhoľných a plynových elektrární, ktoré sú zahrnuté v nemeckom mixe elektrickej energie, sa započítavajú do príslušnej environmentálnej bilancie automobilu, rovnako ako náklady na dopravu benzínu. Preto aj elektromobil s vysokou spotrebou môže dopadnúť horšie ako hospodárnejší diesel alebo benzín, čoho dôkazom je aj zoznam toho najlepšieho. Ak nabíjate iba zelenou elektrinou (napr. pomocou vlastnej solárnej energie), môžete zlepšiť bilanciu svojho elektrického auta v prevádzke.

Tesla Model 3

Tesla Model 3
Zdroj: Tesla
Tesla Model 3

motor: elektrický • výkon: 239 kW (325 k) • EcoTest CO2 (WTW): 84 • Počet hviezdičiek: 5 • 
Body za CO2: 55 • Body za znečisťujúce látky: 46 • Spolu bodov: 101

V minuloročnom zozname sa Tesla dostala iba medzi stredné priečky s Modelom Y, teraz sa dostala na vrchol s Modelom 3. Skutočnosť, že sedan strednej veľkosti si v testovacom roku 2022 tak dobre počínal, je spôsobená jeho vysokou úrovňou účinnosti: nízka testovacia spotreba 16,8 kWh na 100 kilometrov má za následok ADAC Ecotest 84 g CO₂/km, najnižšia hodnota zo všetkých uvedených modelov. Ekonomika je jedným z dôvodov, prečo sa Model 3 tak dobre predáva, pretože od nej závisí aj možný dojazd.

Dacia Spring

Dacia Spring
Zdroj: Dacia
Dacia Spring

motor: elektrický • výkon: 33 kW (45 k) • EcoTest CO2 (WTW): 90 • Počet hviezdičiek: 5 • 
Body za CO2: 53 • Body za znečisťujúce látky: 44 • Spolu bodov: 97

Na papieri sa veľa sily v tomto malom Rumunovi neukrýva. 33 kW nie je vôbec veľa, ale v kombinácii s elektromotorom pracujú odlišne, na plynový pedál reagujú okamžite a citlivejšie aj v nižších rýchlostiach. Mestských rýchlostiach. Rýchlosť je obmedzená na 125 kilometrov za hodinu a zrýchlenie na stovku trvá viac ako 19 sekúnd. Nájdete tu malý elektromotor s výkonom 45 koní a krútiacim momentom 125 Nm, ktorý poháňa čínska, vzduchom chladená (citlivejšia na zmeny teplôt) batéria Sunwoda umiestnená pod zadnými sedadlami, s kapacitou 27,4 kWh. Nie veľa, ale dosť na to, aby ste si zabezpečili prevoz v rámci mesta do práce alebo do obchodu. Vďaka kompaktným rozmerom auta a 186 kilogramovej batérii dokázala značka udržať hmotnosť tesne nad tonou a tým pádom sa mohla zvýšiť deklarovaná autonómia. V oficiálnych brožúrach sa hovorí o 220 kilometroch.